Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Architektura generatywna

 

Czas czytania: ~3 min


nY1Jl4EZruLg9Z8KlLlsCxoDHPK4Y78Z45CXyVdHjm18jL1hQPONdORz9sFP_sadmadryt.jpg
Pojęcie “architektura generatywna” robi od kilku lat zawrotną karierę, której towarzyszy natłok kolorowych publikacji wypełnionych post-blobowymi kształtami. W rzeczywistości zachodzi tu jednak pewne nadużycie językowe. W odniesieniu do znakomitej większości projektów “architektury generatywnej” powinniśmy raczej mówić o “zastosowaniu generatywnych metod projektowania”. To sformułowanie jest o tyle trafniejsze, że pozostawia miejsce na metody nie-generatywne, a więc tradycyjne modelowanie 3d lub 2d, które ingeruje w formy generowane przez program komputerowy. Program zamiast modelu Jeżeli więc chcemy dowiedzieć się czym jest architektura generatywna trzeba na wstępie odpowiedzieć sobie na pytanie: czym są generatywne metody projektowania? Ich zastosowanie powoduje zasadniczą zmianę relacji architekta do wirtualnej formy komputerowej. W metodach generatywnych architekt nie modeluje już formy bezpośrednio, budując kolejne płaszczyzny w wirtualnej przestrzeni. Zamiast tego forma jest generowana przez komputer, a architekt kontroluje ją za pomocą kodu lub skryptu. Praca projektanta zaczyna więc bardzo przypominać pracę programisty (czy może raczej hakera - entuzjasty kodu). Polega na pisaniu programu komputerowego. Nie jest to jednak program standardowy. Najczęściej jest pisany w nieco uboższej wersji danego języka programowania, a więc w tzw. “języku skryptowym”. Spójrzymy dla przykładu na język skryptowy w dosyć popularnym programie do modelowania: Rhinoceros. Jest to “Visual Basic Script”, który różni się od języka programowania “Visual Basic” tym, że ma nieco mniej funkcji. Język skryptowy w odróżnieniu od klasycznych języków programowania (tzw. algorytmicznych i obiektowych) jest najczęściej wbudowany w gotową aplikację. Z tego właśnie powodu jest nieoceniony dla architektów. Ma bowiem funkcje należące do danej aplikacji, w tym przypadku funkcje wykorzystywane przy ręcznym modelowaniu w Rhinoceros. Należą do nich: rysowanie linii, łuków czy krzywych Beziera, a także bardziej skomplikowane funkcje, jak łączenie krzywych w płaszczyznę.
itDFZcX57V0c196ny8kSqecrS5NgUDlYcBzHEt7OvWzD7VXVqDWZcUlR2ExA_ewol1.jpg
Bez ręcznej roboty Po tym wstępie możemy teraz powrócić do zdefiniowania terminów: “architektura generatywna” i “generatywne metody projektowania”. Spójrzmy w ich kontekście na projekt gmachu sądu cywilnego w Madrycie, autorstwa Zahy Hadid. Rytmiczne powiększanie się i zmniejszanie otwarć na elewacji sugeruje wykorzystanie jakiejś metody generatywnej. Patrik Schumacher, prawa ręka Zahy Hadid w pracowni oraz osoba odpowiedzialna za komunikowanie się ze światem zewnętrznym, ujawnia jednak w książce “Digital Hadid” szczegóły ich procesu projektowego. Otóż wstępnie wygenerowana forma jest najczęściej arbitralnie modyfikowana do momentu, w którym stanie się satysfakcjonująca dla osoby pracującej nad nią (oraz dla Zahy Hadid naturalnie). Stąd w odniesieniu do większości prac, które wyszły z pracowni Hadid w ostatnich kilku latach należałoby użyć sformowania “generatywne metody projektowania”. Architekt ingeruje tutaj bezpośrednio w formy wygenerowane przez program. Przykładem prawdziwej “architektury generatywnej” byłby za to projekt nadesłany przez United Visual Artists na konkurs Darwin’s Canopy w Muzeum Historii Naturalnej w Londynie. Jest to konkurs na instalację z okazji dwusetnych urodzin Karola Darwina, stąd architekci z UVA postanowili zasymulować komputerowo proces selekcji naturalnej. Z wykorzystaniem tzw. “algorytmów genetycznych” architekci stworzyli pokolenia “wirtualnych roślin” konkurujących ze sobą o przetrwanie, a zatem o dostęp do słońca - także wirtualnego oczywiście. Końcowa forma instalacji jest więc efektem symulacji procesu ewolucji. Forma ta jest w całości pochodną kodu napisanego przez architektów i nie podlegała później żadnym “ręcznym” modyfikacjom. Stąd projekt UVA to całkowicie generatywna architektura. Michał Piasecki www.michalpiasecki.com
jnRVETekNVQJ1DOFP9XULSS1xtUn6YKQfeWSXlRFWBqv8p60Ltw9PoeqjOyP_ewol2.jpg
EEbeemQfvcM5NOTaceOCITw1arSmraMuamFjw6K3hQtMwu7uax6Sk7yFaOrg_ewol3.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Przedszkole w Lądku-Zdroju
Przedszkole w Lądku-Zdroju

Przedszkole w Lądku-Zdroju powstało dla 180 dzieci. Miało pomieścić – poza salami dla kilkulatków – ...

Webinarium: VELUX Archi-Vizje: Światło w architekturze 21.06.2018
Webinarium: VELUX Archi-Vizje: Światło w architekturze 21.06.2018

Zapraszamy 21 czerwca 2018 na bezpłatne szkolenie dla architektów, którego tematem będzie: „VELUX Ar ...

Mundial 2018 – gdzie grają piłkarze
Mundial 2018 – gdzie grają piłkarze

Mundial 2018 wzbudza sporo kontrowersji, krytykowana jest lokalizacja mistrzostw (choćby to, że Rosj ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera