Społeczeństwo wiedzy i projektowanie parametryczne - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Społeczeństwo wiedzy i projektowanie parametryczne

 

Czas czytania: ~2 min


85bfhqOfpE1nAo388jUD8YDdb6FEWZ5vlyMHJYrSufi38IrfT3XqBn1X4fJC_gecocomponent-test-01utos.jpg
Przemiany cywilizacyjne zawsze owocują powstaniem nowych nurtów w sztuce. Jest to wynik otwarcia intelektualnego związanego z nową filozofią oraz spojrzeniem na świat i człowieka, a także fizycznej odmienności dzieł artystycznych, która wynika z zastosowania niedostępnych wcześniej technik warsztatowych.

Peter Cook i Ron Heron szkicując w latach sześćdziesiątych błękitne, falujące powierzchnie centrum rozrywkowego w Monte Carlo mieli niewielkie szanse na realizację swojej koncepcji. Nie tylko z uwagi na brak funduszy – pomiędzy ideą architektoniczną a możliwościami budownictwa istniała przepaść.

Architekci nie umieli zdefiniować matematycznie skomplikowanej geometrii, mieli trudności z pozyskaniem adekwatnych plastycznie materiałów budowlanych, brakowało rozwiązań gwarantujących poprawność strukturalną i techniczną. Wybudowany o wiele później Dom Sztuki w Grazu był realizacją ich marzeń. Obiekt stanowi manifestację możliwości, które postawiła przed architekturą rewolucja informacyjna. Model obłej formy powstał w środowisku zintegrowanych technik CAD.
Rzeźba w glinie, „skan” przestrzenny, makieta numeryczna oparta na zastosowaniu zaawansowanych definicji powierzchni (NURBS i inne) opisały koncepcję nie jako równoległe, ale współzależne projekcje. Przeniesienie myśli architekta na plac budowy wymagało uruchomienia produkcji sterowanej numerycznie. Ponad 1500 różniących się kształtem elementów wykonanych ze szkła organicznego odciśnięto na kopytach drewnianych frezowanych przez urządzenia CNC. Każdy element oznaczono informacją, która pozwoliła umieścić go w odpowiednim miejscu. Proces „file to factory” uzupełniono zaawansowanymi symulacjami pozwalającymi w przestrzeni modelu eksperymentować z efektem plastycznym generowanym za pomocą medialnej fasady.

Data powstania muzeum w Grazu (2003 r.) zbiega się w czasie z rozpoczętymi przez firmę Bentley Inc. Badaniami nad oprogramowaniem wspomagającym projektowanie parametryczne.

Więcej w numerze 2/11 Krytyki Architektury

Podepnij swój artykuł

tagi

CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci
CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci

CWA House – realizacja architektoniczna z pracowni Beczak / Beczak Architekci – powstała niedaleko W ...

Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem
Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem

Dom Kota – to budynek dla zwierząt. Powstał na terenie schroniska w miejscowości Dobra pod Szczecine ...

Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego
Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego

Wyniki konkursu architektonicznego na projekt osiedla w programie Mieszkanie Plus w Krakowie ogłoszo ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera