Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Sprzęt do VR w architekturze? Radzi Fujitsu

 

Czas czytania: ~6 min


Rok 2016 może być uznany za moment, w którym rzeczywistość wirtualna opuściła wielkie laboratoria światowych koncernów samochodowych, kosmicznych oraz lotniczych i weszła do świata małych firm oraz codziennych zastosowań biznesowych.

nhm9Jz1vD3kGAKcuJhXMvfjhVWFBgcXDuc9ETws3bX51SonzaPOgncEPlzDT_vr-2-jpg.jpg

Stało się to dzięki pojawieniu się na rynku okularów OculusRift oraz HTC Live, które oferują w pełni immersyjne (odcinające od rzeczywistości realnej) możliwości prezentowania użytkownikom świata wykreowanego przy pomocy komputerów.

Nowe możliwości
Otwiera to także ogromne możliwości zastosowania rzeczywistości wirtualnej (VR) w architekturze. VR pozwala na zbudowanie bezpośredniego przeżycia przestrzeni w budynku na długo zanim zostanie on wybudowany. Bezpośredniości doznań, odczucia skali oraz wrażenia włączenia w projektowaną przestrzeń nie da się porównać z niczym, co było osiągane wcześniej przy pomocy tradycyjnych metod wizualizacji.

H5BaE1ay0p59nLrCk6BJKumuyZSvAvzpBh3tdQL5sjwxsuq2oDWfJCEYtWtH_celsius-architecture.jpg

Zastosowania mogą tu być przy tym bardzo różne. Od rozwiązywania problemów projektowych, funkcjonalnych i konstrukcyjnych, aż po rewolucyjne rozwiązania w dziedzinie komunikacji z klientem i marketingu.

Dotychczas przeniesienie modelu BIM budynku do świata rzeczywistości wirtualnej odbywało się poprzez pośredników - wyspecjalizowane firmy, które wykorzystywały do tego silniki graficzne ze świata gier komputerowych, jak Unity lub EpicGame’sUnreal, odpowiednie okulary oraz techniki optymalizacji geometrii.

Prawdziwe rozpowszechnienie rzeczywistości wirtualnej w świecie architektury wymaga jednak uczynienia kolejnego kroku i umożliwienia kreowania prezentacji VR przez zwykłych użytkowników oprogramowania BIM. Na szczęście zaczynają się pojawiać pierwsze takie rozwiązania.

Autodesk LIVE to nowa usługa działająca w chmurze, która pozwala na szybkie przekształcenie stworzonego w Revicie modelu BIM na interaktywną prezentację VR. Przy pomocy jednego kliknięcia można dzięki specjalnym wtyczkom do Revita przepuścić model przez programy Enscape oraz IrisVRProspect.

Ten ostatni obsługuje zresztą także inne programy 3D, jak SketchUp iRhino (poprzez Grasshoppera).

Z drugiej strony mamy w pełni wyspecjalizowane narzędzia, jak NvidiaIray VR, które oferują bardzo wysoką jakość prezentacji. Nawigacja po świecie wirtualnej rzeczywistości odbywa się za pośrednictwem gogli, jak OculusRift, kontrolerów lub też klawiatury. Dzięki HTC Vive można z kolei przemieszczać się po budynku oraz markować i wchodzić w interakcję z elementami jego wyposażenia.
Użytkownicy nie muszą nawet trzymać się ziemi. Przykładowo, kierownicy budowy nowej siedziby firmy Nvida w Silicon Valley mogą zarządzać procesem realizacji oraz śledzić postępy poprzez tworzenie wirtualnych wizyt na budowie skanowanej systematycznie przez drony.

iDmgvPbHPPL22jrL6XYUtwiLrcrL81vRuy9wYMxwtrlRJ5ncaotHWT8G3ynL_aerial-web-31.jpg

Co więcej, modele VR pozwalają współpracować ze sobą specjalistom, którzy są od siebie oddaleni o tysiące kilometrów. Za pośrednictwem gogli mogą komunikować się ze sobą np. architekt z Nowego Jorku, inżynier z Londynu i wykonawca z Monachium.

Stacje robocze VR
Rzeczywistość wirtualna wymaga ekstremalnie dużych mocy obliczeniowych, ponieważ każda klatka musi być wyrenderowana w czasie rzeczywistym. Trzeba więc połączyć systemy prezentacji, jak gogle VR, z zoptymalizowanym do tych celów sprzętem – stacjami roboczymi.

Płynna reakcja na każdy ruch głową wymaga renderowania 90 klatek na sekundę. To prawie cztery razy więcej niż minimalne 24 klatki konieczne w systemach 3D prezentowanych na ekranach 2D. Jeśli stacja robocza nie jest w stanie przeliczyć takiej ilości klatek, to wrażenie rzeczywistości wirtualnej może być niemożliwe do realizacji. Użytkownik się zdezorientuje, kiedy to, co widzi w okularze gogli nie jest w pełni zsynchronizowane z ruchem głowy w świecie realnym. Co więcej, może to prowadzić do reakcji podobnych do choroby morskiej lub lokomocyjnej. Możliwość dostarczania tak wysokich prędkości odświeżania zależy od procesora karty graficznej (GPU – Graphics Processing Unit). Rzeczywistość wirtualna wymaga ekstremalnie wydajnych systemów GPU – o wiele mocniejszych niż te zwykle stosowane w systemach CAD 3D.

Co więcej, VR wymaga nie tylko ekstremalnie wydajnych procesorów kart graficznych, ale także dużych pojemności pamięci działających z wysoką przepustowością. Geometria 3D wraz z teksturami musi wczytywać się szybko w pamięć GPU i tam być łatwo osiągalna. By ułatwić wybór odpowiedniej stacji roboczej do VR,producent systemów GPU, firma NVIDIA, wprowadziła specjalny program o nazwie NVIDIA VR Ready. Każda stacja robocza sygnowana ‘NIVIDIA VR Ready’ spełnia lub przekracza minimalne wymagania sprzętowe do VR.

Wymagania te to: jedna lub dwie karty graficzneNVIDIA Quadro P5000 lub P6000, procesor CPU (Central Processing Unit) na poziomie minimum Intel Core i5-490 / Intel Xeon E3-1240 v3, 8GB+ RAM oraz gogle HTC ViveorOculusRift.

Jeśli stacja robocza ma być używana do tworzenia treści VR oraz innych wymagający prac graficznych, musi być jeszcze mocniejsza.

Połączone karty graficzne wzmocnią technologię NVIDIA Iray (wykorzystywanej w SOLIDWORKS Visualize oraz Siemens NX). Z kolei Chaos Group V-Ray RT do AutodeskRevit, 3ds Max i innych. NIVIDA Iray VR, która pozwala na tworzenie fotorealistycznych renderów do interaktywnej VR, również wykorzystuje wiele procesorów graficznych przy renderowaniu światła.
Procesory z większą ilością rdzeni są wykorzystywane do fotorelistycznych renderów oraz wstępnych procesów obliczeniowych danych do VR.

Stacje robocze FUJITSU do VR

mho6pikAVzsFqKF9g3hnOv2Cg0r0EIQ4risxbgL2L8s0A0nbtzSoC8KLzsJ7_r940.jpg

Wyposażone w karty graficzne NVIDIA Quadro oraz procesory Intel Xeon stacjonarne stacje graficzne FUJITSU CELSIUS są zoptymalizowane do tworzenia fotorealistycznego doświadczenia wirtualnej rzeczywistości. Projektowane i produkowane w Niemczech komputery zyskały sobie sławę bardzo niezawodnych oraz cichych dzięki zaawansowanym systemom chłodzenia.

OlmC3JBTeZzYctHcO6HRAlR0x2JGj5X4qMh9biw3IZPp28yUTLuEW7EN84ld_jdhchbdhcbhj.jpg

Beznarzędziowy dostęp do wnętrza obudowy pozwalana bardzo wygodny dostęp serwisowy, który minimalizuje okresy przestoju podczas zmian konfiguracji. Certyfikaty ISV niezależnych producentów oprogramowania potwierdzają, że profesjonalne oprogramowanie 3D CAD i BIM działa na nich w sposób płynny.

FUJITSU oferuje dwie stacje robocze dedykowane do VR:

- jednoprocesorowe stacje FUJITSU CELSIUS M740
- dwuprocesorowe FUJITSU CELSIUS R940

Oba modele mogą być wyposażone w jedną lub dwie karty graficzne ‘Pascal’ NvidiaQuadro P5000 lub P6000 zapewniające płynność doświadczenia VR. Stacja FUJITSU CELSIUS M740 daje dużą elastyczność wyboru procesora, włącznie z procesorami z serii Intel Xeon E5-1600 v4 o wysokiej częstotliwości taktowania, tak potrzebnej do oprogramowania 3D CAD oraz VR.

FUJITSU CELSIUS R940 może być skonfigurowana z dwoma procesorami z rodziny Intel Xeon E5-2600 v4, które dają projektantom grafiki i architektom dostęp do większej liczby rdzeni, pozwalających na obliczenia równoległe potrzebne do generowania fotorealistycznych scen trójwymiarowych. Stacja FUJITSU CELSIUS R940 może też być dodatkowo skonfigurowana z trzecią kartą NvidiaQuadro, co jeszcze bardziej przyspieszy działanie aplikacji, wykorzystujących NVIDIA Iray.

Karty NVIDA Quadroz segmentu ultra high-end zostały zaprojektowane specjalnie do niezwykle wymagającej pracy z wykorzystaniemVR. Ich najnowsze wersje to Quadro P6000 and Quadro P5000. Zgodnie z wewnętrznym benchmarkiem VR firmy NVIDIA, nowa karta NVIDA Quadro P6000 jest o 80% bardziej wydajna niż wcześniejszej generacji kartaQuadro M6000. Podwójnej wysokości, o mocy 250W, karta posiada 24GB pamięci typu GDDR5, co jest niezwykle ważne dla profesjonalnych realizacji VR. Skomplikowana grafika inżynierska oraz bardzo dokładne tekstury wymagają bardzo dużo pamięci karty graficznej.


Podepnij swój artykuł

tagi

Silhouette Lens Lab – minimalistyczna siedziba
Silhouette Lens Lab – minimalistyczna siedziba

Na terenie głównej siedziby firmy optycznej Silhouette w mieście Linz pracownia X Architekten zaproj ...

Wrota Bitwy Warszawskiej zaprojektuje Czesław Bielecki
Wrota Bitwy Warszawskiej zaprojektuje Czesław Bielecki

Wrota Bitwy Warszawskiej – to „obiekt memorialny”, pomnik mający formę założenia architektoniczno – ...

Marble House – dom z marmuru
Marble House – dom z marmuru

Marble House – to dom jednorodzinny, zaprojektowany przez pracownię Openbox Architects w Bangkoku. B ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera