Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Mrok zasysa

 

Czas czytania: ~2 min


3CwERGFBRoMf1nEDLj40jHNAO0M5LFdBYEY6BJLFPq9ykJOGQFmQlhWKXTnF_ai-weiwei.jpg
Szum, jaki wokół łamania praw człowieka, ograniczania wolności słowa i wolności twórczej w Chinach narastał przy okazji Igrzysk Olimpijskich w Pekinie, a później wystawy Expo w Szanghaju w 2010 r., przycichł już dawno. Nie znaczy to jednak, że sytuacja się poprawiła. 4 kwietnia New York Times doniósł, że aresztowany został Ai Weiwei – jeden z najbardziej znanych na świecie opozycyjnych chińskich artystów.
Ai Weiwei został zatrzymany na lotnisku, skąd miał odlecieć do Hong Kongu. Policja przeszukała także jego pracownię, rekwirując znajdujący się w niej sprzęt komputerowy. Od momentu aresztowania ślad po artyście zaginął.

Weiwei znany jest ze swojej współpracy z architektami. Jest współautorem koncepcji Ptasiego Gniazda – słynnego pekińskiego stadionu olimpijskiego, nad którym pracował z Jacquesem Herzogiem i Pierrem de Meuronem jako doradca do spraw artystycznych i kulturowych. Z tymi samymi architektami współpracował przy realizacji poligonu nowoczesnej architektury w Mongolii Wewnętrznej – projektu Ordos 100, w ramach którego powstaje 100 prywatnych, luksusowych rezydencji zaprojektowanych przez młodych architektów z całego świata. Ai Wei Wei czuwał nad poziomem artystycznym tego przedsięwzięcia.

Artysta współpracował także z Lebbeusem Woodsem i Christophem a. Kumpuschem nad projektem pawilonu w Chengdu, którego realizacja jest w toku. Na wieść o aresztowaniu Weiweia, Woods zapowiedział, że nie przyjmie żadnego innego zlecenia w Chinach, dopóki artysta nie zostanie zwolniony z aresztu.

Ai Weiwei jest także autorem prezentowanej od 12 października 2010 r. do 2 maja 2011 r. wystawy w Hali Turbin Tate Modern. Instalacja, którą tworzy sto milionów wykonanych z porcelany ziarenek słonecznika pełna jest symbolicznych znaczeń. Dla artysty ziarna słonecznika – popularna przekąska w Chinach – mają osobiste skojarzenia z Rewolucją Kulturalną (1966-76). W czasach represji, gdy jednostki pozbawiane były osobistej wolności i godności, propaganda przedstawiała wodza Mao jako słońce, a naród jako zwrócone w jego stronę słoneczniki.

Dla Ai Weiweia dzielenie się ziarnami słonecznika było w tym kontekście gestem ludzkiego współczucia i przyjaźni, namiastką normalności i przyjemności w czasach ekstremalnej biedy i prześladowań. Ale na tym nie koniec – w porcelanowych ziarenkach zamknięta jest także treść zupełnie współczesna. Poprzez połączenie masowej produkcji z tradycyjnym chińskim rzemiosłem (ziarenka zostały wykonane ręcznie), Ai Weiwei chciał skłonić widzów do głębszej refleksji nad zjawiskiem „Made in China” i geopolityką wymiany kulturowej i ekonomicznej.

Fot: Shiho Fukada dla The New York Times

Podepnij swój artykuł

tagi

BBGK wygrywają konkurs na technikę prefabrykacji
BBGK wygrywają konkurs na technikę prefabrykacji

Konkurs na opracowanie systemu prefabrykowanej zabudowy mieszkaniowej odbył się w ramach rządowego p ...

Apartamenty Niemcewicza 17 – nowa realizacja architektoniczna JEMS
Apartamenty Niemcewicza 17 – nowa realizacja architektoniczna JEMS

Na Starej Ochocie, w otoczeniu przedwojennej zabudowy mieszkaniowej dwa lata temu powstała nowa real ...

Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa
Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa

V Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu – to realizacja architektoniczna warta uwagi z wielu powodów. ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera