Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Sceny Teatru Wybrzeże - wyniki konkursu

 

Czas czytania: ~6 min


Rozstrzygnięcie konkursu na przebudowę scen Teatru Wybrzeże

 

hFY7WFc9qDWtdx9og7mlK8Zq5SWq0LwmaxLPylAg14Ba7KhQBc0vTomkDpKC_teatr-wybrzeze1.JPG

Fot. I nagroda

Autorska Pracownia Architektoniczna - Jacek Bułat wygrała konkurs architektoniczny na „podniesienie jakości i atrakcyjności infrastruktury Teatru Wybrzeże - Dużej Sceny i Sceny Malarnia - wraz z poprawą stanu zabytkowego obiektu Starej Apteki wraz z Przejściem Bramnym i podniesieniem jakości przestrzeni publicznej na ulicy Teatralnej". Sąd Konkursowy pod przewodnictwem Pawła Wład. Kowalskiego wybrał projekt poznańskich architektów spośród 7 nadesłanych prac. Ogłoszenie wyników konkursu odbyło się 18 czerwca 2014 r. godzinie 14.00 we foyer Dużej Sceny Teatru Wybrzeże.

PIERWSZA NAGRODA - AUTORSKA PRACOWNIA ARCHITEKTONICZNA JACEK BUŁAT
Projekt, najpełniej spełniając program użytkowy, obejmuje wszystkie części teatru wiążąc je w funkcjonalną całość, zachowuje przy tym ich autonomiczność architektoniczną, proponując rozwiązanie w charakterze kamieniczek tworzących pierzeje ulicy Teatralnej. Wnętrze budynku głównego utrzymuje charakter zgodny z pierwotną architekturą obiektu. Projekt kompozycyjnie wiąże zespół obiektów poprzez wspólne motywy wnętrza stanowiąc wspólny motyw dla całego założenia teatralnego. Nowe obiekty mają również pokrycie elewacji materiałem nawiązującym do budynku głównego za wyjątkiem Starej Apteki, która poprzez kontrast zostaje wyeksponowana. We wnętrzach Starej Apteki czytelnie rozróżniono wprowadzenie nowych elementów w kontraście do starego zabytkowego obiektu, powstaje ekspozycja walorów zabytku poprzez wprowadzony kontrast. Łącznik Przejścia Bramnego poprzez przeszklenia ścian bocznych pozwala osobom znajdującym się we foyer na kontakt z zabytkowym otoczeniem, wgląd w ulicę Teatralną i na Targ Węglowy. Łącznik jest funkcjonalnym, przestronnym przedłużeniem głównego foyer teatru. Łączy go ze sceną Malarnia, funkcjami Starej Apteki, ze scenami teatralnymi, które zostały zaprojektowane na przedłużeniu Przejścia Bramnego oraz pozwala na dojście do podwórka. Rozwiązanie architektoniczne łącznika podkreśla wejście nowej funkcji teatralnej w stare obiekty. Prawidłowo rozwiązano technologię teatralną, wiążąc ją z istniejącym zapleczem teatru obsługującym sceny Malarni i Przejścia Bramnego. Natomiast funkcje Starej Apteki zapewniają widzom możliwość wejścia na widownie scen Malarni i Przejścia Bramnego, zaprojektowano tu foyer z zapleczem i niezależne wejście z ulicy Teatralnej.

38AAwlveYWbpWhau8bzM8h5ozskFHQ90TO36ZdFkZKlJIA4cwLEUjj9j1nSZ_teatr-wybrzeze2.JPG

Fot. II nagroda

II NAGRODA – praca przygotowana przez pracownie FUNKCIONA Architekci Spółka Partnerska Munoz i Partnerzy oraz INGENNUS Urban Consulting S.LP.
Projekt łącznika Przejścia Bramnego został zredukowany do lekkiego przeszklonego przejścia z foyer głównego teatru do foyer Starej Apteki i dalej schodami na dziedziniec – podwórko. Dzięki temu otwiera się widok na Starą Aptekę z Targu Węglowego oraz uzyskujemy nową ekspozycję jej bocznej elewacji. Budynek Przejścia Bramnego ma nową ogólnodostępną funkcję w przyziemiu, dostępną od ulicy Teatralnej, która również jest wzbogacona o włączenie podwórka w przestrzeń funkcjonowania teatru poprzez stworzenie sceny pod gołym niebem. Architektura nowych obiektów Malarni i Przejścia Bramnego jest wyraźnie skontrastowana z budynkami zabytkowymi i istniejącym budynkiem teatru, pokazuje co jest stare, a co nowe w sposób jednoznaczny. Charakter architektoniczny tych obiektów, jako brył nawiązujących do kamieniczek, dobrze komponuje się z otoczeniem. Na uwagę zasługuje próba rozdzielenia stref obsługi scen Malarni i Przejścia Bramnego z zachowaniem niezależności wejścia widzów bezpośrednio z ulicy Teatralnej i przeszklonym łącznikiem z głównego foyer.
Rozebranie dwukondygnacyjnego łącznika Malarni z kulisami sceny głównej teatru od strony ulicy Świętego Ducha jest mankamentem tej pracy, utrudniającym funkcjonowanie zaplecza teatralnego. Nadto, brak rozwiązania architektonicznego Starej Apteki od strony podwórka oraz rozwiązanie projektowe sceny Malarnia i sceny Przejścia Bramnego z galeriami uznaje się za kolejny mankament pracy.

WYRÓŻNIENIE – SOUND & SPACE ROBERT LEBIODA
Praca w sposób najpełniejszy eksponuje obiekty zabytkowe, w sposób radykalny otwiera wgląd w ulicę Teatralną. Łącznik głównego foyer z obiektem Przejścia Bramnego umieszczono pod ziemią projektując do niego zejście nowymi schodami z głównego foyer. Odsunięcie w głąb od ceglanego muru z bramą nowego budynku Przejścia Bramnego podkreśla dawny charakter tego miejsca i daje dodatkową ekspozycję Starej Apteki w nawiązaniu do ikonografii archiwalnej. Następuje poprzez materiał elewacyjny rozróżnienie pierzei tworzących ulice - z jednej strony kamienna okładzina obiektu teatru, a na przeciw ceglane ściany i mury obiektów zabytkowych oraz nowych, które rozwiązaniami materiałowymi nawiązują do sąsiednich obiektów historycznych. Na uwagę zasługuje twórcze przeniesienie charakteru elewacji frontowej teatru przedwojennego zawierającego na osi kolumnadę do rozwiązania nowej elewacji modernistycznej, w której poprzez przeszklenia widoczne są pogrubione filary foyer nawiązujące do dawnej kolumnady wejścia do teatru od strony Targu Węglowego.
Poważnym mankamentem rozwiązania jest natomiast likwidacja znacznej przestrzeni głównego foyer przez zaprojektowane w nim schody i brak powiązania funkcjonalnego foyer głównego ze strefą widzów scen Malarnia, Przejścia Bramnego i Starej Apteki, nie zapewniając od tej strony dostępności osobom niepełnosprawnym. Zaprojektowanie podziemnego połączenia głównego foyer z budynkiem Przejścia Bramnego może uniemożliwić realizacje planów inwestycyjnych Zamawiającego przez trudności z przełożeniem uzbrojenia podziemnego i konieczności wykonania badań archeologicznych w wykonywanym wykopie.

WYRÓŻNIENIE - Warsztat Architektury Pracownia Autorska Krzysztof Kozłowski Praca prezentuje spójną bryłowo i materiałowo koncepcję modernizacji głównej bryły budynku teatru i przebudowy obiektów po wschodniej stronie ulicy Teatralnej. Charakteryzuje się dobrą dyspozycją funkcjonalną zaplecza teatralnego, szczególnie rozwiązaniem dostępności, dojścia aktorów do poszczególnych sal scenicznych i sal prób. Rozwiązanie architektoniczne zawiera strefowanie funkcjonalne zespołu obiektów z podziałem na zaplecze teatralne sceny i strefę przeznaczoną dla widza z foyer umieszczonym w Starej Aptece.

Mankamentem pracy jest jednak brak funkcjonalnego powiązania głównego foyer ze strefą widzów scen Malarni i Przejścia Bramnego. Wejście z głównego foyer ogranicza się do wejścia na widownie małej sali teatralnej umieszczonej w łączniku. Dodatkowo wątpliwości budzi zastosowanie sufitów w kontrowersyjnej kolorystyce, oraz pozostawienie istniejącego, masywnego łącznika związanego z budynkiem Przejścia Bramnego, łącznika, który swoją bryłą ogranicza wgląd zarówno z Targu Węglowego na Stara Aptekę i w odwrotnym kierunku, z uliczki Teatralnej widok na Zbrojownię.

Źródło: gdansk.sarp.org.pl


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Piramida odnowiona
Piramida odnowiona

25 marca 2024 roku w sanatorium Narcyz zameldowali się pierwsi kuracjusze. Obiekt, razem z kilkunast ...

Konferencja Kolor w architekturze
Konferencja Kolor w architekturze

W ostatnich latach kolor stał się bardziej popularny. Po inspirowanej modernizmem modzie na biel i m ...

Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.
Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.

Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Wyniki konkursów
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera