Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Victoria i Albert Museum – do dwóch razy sztuka

 

Czas czytania: ~2 min


8CKEZ3XXFonMb44mmOEvigBletFDOV973HZuQ9EBHQtUhczrVtQzwl0FROtl_va-rozbudowa-1.jpg
Słynne londyńskie Victoria and Albert Museum zmieni się – na jego dziedzińcu powstanie nowe wejście do muzeum oraz galeria. Konkurs na ten projekt wiązał się z poważnymi kontrowersjami.
BWto07usd87SMVIprRDlymbeVzehupgqswA7Xq3PYrLPPJF7ELoPSxjvahfB_va-rozbudowa-libeskind.jpg
Pierwszy pomysł na zagospodarowanie dziedzińca słynnego brytyjskiego muzeum narodził się już 15 lat temu. W 1997 roku zaprezentowano projekt, stworzony przez Daniela Libeskinda, na zabudowanie dziedzińca konstrukcją z chaotycznie ułożonych jedna na drugiej brył. Projekt nosił nazwę The Spiral i w zamierzeniu architekta miał być funkcjonalną przestrzenią wystawienniczą i dziełem sztuki zarazem. W 2004 roku dyrekcja V&A ogłosiła, że projekt nie zostanie zrealizowany – jednym z oficjalnych tego powodów był zbyt wysoki koszt budowy, ale nie mniej ważny był zapewne fakt, że projekt Libeskinda wywołał potężny sprzeciw i muzealników, i mieszkańców Londynu. Potężna, narzucająca się, przytłaczająca, kanciasta konstrukcja, jaką amerykański architekt „wcisnął” na dziedziniec wiktoriańskiego muzeum nie zyskała powszechnej akceptacji.
n2wJRidNOB4pQhqNuR4uSh0bih4QRE5dgTV4PQmFV2dmBKOTFipUwsFCRhcT_va-rozbudowa-2.jpg
W ubiegłym roku władze V&A ogłosiły międzynarodowy konkurs architektoniczny na nową wizję dziedzińca. Nadesłano rekordową liczbę 110 projektów z całego świata; jury za najlepszą uznało pracę brytyjskiej architektki, Amandy Levete i jej pracowni AL_A. Levete przez 20 lat była wspólniczką w pracowni Future Systema, którą założył Jan Kaplický (prywatnie jej mąż). W 2007 roku para rozstała się i każdy z architektów postanowił działać dalej na własną rękę.
ZYd4aSBJRO46G0eYkYRY4lRuNLR4SGC5wsn8EBIDu5kXvpJb4pz7OQwzaXOJ_va-rozbudowa-3.jpg
Jej wizja spełnia wszystkie wymogi konkursowe: jest dość zachowawcza formalnie (chodziło o szacunek do zabytkowej przestrzeni, o subtelność w ingerowaniu w jej XIX-wieczny charakter), funkcjonalna (łączy nowe galerie, hol, wejście z wygodną, przyjazną przestrzenią publiczną) i... dość tania (ma kosztować 35 milionów funtów, w odróżnieniu od propozycji Libeskinda, której koszt miał przekroczyć 100 milionów).
Lavete zaproponowała zbudowanie na muzealnym dziedzińcu układu platform i schodów. Podesty mają pełnić podwójną funkcję: być zadaszeniem znajdujących się poniżej nowych pomieszczeń i przestrzenią publiczną zarazem – razem z szerokimi schodami mają stać się miejscem wypoczynku, spotkań, spędzania czasu (także dla tych, którzy nie odwiedzają muzeum).
”Od dnia, gdy zostałam architektem, marzyłam o realizacji takiego projektu – łączącego w sobie funkcje kulturalne i publiczne” – powiedziała Levete w chwili ogłoszenia wyników konkursu. Jej projekt ma być zrealizowany do 2015 roku. Foto: AL_A, www.amandalevetearchitects.com

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi
Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi

„Dwa miesiące po oficjalnej inauguracji Flow ruszamy z budową drugiego - znacznie większego i zróżni ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera