Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Sir Norman Foster

 

Czas czytania: ~7 min


Prezentacja laureata nagrody Pritzkera w 1999 roku

 

JOXquaOXSFQKoxhLNguoicIE6bDuI0hj8vxpYhz6Hf6dK9ZoRybmqMNpkCv2_l-22.jpg
Norman Foster urodził się na przedmieściach Manchesteru w Anglii w 1935 roku. Zainteresowanie architekturą wykazywał już w czasie nauki w szkole średniej. Po skończeniu szkoły parał się rożnymi zawodami, służył nawet w Królewskich Siłach Powietrznych. Gdy rozpoczął studia na Uniwersytecie w Manchester, wygrywał, dzięki nadzwyczajnym zdolnościom, wszelkie możliwe konkursy stypendialne. Dzięki temu zdołał ukończyć Uniwersytet w Yale. Foster projektuje i buduje zarówno biurowce - Tokio, Hongkong, Frankfurt, jak i wieże komunikacyjne - Barcelona. Spod jego ręki wyszedł największy na świecie port lotniczy w Hongkongu, jak i projekt lotniska Stansted w Londynie. Jego globalna aktywność jest zróżnicowana i intensywna; obejmuje meble, biura, salony wystawowe, magazyny, obiekty przemysłowe, a także budynki mieszkalne, wielofunkcyjne apartamentowce, szkoły, mosty, muzea i galerie, uniwersytety, stadiony sportowe, centra kulturowe i biblioteki. Spośród wielu, rozproszonych po całym świecie projektów Fostera do najbardziej znanych należą: największy światowy port lotniczy w Hongkogu, kopuła nowego, niemiecki parlamentu w Berlinie oraz Wielki Dziedziniec Muzeum Brytyjskiego w Londynie.
Xm0T53wAo17dPyRQwTpUXkh6EOqqCgXUtitOXvtTBqkTalLDt4e8C43v6RlN_1-22.jpg
Poszukiwanie sztuki i nauki architektury przez Sir Normana Fostera zaowocowało sukcesem jego budowli, z których każda była wyjątkowa. Stworzył nowy typ wysokiego budynku wznosząc najwyższy europejski wieżowiec, który jednocześnie uwzględnia wymogi ekologiczne - budynek Commerzbanku we Frankfurcie. Projektuje wykazując się dużą dbałością o środowisko. Od jego pierwszych projektów było oczywiste, że będzie wykorzystywał najbardziej zaawansowane technologie, odpowiednie dla stworzenia obiektów harmonizujących z otoczeniem, pomysłowo rozwiązujących problemy projektowe. Jego cele projektowe nie tylko są skoncentrowane na poszukiwaniu piękna i funkcjonalności projektu, dba również o dobre samopoczucie użytkowników budynku. Ten społeczny wymiar jego pracy wyraża się przez dokładanie starań, aby przeobrazić i podnieść jakość życia. We wczesnych latach 70. był pionierem myśli, ze miejsce pracy może się stać otoczeniem przyjaznym dla człowieka. W ciągu trzydziestu lat Sir Norman stworzył kolekcję budynków i produktów znanych ze swojej klarowności, inwencji i prawdziwej artystycznej wirtuozerii. Dowodem zdolności tworzenia wybitnych rozwiązań dla różnych obiektów w otoczeniu miejskim jest szczególnie trafnie usytuowane i zaprojektowane centrum kulturalne Carré d'Art, sąsiadującego z piękną rzymską świątynią z 500 r. p.n.e., w sercu Nimes we Francji. Niezwykle rzadko można spotkać tak udane zestawienie architektury współczesnej i starej. Przekształcenie bardziej współczesnych ikon architektonicznych - berlińskiego Reistagu i nowy Wielki Dziedziniec Muzeum Brytyjskiego są przykładami błyskotliwej renowacji-przebudowy. Wszechstronność Fostera najbardziej widać, kiedy przyjrzeć się różnorodności jego projektów - od prostej klamki do drzwi, stołów, krzeseł i innych mebli, poprzez autobus na energię słoneczną czy prywatny jacht motorowy. Za nadzwyczajną wierność zasadom architektury jako formy sztuki, za wkład w tworzenie architektury o wysokim standardzie technicznym, za docenianie humanistycznych wartości przy projektowaniu dobrze rozwiązanych obiektów Sir Norman Foster otrzymuje architektoniczną nagrodę Pritzkera oraz gorące życzenia ciągłych sukcesów w nowym milenium.
BEYVye5aoXJ18JObtFNazksKhtELLywW4KP95VXgTqErQMUGOzVU9hYVCnaK_2-22.jpg
Wszyscy jesteśmy ukształtowani przez nasze pochodzenie, historię, wpływy, edukację i doświadczenie. Mam bardzo szczególny dług wobec Ameryki i Europy, który zaciągnąłem prawdopodobnie już wtedy, gdy byłem kilkunastoletnim chłopcem, i w lokalnej bibliotece odkryłem bardzo różne światy Franka Lloyda Wrighta i Le Courbusiera. Byłem zafascynowany obydwoma. Dziesięć lat póĄniej, gdy studiowałem w Yale tamte światy znowu nabrały życia dzięki jednemu z wielkich nauczycieli, od których miałem możność się uczyć. To Vincent Scully otworzył moje oczy na wzajemne oddziaływanie Starego i Nowego Świata. On podkreślił znaczenie tych europejskich miast, których przestrzenie miejskie i nowoczesne rozwiązania studiowałem podczas moich podróży, gdy byłem studentem w Menchesterze. Architekci uczą się od architektów, w przeszłości i teraz. Ale dwaj inni profesorowie uczący w Yale spolaryzowali dla mnie kultury Ameryki i Europy. Paul Rudolf tworzył atmosferę gorączkowej aktywności, zmuszającą do konkurowania i ożywioną odwiedzinami luminarzy architektury. Panowało tam podejście "umiesz - rób", a koncepcje odrzucone jednego dnia mogły odżyć następnego dnia o poranku. Jedynym kryterium była jakość prezentowanego projektu. Nie było miejsca dla usprawiedliwień. Nacisk na wymierne osiągnięcia w pracowni uosabiał amerykańskie postrzeganie, że wszystko jest możliwe, jeśli tylko ciężko się pracuje. Ameryka dała mi poczucie pewności, wolności i samodoskonalenia. Mój pobyt w Yale w 1961 roku był bardziej pomyślny niż mogłem przewidzieć, ponieważ nastąpiła wówczas zmiana prowadzącego z Paula Rudolfa na Serga Chermayeffa. Był on Europejczykiem, tak jak Rudolf był Amerykaninem, nie tylko w sposobie ubierania się i zachowania, ale i ze względu na odmienność filozofii. U Chermayeffa debata i teoria dominowały nad obrazowością. Wątpliwości były podstawą, analiza dominowała nad akcją. Podobało mi się takie podejście. Chermayeff zprezentował mi swoje badania, które wraz z Christopherem Alexandrem prowadził nad społecznością i prywatnością. Mogę powiedzieć, że pojechałem do Yale, aby w pewien sposób odkryć dziedzictwo europejskie. Jednak patrząc wstecz z perspektywy prawie czterdziestu lat widzę, że nasza praktyka była inspirowana działaniem i poszukiwaniem. Oznacza to stawianie z niezaspokojoną ciekawością właściwych pytań, wiarą w to, że budynki powstają dla ludzi, aby zaspokoić ich potrzeby zarówno duchowe, jak i materialne. Nigdy nie uważając niczego za pewne, zawsze próbowaliśmy dotrzeć głębiej, odnaleĄć wewnętrzne powiązania między wieloma dziedzinami ludzkiej działalności, które my jako architekci jesteśmy zobowiązani zbadać i na które powinniśmy odpowiedzieć. Podstawę naszej pracy stanowi połączenie analizy z działaniem. Dziwi mnie, jak niewielką uwagę do procesu kształtowania budynku przywiązują szkoły architektoniczne oraz niektórzy architekci. Jestem też bardzo nieufny wobec rozdziału, jaki nastąpił miedzy projektantami i budowniczymi. W przeszłości między nimi istniał ścisły kontakt. Dwa tematy są szczególnie ważne dla przyszłego rozwoju miast - rola przestrzeni publicznej i poszukiwanie bardziej ekologicznej architektury. W obliczu zbliżania się do przełomu tysiącleci nie mogę nie zastanawiać się, co może oznaczać architektura w najszerszym sensie. Wyzwania są przerażające. Liczba ludności świata prawdopodobnie wzrośnie dwukrotnie w ciągu 50 lat. Czy to nie jest wystarczającym wyzwaniem dla architektów? Możemy zrobić coś więcej niż wznieść miasta namiotów, które dominują na stronach naszych gazet.
wKz1Yi10nEWHNAGPw3A0f0EUBCFgqPGx0zFEs2vXcWuXLdukn27izDihScbr_3-22.jpg
Niektóre realizacje 1964 Creek Vean House, Feock, Kornwalia, Wielka Brytania Domy Mews,Camden Town, Londyn, Wielka Brytania 1965 Reliance Control Limited, Swindon, Wielka Brytania Domy mieszkalne Wates, Coulsdon, Wielka Brytania Skybreak House,Radlett,Wielka Brytania 1967 Szkoła w Newport, Wielka Brytania 1970 Szkoła specjalna Hackney, Londyn, Wielka Brytania 1971 IBM Advance Head Office, Cosham, Wielka Brytania Willis Faber and Dumas Head Office, Ipswitch, Wielka Brytania 1972 Orange Hand Boys Wear Shops, Londyn, Wielka Brytania Modern Art Glass Limited,Thamesmead, Wielka Brytania 1973 Fabryka SAPA, Tibshelf, Wielka Brytania 1974 Sainsbury Centre for Visual Arts, Norwich, Wielka Brytania 1979 Siedziba główna Hongkong and Shanghai Banking Corp.,Hong Kong Whitney Museum of American Art, Manhattan, Nowy Jork, USA 1980 Centrum dystrybucji Renault, Swindon, Wielka Brytania 1981 Foster Associates, Londyn, Wielka Brytania Lotnisko Stansted, Londyn, Wielka Brytania 1984 Carré d'Art, Nîmes, Francja 1985 Sackler Galleries, Royal Academy of Arts, Londyn, Wielka Brytania 1988 Siedziba główna ITN, Londyn, Wielka Brytania 1989 Biblioteka Cranfield University, Cranfield, Wielka Brytania 1991 Siedziba główna Commerzbank, Franfurt nad Menem, Niemcy 1992 Rozbudowa Joslyn Art Museum, Omaha, Nebraska, USA Międzynarodowy port lotniczy Chek Lap Kok, Hong Kong Reichstag, Berlin, Niemcy 1993 Centrum kongresowe, Walencja, Hiszpania 1997 Muzeum Lotnictwa, Duxford, Wielka Brytania 2000 Solar City, Linz, Austria Fotografie od góry: 1. Hongkong and Shanghai Banking Corporation Hong Kong 2. The Great Court, The British Museum Londyn, Wielka Brytania 3. Faculty of Law, Uniwersytet Cambridge Cambridge, Wielka Brytania

Podepnij swój artykuł

tagi

Archiwum Państwowe w Białymstoku otwarte
Archiwum Państwowe w Białymstoku otwarte

Archiwum Państwowe w Białymstoku otworzy swoje podwoje już 20 czerwca 2018 roku. Nowoczesna placówka ...

Przedszkole w Lądku-Zdroju
Przedszkole w Lądku-Zdroju

Przedszkole w Lądku-Zdroju powstało dla 180 dzieci. Miało pomieścić – poza salami dla kilkulatków – ...

Webinarium: VELUX Archi-Vizje: Światło w architekturze 21.06.2018
Webinarium: VELUX Archi-Vizje: Światło w architekturze 21.06.2018

Zapraszamy 21 czerwca 2018 na bezpłatne szkolenie dla architektów, którego tematem będzie: „VELUX Ar ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera