Robert Venturi - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Robert Venturi

 

Czas czytania: ~7 min


Prezentacja laureata nagrody Pritzkera w 1991 roku

 

mlekHqZRGKqTExnADogXrKzEMEqhPgRJofYTj4KnbaZiB9YOxOmqw4tvrNW4_l-14.jpg
Robert Venturi Robert Venturi urodził się w 1925 roku. Uważany jest za jedną z najbardziej oryginalnych postaci współczesnej architektury. Oprócz bycia architektem jest również pisarzem, nauczycielem, artystą i filozofem. Venturi studiował na Uniwersytecie Princeston oraz w Amerykańskiej Akademii w Rzymie. W swojej pierwszej książce "Złożoność i sprzeczność w architekturze", opublikowanej w 1966 roku, głosił: "Przywołaliśmy architekturę, która przekłada obfitość i niejasność nad jednolitością i klarownością, sprzeczność i zbyteczność nad harmonię i prostotę". Kwestionował modernizm z jego złożonością rozwiązań historycznych, zdefiniowanych jako odnoszących się nie tylko do specyfiki budynku, a obejmujących całą architekturę. Chciał, aby architektura współgrała z kompleksowością miasta, aby bardziej nawiązywała do jego kontekstu. Sławna jest jego replika: "Mniej znaczy nudniej" na sentencję Miesa van der Rohe'a: "Mniej znaczy więcej". Chciał przez to zaznaczyć, że nowoczesna architektura stała się za bardzo uproszczona. Venturi zaczynał pracę w biurach Eero Saarinena, Louisa Kahna i Oscara Stonorova w Filadelfii. Jednym z pierwszych zrealizowanych projektów, który zwrócił uwagę środowiska, był dom dla matki w Chestnut Hill, w Filadelfii. Po 25 latach od wzniesienia domu, w 1989 roku otrzymał nagrodę od Amerykańskiego Stowarzyszenia Architektów za "Trwanie znaczenia, które przetrwało próbę czasu". Od przeszło 30 lat, stałym partnerem w firmie oraz współpracownikiem ewoluujących teorii architektonicznych i projektowych, jest jego żona, Denise Scott Brown - architekt, autor i wychowawca. Jest ceniona za szczególną uwagę, jaką przywiązuje do relacji zachodzących między architekturą, planowaniem i uwarunkowaniami społecznymi. Robert Venturi, Denise Scott Brown i Steven Izenour współpracowali przy kolejnej książce, wydanej w 1972 roku, zatytułowanej "Nauka z Las Vegas", badającej chaos miejski i przedmieścia w kontekście architektonicznych teorii. Venturi wyznaje, że praca Alvaro Aalto miała dla niego największe znaczenie spośród twórczości mistrzów modernizmu. W latach jego młodości wielkich architektów można było rozpoznać poprzez konsekwencję i oryginalność ich prac. Te warunki nie powinny pozostać obowiązujące. "Podczas gdy siła mistrzów modernizmu tkwiła w konsekwencji, naszą siłą powinna być różnorodność".
KHriZiNMuTkBdKsYwvZJW7cwpFTDdIQM4yH2ukG4LeBpdjHQD2aOM9CNzdD8_1-14.jpg
Jury Architektura jest profesją, która zajmuje się drewnem, cegłami, kamieniem, stalą i szkłem. Jest także formą sztuki opartej na słowach, ideach i koncepcjach. Niewielu architektów XX wieku było zdolnych połączyć te oba aspekty zawodu, żaden zaś nie zrobił tego lepiej niż Robert Venturi. Dzięki swoim teoriom i realizacjom poszerzył i ponownie określił granice sztuki architektury tego wieku. Z jego pierwszych prac, cienka, ale znacząca praca "Złożoność i sprzeczność w architekturze", opublikowana w 1966 roku, wpłynęła na odwrócenie głównego nurtu w architekturze od modernizmu. Wpływ, jaki ta pozycja miała na każdego praktyka lub nauczyciela architektury, choć nie może być ustalony, jest jednak wyraĽnie dostrzegalny. W tej szczególnej książce, Venturi spojrzał świeżym okiem na architektoniczny krajobraz Ameryki i opisał tkwiącą w zwykłych budynkach szczerość i piękno. To proste spostrzeżenie doprowadziło do manifestu, który postawił wyzwanie przed dominującym sposobem myślenia o amerykańskiej architekturze funkcjonalistycznej i o minimalizmie szkoły międzynarodowej. Nie zadawalając się samą teorią, Venturi rozpoczął realizować swoje poglądy. Pełną ich ilustracją stały się jego wczesne budynki. Pierwsze realizacje, łącznie z domem matki z 1961 roku, odzwierciedlały jego przekonania, wprawiły w osłupienie krytyków i wywołały złość wśród wielu kolegów. Przez następne lata, robił metodycznie karierę, która dowiodła, że jest nie tylko teoretykiem obdarzonym wyjątkową wnikliwością, ale również mistrzem-praktykiem swojej sztuki. Jego zrozumienie miejskiego kontekstu architektury, dopełnione przez utalentowaną partnerkę Denise Scott Brown, z którą współpracował przy większości publikacji i realizacji, wpłynęło na zmianę kierunku rozwoju architektury tego wieku. Pozwoliło również architektom i odbiorcom na swobodę akceptacji niespójności formy i kształtu oraz na znalezienie przyjemności w powszechnym guście. Jako architekt, autor i wykładowca, Robert Venturi, wyrobił sobie reputację architekta posiadającego wizję i cel. Jego wizja i cel harmonizuje z zasadami Architektonicznej Nagrody Pritzkera, kwalifikując go wśród tych wyróżnionych, którzy poprzez sztukę architektury, mają swój wkład dla ludzkości.
MRQt7LAPzYY8cKJOB9Tv8VLcIamSfoaZFAQEiJpA3iT1D96dNixRvuT1gTvr_2-14.jpg
Robert Venturi Frank Lloyd Wright powiedział, że architekci powinni projektować od wnętrza na zewnątrz. Jednak obecnie akceptujemy coraz bardziej złożone pojmowanie rzeczy, jeżeli uznajemy kontekst za ważny czynnik determinujący projekt. Zgadzamy się z tym, że projektujemy od wnętrza na zewnątrz i od zewnątrz do wnętrza i - jak powiedziałem to dawno temu - ten akt może stworzyć istotne napięcie, a ściana, czyli linia rozgraniczająca wnętrze i zewnętrze, jest uznana za znak przestrzenny i ostatecznie, fakt architektoniczny. Podobnie jak budynek jest projektowany od wnętrza na zewnątrz i od zewnętrza do wnętrza, tak i architekt rozwija się dzięki rozwojowi wewnętrznemu, jego intuicji porządkowanej przez analizę i dyscyplinę, ale także przez zewnętrzny wpływ osób i miejsc. Mówiąc o osobach i miejscach, przytaczam tytuł biograficznych esejów George'a Santayana, ale do opisu rozwoju architekta, powinienem dołączyć także osoby, miejsca i instytucje. W tym momencie, odczuwam konieczność uznania psychologicznej i materialnej potrzeby wsparcia, docenienia i zachęty, tak charakterystycznej dla rozwoju artystów oraz dzieci. Nie ma znaczenia, jak wysublimowana może być twoja intuicja, jako artysty i jak zdyscyplinowane i wyostrzone jest własne, wewnętrzne jej doskonalenie; potrzeba uznania i pochwały jest niekwestionowana. Podobnie jak dorastające dzieci potrzebują miłości rodziców i przyjaznego otoczenia domu i szkoły, tak i artyści potrzebują wsparcia - ufających ich mecenasów i zachęcających mentorów, tych ostatnich czasem w historycznej formie prac artystów z przeszłości. Wierz, że zaspokoję swoją potrzebę wyrażenia mojej wdzięczności, poprzez wyliczanie osób, miejsc i instytucji i że nie okażę się egoistą, ale raczej podkreślę mój dług wobec tych wpływów zewnętrznych. Może także przykład moich doświadczeń dopomoże młodym architektom poszukującym swojej drogi. Eliza Doolittle z "Pigmaliona" Bernarda Shawa mawiała: "Jeśli mam być damą, to muszę być traktowana jak dama." To samo odnosi się do artystów. Dziękuję za potraktowanie mnie jak artysty. Niektóre realizacje 1961 Dom Vanny Venturi, Chestnut Hill, Pennsylvania, USA 1966 Varga-Brigio Medical Office Building Vineland, New Jersey, USA 1970 Carol W. Newman Library Virginia, Polytechnic Institute, Blacksburg Virginia, USA Trubek and Wislocki Houses Nantucket, Massachuetts, USA Hartford Stage Company Hartford, Connecticut, USA 1972 Benjamin Franklin Court, Museum and Park Filadelfia, Pensylwania, USA Renowacja Bushnell Memorial Hall. Hartford, Connecticut, USA 1973 Dobudowa i renowacja Allen Memorial Art. Museum, Oberlin, Ohio, USA 1974 NAVFAC Community Center Filadelfia, Pensylwania, USA 1975 Brant-Johnson House, Kolrado, USA 1977 Western Plaza, Waszyngton, D.C., USA 1978 Instytut Informacji Naukowej Filadelfia, Pensylwania, USA 1980 Gordon Wu Hall, Butler College Princeton University, New Jersey, USA 1982 Centrum Naczelnych, ZOO w Filadelfii Filadelfia, Pensylwania, USA 1983 Lewis Thomas Laboratory for Molecular Biology Princeton University, New Jersey, USA 1984 Seattle Art. Museum, Seattle, Waszyngton, USA Warren Pearl House Warren Palm Beach, Floryda, USA Clinical Research Building, School of Medicine University of Pennsylvania, Filadelfia, USA 1986 Rozbudowa i renowacja San Diego Museum of Contemporary Art. La Jolla, Kalifornia, USA Gordon and Virginia MacDonald Medical Research Laboratories UCLA, Los Angeles, USA Fisher/ Bendheim Halls Princeton University, New Jersey, USA Skrzydło Sainsbury Galerii Narodowej Londyn, Wielka Brytania 1987 Philadelphia Orchestra Hall Filadelfia, Pensylwania, USA 1988 Rozbudowa Moffett Laboratory Princeton University, New Jersey, USA Houston Children's Museum Houston, eksas, USA Rozbudowa i renowacja Bard College Library Annandale-On-Hudson, Nowy jork 1990 The Institute of Advanced Science and Technology University of Pennsylvania, Filadelfia, USA 1991 Burke House Nantucket, Massachusetts, USA Rozbudowa i renowacja Baker Library Dartmouth College Hanover, New Hampsire, USA
6TgqcdRJ5fw3ZQn2kWny9dOFYxFuvR8cZmWNFLYbyyA7qr8jM1cO68unlCNb_3-14.jpg
Zdjęcia realizacji od góry; Vanna Venturi House Chestnut Hill, PA Sainsbury Wing, National Gallery of Art Londyn, W. Brytania Clinical Research Building, School of Medice University of Pennsylvania Philadelphia, USA

Podepnij swój artykuł

tagi

CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci
CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci

CWA House – realizacja architektoniczna z pracowni Beczak / Beczak Architekci – powstała niedaleko W ...

Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem
Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem

Dom Kota – to budynek dla zwierząt. Powstał na terenie schroniska w miejscowości Dobra pod Szczecine ...

Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego
Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego

Wyniki konkursu architektonicznego na projekt osiedla w programie Mieszkanie Plus w Krakowie ogłoszo ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera