Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Kenzo Tange

 

Czas czytania: ~4 min


Prezentacja laureata nagrody Pritzkera w 1986 roku

 

kDuYdEVmZT0rZRkiQHHVeFyEeLB6EtOpBvkMNR6R7D1QZ7fWRiDy4MET40P4_l-9.jpg
Kenzo Tange Kenzo Tange urodził się w 1913 roku w Imabari w Japonii. Jako mały chłopiec nie marzył o zawodzie architekta. Dopiero prace Le Corbusiera poruszyły jego wyobraĄnię tak, że w 1935 roku rozpoczął studia na Wydziale Architektury Uniwersytetu Tokijskiego. Tange był profesorem w Instytucie Technologii w Massachusetts, wykładał także na Harvardzie, Yale, Princeton, na Uniwersytetech w: Waszyngtonie, Berkeley, Alabamie i w Toronto. Od 1949 jest profesorem na Uniwesytecie Tokijskim. Tange brał udział w rekonstrukcji Hiroszimy. Jego Centrum Pokoju nadało miastu symbolikę światowego centrum walki o pokój. We wszystkich jego projektach przewija się charakterystyczny motyw, który określa jako tworzenie architektury poruszającej ludzkie serca z zachowaniem logicznych form i przestrzeni.
u4LrxQlbODLjol0xYdlD6E04trr4agAWZorBQ6w9AvIGfs6fQjE90V03sdj8_1-9.jpg
Jury Mając talent, energię i wystarczająco dużo czasu można z architekta awangardowego stać się klasykiem. Taki właśnie jest szczęśliwy los Kenzo Tange, który w ósmym dziesięcioleciu swego życia jest honorowany jako architekt o międzynarodowej sławie. Jest nie tylko praktykiem, ale i wiodącym teoretykiem architektury i inspirującym nauczycielem; wśród dobrze znanych architektów, którzy studiowali u niego, są Fumihiko Maki i Arata Isozaki. Jego stadiony wybudowane na Igrzyska Olimpijskie w Tokio w 1964 roku, są często zaliczane do najpiękniejszych budynków powstałych w dwudziestym wieku. Przygotowując projekt Tange tworzy kształty, które zachwycają nas, ponieważ wydają się wyrastać z dawnej i mglistej przeszłości, a jednak w zapierający dech sposób są powiązane ze współczesnością.
hE5VKz5sATaaICOR0YElEpo0nazOumHRjY72y8ZOxY4h4ycmiOJvBku74Em0_2-9.jpg
Kenzo Tange Ćwierć wieku temu zacząłem mówić o znaczeniu komunikowania i informacji w nowoczesnym społeczeństwie. Powiedziałem, że staną się one ważniejsze niż produkcja. W 1970 roku, z powodu kryzysu energetycznego, nasze wartości (przynajmniej w Japonii) stały się bardziej duchowe niż materialne. Ta zmiana dotyczyła nie tylko architektury, ale także życia codziennego, gdy ludzie zaczęli preferować rzeczy niematerialne. Wraz ze zmniejszeniem znaczenia industrializacji i pojawieniem się społeczeństwa "informacyjno-komunikacyjnego" racjonalna i funkcjonalna filozofia lat 60 zakończyła się, a ludzie dostrzegli rzeczy, które przemawiały do emocji i zmysłów. W architekturze skończyło się zainteresowanie formami "pudełkowymi" na rzecz budynków, które miały coś do powiedzenia ludzkim emocjom. Nowe potrzeby wpłynęły na sposób projektowania wszystkiego, od małych okien do elewacji budynków. Ten kierunek nazywa się ogólnie postmodernizmem, jednak mam wrażenie, że w swej obecnej postaci postmodernizm jest niczym innym, jak bardziej eklektyczną mieszanką elementów estetyki współczesnej i dawnej, wschodniej i zachodniej, która znalazła się już w stanie stagnacji. Wierzę, że postmodernizm jeszcze nie znalazł, ale że musi znaleĄć wyjście z tego impasu. Dlatego szukam klucza, który pozwoliłby rozwiązać ten problem. Wiem, że zadanie nie jest łatwe. Uwarunkowania technologiczne mają ogromne znaczenie dla architektury i miast w społeczeństwie informatycznym. Rozwój tak zwanych "inteligentnych budynków" jest tego naturalną konsekwencją i współczesne społeczeństwo będzie wymagało, aby całe dzielnice i miasta stawały się "inteligentne" w taki sam sposób, jak poszczególne budynki. Innym aspektem architektury i miast w takim społeczeństwie są powiązania zewnętrzne budynków. W społeczeństwie przemysłowym nacisk na koszt i potrzeba funkcjonalnej samowystarczalności pojedynczego budynku sprawiły, że mniej uwagi poświęcano większym jednostkom funkcjonalnym obejmującym sąsiedztwo budynków i otoczenie. Trudno ustalić, który z tych dwóch czynników jest ważniejszy, ale w społeczeństwie, które przykłada wielką wagę do komunikacji związki z otoczeniem muszą odgrywać równie ważną rolę, jak samowystarczalność funkcjonalna poszczególnego budynku. Wierzę, że rozwój nowego stylu architektonicznego będzie rezultatem dalszych studiów i prac nad trzema składnikami: elementami ludzkimi, zmysłowymi i emocjonalnymi; elementami inteligentnej technologii oraz społeczno-komunikacyjną strukturą przestrzeni. Moim zdaniem dalsze rozważanie tych problemów pomoże nam znaleĄć wyjście z impasu i wyjaśni, jakich budynków i miast oczekuje społeczeństwo informatyczne. Musimy starać się odkryć nowy styl właściwy dla naszych czasów, jeśli chcemy przezwyciężyć eklektyzm obecnych konwencji architektonicznych. Niektóre realizacje 1949 Hiroshima Peace Center, Hiroszima, Japonia 1955 Sogestsu Art Center, Tokio, Japonia 1955 Kagawa Prefectural Office, Takamatsu, Japonia 1959 Ratusz, Imabari, Japonia 1960 Ratusz, Kurashiki, Japonia Totsuka Country Clubhouse, Jokohama, Japonia 1961 Domy szeregowe, Ichinomiya, Japonia Wielkie stadion olimpijski, Tokio, Japonia Mały stadion olimpijski, Tokio, Japonia Centrum Prasowo-radiowe Yamanashi Press , Kofu, Japonia 1962 Centrum kulturalne, Nichinan, Japonia Katedra św. Marii, Tokio, Japonia 1964 Międzynarodowe centrum konferencyjne, Kioto, Japonia Międzynarorodwy dworzec lotniczy, Kuwejt 1968 Hala zgromadzeń, Shizuoka, Japonia 1972 Hotel Prince Akasaka, Tokio, Japonia 1975 Fiera District, Bolonia, Włochy 1981 Nanyang Technological Institute, Singapur
53yW6lwwtuMSYtUEylC3hsY8ngcwgeydsPNqdQ7Y2SPbvbaXVB2R5AtLHuYn_3-9.jpg
Zdjęcia realizacji od góry: National Gymnasium Tokyo, Japonia Hiroshima Peace Center Hiroshima, Japonia Nanyang Technical Institute Singapore, Singapur

Podepnij swój artykuł

tagi

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

Skra – wyniki konkursu architektonicznego
Skra – wyniki konkursu architektonicznego

Konkurs architektoniczny na projekt nowego zagospodarowania terenu sportowego Skra w Warszawie władz ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera