Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Efekt zaskoczenia

 

Czas czytania: ~3 min


AF8Z8eNj5GXiN8IOjGBpbTNmh62lCP6qqh5Y0VVk8kchvQpoB4dm9m1vPpqK_istanbul-konkurs.jpg

Odporność na trzęsienia ziemi i nowoczesne technologie. Taki zestaw tematów musieli uwzględnić uczestnicy tegorocznej edycji konkursu Thyssenkruup Elevation Awards, opracowując koncepcję budynku Centrum Edukacyjno-Prewencyjnego w Stambule. Przedstawiamy propozycję, jaką na konkurs nadesłał zespół polskich projektantów z Wydziału Architektury Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w Łodzi: dziekan wydziału dr Ryszard Swarabowicz, mgr Marek Golec i studentka Anna Liput oraz współpracujące z nimi studentki Milena Klecha i Dagmara Olejniczak.

LtM4RlMRa4HFGNvq2wwg8LCMsN9sWLbbAPjqo804Hb6iYdfmvAK21ttzqvfg_istanbul-konkurs-2.jpg

Przedmiotem międzynarodowego konkursu była koncepcja zaawansowanego technologicznie budynku mogącego przetrwać katastrofy naturalne, na które narażony jest Stambuł – przede wszystkim trzęsienia ziemi. Budynek ma pełnić funkcję centrum edukacyjnego, być miejscem seminariów, konferencji i wydarzeń kulturalnych.

1L26iH22VrAHOrTdoTdPZzameYHB8qRLMVzPtH7RVZJ5dmGdGThZmuUiuvL1_istanbul-konkurs-3.jpg

Plac w dzielnicy Bakırköy, który organizator wskazał jako miejsce potencjalnej interwencji, położony jest w pobliżu lotniska z centrum handlowym, kompleksu Expo i hotelu WOW Istanbul. W niewielkiej odległości znajduje się także autostrada, linie metra i autobusowe, dzięki czemu miejsce jest dostępne zarówno dla pieszych, jak i ruchu kołowego. By dobrze wpisać budynek w tak zobowiązującą lokalizację, autorzy projektu uwzględnili zasadnicze punkty widokowe wskazane przez ujęcia kamer internetowych. Nanosząc na nie siatkę konstrukcyjną w granicach dostępnej działki wyznaczyli obszar o powierzchni 13 tysięcy metrów kwadratowych przeznaczony do dalszego opracowania.

5o1YoTZ3upgrg2ymVvBCFn3Zq9VItjlnBTbp8htKi88Bko5cH3hxfjmNFEiD_istanbul-konkurs-4.jpg

Najważniejszym założeniem projektantów było stworzenie przestrzeni dającej zwiedzającym poczucie nieustannego doświadczania i przebywania 'w środku eksperymentu' – nieprzewidywalnego tak jak nieprzewidywalne są siły natury. Obiekt został więc zaprojektowany jako dynamiczna forma uzyskana dzięki zastosowaniu nowoczesnej, szklanej technologii, która umożliwia zróżnicowanie przejrzystości elewacji oraz zastąpieniu typowego układu z centralnym holem mozaiką przestrzeni wertykalnych i horyzontalnych oraz tarasów widokowych.

QVFVqKYBWwB0K09OUnSQKW2SAXmpspvdMgqrXp18eJpqHTapiQw29ELIpExe_istanbul-konkurs-5.jpg

Zaproponowane przez architektów szkło SGG PRIVA-LITE ze sterowaną przeziernością daje możliwość regulowania stopnia transparentności szkła i osiągnięcia pożądanego poziomu prywatności we wnętrzach. Z tego rodzaju szkła miałyby być wykonane ścianki działowe, drzwi stałe i przesuwne w salach szkoleniowych i konferencyjnych, płyty podłogowe, okienka obsługi klienta, a także okna i elewacje. Zmienny charakter szkła ma sprawić, że budynek będzie zaskakiwał a jego wygląd zmieniać się będzie wraz ze zmianą kąta patrzenia, odległości, z której się go ogląda i szybkością ruchu, z jaką się go mija. Intencją projektantów było stworzenie obiektu, którego nie da ,nauczyć się' na pamięć.

YA9iC2xKdRqDtCEtiat9xZWO9TleuoZswx27KRCmzcuxYoJmtyDtYe641CdM_istanbul-konkurs-schemat.jpg
RrlbEwSFQyPxXX9ouIBNk9cOg9qI89As8y8PKF41Z8gZxtdxzCvwVaQE0VhT_istanbul-konkurs-schemat-2.jpg

Celem architektów było także połączenie urbanistycznego i architektonicznego wymiaru projektu w jednolitą formę uwydatniającą ciągłość i spójność przestrzeni zewnętrznej i wewnętrznej. Dominująca nad otoczeniem wysoka bryła głównego budynku kontrastuje z charakterem otaczającej zabudowy, a jednocześnie – dzięki półtransparentnej strukturze – nie narusza go w zbyt nachalny sposób.

WBlozOly4HCChoEaIFfojMqPTEdQz4JIUynQMsVf180pzy6SO3hvtUtt3xln_istanbul-konkurs-schemat-3.jpg
ujmxnjjSbm0viINtm394vHwZln24uPBinxcn6YOTmThrMt4cAjgdwTiWc2FB_istanbul-konkurs-schemat-4.jpg

Istotnym elementem zewnętrznej przestrzeni obiektu są rampy komunikacyjne służące zarówno ruchowi samochodowemu, jak i pieszemu. W celu uzyskania bezkolizyjnej komunikacji, ruch kołowy poprowadzono na wysokości 10 metrów w kładkach zamkniętych obudową ze szkła PRIVA-LITE. Obudowa ta wygłusza hałas, a także stanowi barierę wizualną – wgląd do wnętrza dopiero po zbliżeniu się do obiektu chronić ma użytkowników pieszych od nadmiernego kontaktu z transportem kołowym, dając jednocześnie wrażenie uczestniczenia w nim. Efekt nieprzewidywalności elewacji ramp dawać mają liczne załamania płaszczyzn szkła. Dodatkowym zaskoczeniem jest wprowadzenie kładki dla ruchu kołowego w fasadę głównego budynku w taki sposób, że rozwiązanie to jest widoczne dopiero podczas obserwacji budynku z bliska.

QqE7UHzboJApXYm55uSK9nV31mXd2kFXuhM3fKUxa8eEARRiygAN5noU2Ot9_istanbul-konkurs-schemat-5.jpg

Polecamy: projekt odpornego na wichury domu Tornado autorstwa biura 10 Design z Hong Kongu

Fot: materiały projektantów

Podepnij swój artykuł

tagi

B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle
B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle

B3000 – tak nazwano projekt przebudowy i rozbudowy dawnego budynku wielopoziomowego parkingu, jaki o ...

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera