Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Muzeum z hologramem

 

Czas czytania: ~3 min


Rwj0KWiBGnCQctvfyhkth5wKm0Wx0NhIh8zAtFx32VuiKfNX5SEMRMx4Pirs_one-architekci-muzeum-ac-ca.jpg

Sztuka współczesna, podobnie zresztą jak architektura, często kojarzy się ludziom z czymś niezrozumiałym, trudnym i hermetycznym. Że nie musi tak być, przekonują dwie młode projektantki – Otylia Danielewicz-Labacka i Katarzyna Buczkowska ze studia One Architekci. Ich koncepcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Buenos Aires to wizja architektury, które jest sztuką i sztuki, która jest dla wszystkich. Projekt powstał na konkurs [BUENOS AIRES] New Contemporary Art Museum organizowany przez brytyjski portal AC-CA.

OcYI4rb6G6KY5N1p1xdR9JxW2JuMsZ3e53YlgRZa0aFg3vk7lxH51AZffXLc_one-architekci-muzeum-ac-ca-2.jpg
zue6CvXBYgQIXTy9Cya87vIoEE5tgXPbRiDhd5uMjpQgVk7WRbANYOkU3TGr_one-architekci-muzeum-ac-ca-3.jpg

Zadając sobie pytanie o rolę sztuki, projektantki skupiły się na jej emocjonalnym i zmysłowym odbiorze, jako najbardziej egalitarnych sposobach jej percepcji. Oddziałując na zmysły i budząc emocje, dzieła sztuki pobudzają naszą wyobraźnię i sprzyjają rozwojowi. Właśnie dlatego za cel postawiły sobie zaprojektowanie obiektu, który będzie zapraszał i zachęcał do obcowania ze sztuką i sam w sobie wzbudzał ciekawość. Drugim priorytetem było stworzenie muzeum, które umożliwi prezentowanie dzieł sztuki operujących różnymi środkami wyrazu i jednocześnie zapewni odbiorcom możliwość osobistego poznawania sztuki.

Dwf3TZss7L24ykbxwFpT0IiMzfM1SenKRHXWi3A785L6oqR5DdojyrNrKGfS_one-architekci-muzeum-ac-ca-4.jpg
PMFZ6p14lHiIrb1FZozA3WPXUuV5RWjPNRM2Vvv9Je7WPi4aP11HJQ2fuZKj_one-architekci-muzeum-ac-ca-schemat-1.jpg

Architektura muzeum jest wypadkową dążenia do prostej, otwartej formy i chęci stworzenia wyrazistego obiektu, który będzie intrygował i sam w sobie stanie się dziełem sztuki. W efekcie powstał projekt prostopadłościennej bryły otoczonej ze wszystkich stron hologramem pomyślanym jako symbol rozwoju technologii, która jest nieodłącznym elementem zarówno codziennego życia, jak i sztuki. Na tym jednak technologii nie koniec – projektantki zaproponowały wyposażenie muzeum w nowoczesny system kodowania typu QR, dzięki któremu informacje o sztuce byłyby bardziej dostępne dla odwiedzających.

n129wZfA5HIyP4yfe16J4b45fZ73R6kiVcuQaQXlLbDaHDgiTea5aTtOzAKy_one-architekci-muzeum-ac-ca-schemat-2.jpg
i0FM1t25emWg0WTzAX9EIZDsWpqM1eIGcnDwGWvBuYOqZvDu3LAA4anMoYD8_one-architekci-muzeum-ac-ca-schemat-3.jpg

Gmach muzeum miałby stanąć wzdłuż kanału, a jego trzykondygnacyjna bryła wyglądałaby jak 'zawieszona' w powietrzu dzięki zastosowaniu konstrukcji słupowej i dodającemu lekkości przeszkleniu dolnej części budynku. Otaczający cały obiekt hologram pozwalałby nieustannie zmieniać jego wygląd, oddając w ten sposób dynamikę miejskiego życia. Stałby się także rodzajem granicy między światem zewnętrznym a strefą sztuki – by wejść do muzeum trzeba przekroczyć tę symboliczną, niematerialną 'ścianę'.

sJWqfY0CazVs1Q7xiTPQMKH4HI3WwrYI1SVqy8K8Qb0LqlkrBt9RV1npreaK_one-architekci-muzeum-ac-ca-schemat-4.jpg
AojvxJJBmfSf8z54tQJfs8JSNiRpPXtKP7bxSRcNiopE4k4JRbBcO4QGmJaR_one-architekci-muzeum-ac-ca-schemat-5.jpg

Projektując wnętrza muzeum, architektki skupiły się zapewnieniu otwartości przestrzeni i mobilności podziałów, by umożliwić prezentację różnego rodzaju ekspozycji sztuki współczesnej. Ponadto. ruchome ściany ekspozycyjne zostały obłożone papierem i nazwane „emotions walls” – na ich powierzchni odwiedzający mogą wyrazić swoje odczucia i emocje, jakie wzbudził w nich kontakt ze sztuką. Jedna z galerii oddzielona została od innych sal ścianą wody – wejść do niej i wyjść można jedynie w momencie zatrzymania wody, co odbywa się regularnie co kilkanaście minut. Ten czas 'zamknięcia' w galerii ma sprzyjać celebrowaniu sztuki, a szum wody wprowadzać ma do wnętrza spokój i harmonię. W tej części budynku możliwe jest także otwarcie elewacji, by dosłownie wyjść ze sztuką do ludzi.

987QKi0Wwk9K17pWetakwdBVcURu8rbDDliViXBd4Bl8HFQAvTo8VPBRUQDw_one-architekci-muzeum-ac-ca-schemat-6.jpg

Na najwyższej kondygnacji budynku, oprócz sali ekspozycyjnej, ulokowano audytorium na 250 osób. Główna klatka schodowa łącząca poszczególne poziomy muzeum została częściowo wyprowadzona na zewnątrz budynku, stanowiąc element łączący jego wnętrze i ze światem zewnętrznym.

Wizualizacje: One Architekci


Podepnij swój artykuł

tagi

Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid
Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid

Filharmonia w Jekaterynburgu – to jeden z nowszych projektów architektonicznych pracowni Zahy Hadid, ...

Webinarium SSAB: Tworzenie innowacyjnych dachów i fasad zaczyna się od szwedzkiego oleju rzepakowego
Webinarium SSAB: Tworzenie innowacyjnych dachów i fasad zaczyna się od szwedzkiego oleju rzepakowego

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Respite Pavilion – niezwykły obiekt architektoniczny
Respite Pavilion – niezwykły obiekt architektoniczny

Respite Pavilion powstał w Irvine w Wielkiej Brytanii. Projekt architektoniczny tego niezwykłego obi ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera