Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Regały na samochody

 

Czas czytania: ~3 min


Y82LPhzhsr84e0aIgkaMTgA2DAZx8i8neIooWAMkXHT8i8cI3NQrmNywxIjQ_137kiloparkingwbudowie01.JPG
Jedną z największych bolączek współczesnych miast jest nadmierna liczba samochodów. I choć lokalne władze często starają się promować środki masowej komunikacji, a coraz większe rzesze mieszkańców przesiadają na rowery, każdego dnia ulicami przetaczają się tysiące, jeśli nie miliony aut. A potem – zajmują chodniki, place, podwórka. Anektują każdy wolny kawałek przestrzeni. Jak rozwiązać ten problem? Ciekawy pomysł mają architekci z warszawskiej pracowni 137kilo Architekci. „Parking w budowie” to projekt ideowy, będący głosem w dyskusji na temat koniecznego ukrócenia samochodowej dyktatury. Jak podkreślają jego twórcy, działania, jakie podejmują stołeczni włodarze, chcąc naśladować zachodnie wzorce przyjaznych miast, wciąż są niewystarczające. Z jednej strony, wydziela się osobne pasy dla autobusów, ogranicza ilość miejsc postojowych w centrum oraz odzyskuje przestrzeń miejską dla pieszych, z drugiej – kluczowe inwestycje w infrastrukturę komunikacji zbiorowej oraz budowę podziemnych parkingów wciąż są realizowane zbyt wolno i brakuje na nie środków. Dlatego dobrym, tymczasowym rozwiązaniem mogą się okazać mobilne, modularne „regały na samochody” dostarczające dodatkowych miejsc postojowych w newralgicznych lokalizacjach. Autorzy koncepcji podkreślają przy tym, że ich propozycja „nie jest alternatywą dla długodystansowego planu stworzenia sieci parkingów podziemnych sprężonych z systemem komunikacji publicznej”, a jedynie doraźnym rozwiązaniem na kilka lat. Jak miałby działać system „parkingów w budowie”? Według twórców koncepcji, powinny one powstawać wszędzie tam, gdzie nie można szybko zbudować parkingu podziemnego: „w licznych ubytkach między kamienicami, w których z powodu nieuregulowanych kwestii własnościowych lub przeciągających się procedur administracyjnych nie dochodzi do zabudowy” czy „w pobliżu wielkich inwestycji miejskich, zwykle połączonych z rewitalizacją głównych ulic reprezentacyjnych”. Mogłyby także służyć do „tymczasowego dogęszczania miejscami postojowymi lokalizacji powiązanych z okresowymi zwyżkami komunikacyjnymi – np. okolic przyszłego Stadionu Narodowego, czy notorycznie obleganego stadionu Legii” oraz „kryzysowego wsparcia już istniejących parkingów na czas rozbudowy o dodatkowe miejsca – przykładem są niektóre przepełnione parkingi “park ‘n ride” przy peryferyjnych stacjach metrach.” Tymczasowe konstrukcje w postaci lekkiego, stalowego szkieletu byłyby łatwe i szybkie w montażu, więc – kiedy problemy komunikacyjne danego miejsca zostałyby rozwiązane – ich lokalizację można by bez problemu zmienić. Dodatkowym atutem mobilnych parkingów byłoby wykorzystanie ich najwyższej kondygnacji dla funkcji publicznych. Mogłyby się więc na nich znaleźć zielone tarasy służące jako miejsca wypoczynku, punkty widokowe na ważne obiekty w mieście czy też służące edukacji ekologicznej kolektory słoneczne i wiatraki. Proces parkowania byłby w pełni zautomatyzowany i działał na zasadzie karuzeli: „Hydrauliczny mechanizm obraca samochody zwalniając oraz zajmując kolejne miejsca. Kierowca parkuje na dolnym stanowisku. Po opuszczeniu przez niego samochodu mechanizm lokuje pojazd na wyższym poziomie, udostępniając następne wolne miejsce. ‘Odzyskanie’ samochodu nie jest uzależnione od kolejności ustawienia pojazdów i następuje po uiszczeniu opłaty kartą płatniczą, miejską lub smsem.”. Jak podkreślają autorzy projektu, sieć „regałowych” parkingów mogłaby powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, z wykorzystaniem już istniejących technologii zautomatyzowanego parkowania, co pozwoliłoby na obniżenie kosztów wdrożenia i serwisowania. Ze względu na to, że zaparkowane pojazdy miałby wyłączone silniki, nie byłoby konieczne stosowanie kosztownych zabezpieczeń przeciwpożarowych, systemów wentylacyjnych i oddymiających. www.137kilo.pl
ZJu9tVByUtUFvnAN0YYo2LVsXB11KYGwWOmjoMiDPa3wzEFwdhY2xzDWaSHu_137kiloparkingwbudowie02.JPG
cZC13od02QTkXFUnNh6AMJGNp8a2YsR3xj6LQaeDTKY4Vo061D7NIRlmrqAR_137kiloparkingwbudowie03.JPG
cTyX3cLx3gRS1GdXLbzLP2bx6JssFCJz6FRRTgaqPOK7uPScby3kL4cz4CZ8_137kiloparkingwbudowie04.JPG
awmhD5lvNybg02MuB9eHStRhpa5ArUMBg6BmltaAyt2aEq6E4dcSGARrLQnP_137kiloparkingwbudowie05.JPG
RQiXkL3XAlaOrEZINxBDLMiXPYxio1MwBwJqXYQMO6i9Ux0HE0l9LIycIk9Y_137kiloparkingwbudowie06.JPG

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi
Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi

„Dwa miesiące po oficjalnej inauguracji Flow ruszamy z budową drugiego - znacznie większego i zróżni ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera