Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dziecięce przedszkole

 

Czas czytania: ~5 min


L07PCleJmUNmWMDTXpneHL216up5dF85QM3AjqTgmEavThU9v4w6lFHIKdwW_przedszkole-zmyslow.jpg

Kto wie lepiej, jak powinno wyglądać idealne przedszkole, niż dzieci? Odpowiedź jest prosta. Nikt. Dlatego Fundacja Młodej Kultury Hopsiup Project postanowiła włączyć je w prace nad projektem przedszkola dla warszawskiej dzielnicy Żoliborz. W efekcie tej współpracy powstały koncepcje dwóch budynków.

Fundacja Hopsiup od kilku lat zajmuje się czymś, co w naszym kraju wciąż pozostaje na marginesie – edukacją przestrzenną. Punktem wyjścia dla jej działalności jest przekonanie, że zapoznawanie dzieci z pojęciami i umiejętnościami dotyczącymi architektury, urbanistyki i życia publicznego przyniesie w przyszłości wymierne korzyści. Poprzez zabawę i zajęcia warsztatowe dzieci ćwiczą umiejętność logicznego myślenia, rozwijają inteligencję przestrzenną i kreatywność, a także – w dalszej perspektywie – poczucie estetyki i zdolność krytycznej oceny rzeczywistości.

ZeVQO960Tag1BfCLiit7u2DENty82f7bP0BI2t65aL4cNqPfJPIIAjuATgZk_przedszkole-zmyslow-2.jpg

Jednym z realizowanych przez organizację przedsięwzięć jest projekt Przedszkole!, którego celem było zaangażowanie się w kształtowanie budownictwa użyteczności publicznej dedykowanego dzieciom, przy wykorzystaniu dobrych wzorów skandynawskich. Organizatorzy projektu wyjaśniają: 'W oczywisty sposób wyszliśmy w procesie projektowania budynku przedszkola od konsultacji z głównymi użytkownikami – Dziećmi i wychowawcami. Warsztaty w przedszkolu integracyjnym nr 247 na warszawskim Żoliborzu pokazały nam, w jaki sposób Dzieci odbierają przestrzeń budynku, co w nim jest dla nich atrakcyjne, co przeszkadza i czego brak.'.

3luvYojgEVcO7bjZv0veQHBli1usJUWaxZEfgqfstoBoLsiLJYrUEO9Nxv53_przedszkole-zmyslow-3.jpg

Wniosek z konsultacji był prosty: dzieci postrzegają przedszkole przede wszystkim przez pryzmat jego funkcji, a więc jako miejsce zabawy i spędzania czasu, kiedy rodzice są w pracy, miejsce odpoczynku, biegania i jedzenia. Okazało się również, że w przedszkolu dzieci lubią wyzwania – ciemne korytarze, zakamarki, piwnice, schody i zjeżdżalnie – które pozwalają im mierzyć się ze strachem, rozwijać sprawność fizyczną i wyobraźnię.

jcYYkeuWJynI3aCUlxF5OoidEnGKxrS3tMLS08f8Q70Y03xWsVmrKP5ltAvL_przedszkole-zmyslow-4.jpg

Wynik konsultacji posłużył następnie studentom architektury, którzy podczas warsztatów w dniach 19-20 oraz 25-26 listopada 2011 r., pracując pod kierunkiem polsko-duńskiego architekta Jakuba Lewkowicza i młodych architektów z pracowni Le 2 Workshop oraz przy merytorycznym wsparciu firmy Rockwool, stworzyli dwa projekty: 'Projekt z labiryntem' i 'Przedszkole zmysłów'. Oba bazowały na zasadach zrównoważonego rozwoju i rozwiązaniach energooszczędnych.

Ważnym aspektem pracy nad projektami był fakt, że osadzone one były w konkretnym kontekście – na działce, która w Planie Zagospodarowania Dzielnicy Żoliborz faktycznie przeznaczona jest pod budowę przedszkola dla nowo budowanej części Żoliborza Przemysłowego.

VXchGDny3rAAiPvrnVQfwvMUtI4WUtm7Y6XwJfT2BPQqIeqyXzhSct911HDH_projekt-z-labiryntem.jpg

Punktem wyjścia dla 'Projektu z labiryntem' opracowanego przez zespół w składzie: Michał Antoszewski, Paulina Jolanta Dębska, Ewa Kurlanc, Kamila Mazur, Filip Nowak, Paulina Świętochowska, była idea odizolowania budynku przedszkola od otoczenia. Służyć ma temu obniżenie terenu wokół obiektu od strony południowej o wysokość jednej kondygnacji. Od północy zaś budynek jest parterowy. Powstałe w ten sposób zagłębienie wykorzystano na stworzenie zielonej przestrzeni z atrakcjami dla dzieci: górką saneczkową, imitacją miasta, ogródkiem warzywnym, amfiteatrem, przestrzenią zajęć rekreacyjno-sportowych oraz placem zabaw. Ponadto, takie ukształtowanie obiektu zapewnia niskie zapotrzebowanie na energię. Na zewnątrz bryła budynku nawiązuje kształtem do okolicznej zabudowy, wnętrze zaś zaskakuje kontrastującymi z jej prostą formą organicznymi formami, które mają mu nadać indywidualny charakter i stworzyć przyjazną atmosferę.

ymUohdb68R07AV4npu9CiS7ROLcQgxUYIAfsEjHcmxT1F7Vqi0UsUa5bdkMM_projekt-z-labiryntem-2.jpg

W przedszkolu znalazł się dwukondygnacyjny hol będący jednocześnie pokojem zabaw, sale zajęć, stołówka, klasa do rytmiki i zajęć plastycznych oraz sypialnia. Ponieważ dzieci uznały, że najbardziej interesującym dla nich pomieszczeniem w przedszkolu jest pokój dozorcy, architekci zdecydowali się ulokować go w newralgicznym miejscu. Całemu wnętrzu zaś postarali się nadać charakter tajemniczego labiryntu.

Autorzy drugiego projektu: Paweł Artyfikiewicz, Olga Bartuszek, Anna Jackiewicz, Magda Koźluk, Aleksandra Krzywańska, Maja Matuszewska, Filip Surowiecki, Katarzyna Szpicmacher za kluczową kwestię uznali specyficzny charakter dzieciństwa jako okresu, w którym jesteśmy najbardziej ciekawi świata, ruchliwi i pełni energii. Rolą przedszkola powinno więc być przede wszystkim stymulowanie wszechstronnego, indywidualnego rozwoju dziecka i przygotowanie go do podjęcia nauki w szkole.

nSXHyDzl27Dy3iByiyOasH6QJ92VZJYkvoIO5Yrbcc1q3UAys8uHFVdkAxBi_projekt-z-labiryntem-3.jpg

Przestrzenią, która najlepiej odpowiada potrzebom dzieci, a zarazem służy ich rozwojowi, jest miejsce zabaw. To tu nawiązują kontakty z rówieśnikami, wchodzą w relacje społeczne i poznają ich zasady. Przebywanie wśród równolatków pozytywnie wpływa na ich rozwój emocjonalny, ruchowy i werbalny. Miejscem, które pełni w projekcie szczególną rolę, jest więc ogród o urozmaiconym programie wykorzystującym ciekawe ukształtowanie terenu. Kontakt z naturą ma umożliwić dzieciom poznanie otaczającej je przyrody, a różnorodność faktur, kolorów, zapachów i dźwięków ma mieć stymulujący wpływ na prawidłowy rozwój ich percepcji zmysłowej: dotyku, wzroku, powonienia i słuchu.

WfYQorJQ5SuWBjazTSY9OGX7WECM2TrIDPgQp2Dm4I96bGqwTlSE3ssqiD5L_projekt-z-labiryntem-4.jpg

W przedszkolu przewidziano szereg przyrządów, które mają wspomagać rozwój lokomotoryczny dzieci, rozbudzać ich wyobraźnię, uczyć niestandardowego myślenia i kształtować nowe zainteresowania. Są to min. basen z piłeczkami, zjeżdżalnia, drabinki, zabawki stymulujące rozwój. Zaproponowano także zastosowanie różnych materiałów o zróżnicowanych fakturach, kolorach i innych właściwościach, najczęściej w formie zabawek, ścieżek i paneli ściennych.

flaEtfh4bwdif13CHtKITRZ4MA6ZhmsSmn5k04ZpYVMmGENutBkWPMx3aYFz_projekt-z-labiryntem-5.jpg

Głównym założeniem projektu jest możliwość swobodnej komunikacji wewnątrz obiektu i jak najpełniejsze otwarcie na trzy rodzaje przestrzeni zielonych: ogród wewnętrzny, zewnętrzny oraz zielony dach. Sercem budynku jest owalne patio, wokół którego wszystkie pomieszczenia układają się wzdłuż zapewniającej komunikację, spiralnej rampy.

Oba budynki zostały zaprojektowane tak, by zużywały jak najmniej energii elektrycznej, min. dzięki dobrej izolacji, wykorzystaniu energii słonecznej do ogrzewania, a wody opadowej na cele gospodarcze, naturalnej wentylacji i oświetleniu wnętrz dziennym światłem.

Źródło: Hopsiup Project

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Urodziny Szybu Krystyna
Urodziny Szybu Krystyna

Budowa wieży wyciągowej szybu Kaiser Wilhelm II na terenie kopalni węgla kamiennego Hohenzollern zak ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera