Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Nowa Łódź Fabryczna

 

Czas czytania: ~3 min


Dworzec Łódź Fabryczna

 

oYp2jcU1o8yQYK8FnMWgUkMfkKpLUXTLVbtius9Bw7sXaVQ3kHYmAxlaJzpt_lodz-fabryczna01.jpg

Dworzec Łódź Fabryczna ulokowany w centrum był główną stacją kolejową w mieście. Służył pasażerom od XIX wieku; latem 2013 roku został jednak zburzony. Wszystko po to by w jego miejscu mogła powstać nowa, podziemna stacja lepiej wpisująca się w kompleks nowej zabudowy nazywanej Nowym Centrum Łodzi.

VBVQM12FBwzU6vvxegQwlXCy1nYYDi7yayK05uBewfR2YnP2VLMw68S1K0qr_lodz-fabryczna02.jpg

Choć wyburzenie XIX-wiecznego dworca wywołało wiele kontrowersji, władze Łodzi tę decyzję motywowały nie tylko względami estetycznymi. Nowa stacja będzie wygodniejsza, ale i znacznie większa, będzie mogła obsłużyć nawet 200 tysięcy pasażerów dziennie. Dzięki ukryciu peronów pod ziemią okolice dworca będą też wyglądały lepiej – dadzą szansę rozwinięciu się tu nowego centrum miasta. W bezpośrednim sąsiedztwie dworca zaczyna właśnie działać rewitalizowany kompleks elektrociepłowni z centrum kulturalnym oraz muzeum techniki.

FDWOAgVgcffqUINGA5H2frE5AsryEYZwZ2JC3EaGuBmOhPY3VJZ0MoVEI5wc_lodz-fabryczna03.jpg

Nowy łódzki dworzec sięgnie ponad szesnastu metrów w głąb ziemi. „Na pierwszym poziomie, 8 metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi, a także pomieszczeniami dla dyrekcji stacji i pracowników technicznych. Tutaj również pasażerowie będą mogli przesiąść się do autobusów, ponieważ przewidywany jest tu również wielostanowiskowy przystanek autobusowy. Również tutaj znajdzie się parking dla samochodów i rowerów” – można przeczytać w opisie inwestycji. Jeszcze niżej, na głębokości 16,5 metrów znajdzie się właściwa stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami.

Na poziomie ulicy znajdą się cztery wejścia do budynku oraz pasaż handlowo-usługowy. Atrakcją obiektu ma być odtworzona w jego bryle elewacja dawnego, XIX-wiecznego budynku dworca. Jako że prawie wszystkie części dworca zostaną ukryte pod ziemią, na jej powierzchni widoczny będzie lekki, półprzejrzysty dach pasażu.

rQjwlyCKf7NivigIlhYAWX1NtYupvZ8Tbh9eN6iBv98qxijoew5KEAFQ6NuX_lodz-fabryczna04.jpg

Dworzec jest wspólną inwestycją spółek kolejowych oraz władz miasta Łodzi. Przedsięwzięcie realizuje Konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor, które jest odpowiedzialne i za projekt i za realizację inwestycji. Nie ogranicza się ona tylko do samej stacji PKP – nowy dworzec Łódź Fabryczna będzie węzłem komunikacyjnym, łączącym kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.

JrUgw32MjA2GOZuBzcrXCcZRJgDH3Uw9ZYMapni13X9zTFz852EiuaGAlY5h_lodz-fabryczna05.jpg

Inwestorzy wyliczają: „Budowa nowego multimodalnego Dworca Łódź Fabryczna to największa tego typu budowa w Polsce. Na jej potrzeby będzie wykorzystanych ok. 750 tys. m3 betonu – to trzy razy więcej niż np. przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie. W ramach całej inwestycji trzeba wywieźć blisko 2 mln m3 ziemi - 1,5 mln m3 w obszarze budowy stacji i ok. 500 tys. m3 w obszarze budowy tunelu. 531 sekcji ścian szczelinowych jest na placu budowy. Długość jednej sekcji wynosi od 2,8 m do 7 m. Do jednej sekcji wchodzi średnio 200 m³ mieszanki betonowej tzw. "beton kontraktorowy".”

DJzEYop9KxaYouFemS1HxygVGUPvzs3RV7FCDBcmyAxyrIWXNu9GbxORfw5T_lodz-fabryczna06.jpg

Oddanie nowej stacji do użytku planowane jest na wrzesień 2015 roku.

Dworzec Łódź Fabryczna
Lokalizacja: Łódź, Sałacińskiego 1
Inwestor: Miasto Łódź, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP S.A.
Projektanci: konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor
Wykonawca: konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor
Realizacja: 2011-2014
Powierzchnia użytkowa: 44000 m2
Powierzchnia handlowo-usługowa: 4000 m2
Koszt inwestycji: 1,75 mld zł
Źródło ilustracji: nlf-b2.pl


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi
Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi

„Dwa miesiące po oficjalnej inauguracji Flow ruszamy z budową drugiego - znacznie większego i zróżni ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera