Galeria Rayss Group Sp. z o.o. - Montownia Polska Architektura XXL 2023 pomorskie
Data dodania: 2024-01-23 13:27:23
MONTOWNIA
Tak zwana dawna Hala U-Bootów to przedwojenny magazyn służący potrzebom budowy okrętów podwodnych, wpisany do rejestru polskich zabytków. Budynek powstał w funkcjonującej ówcześnie Stoczni Schichaua. Prostopadłościenny, masywny ceglany budynek hali po przebudowie łączy funkcje o charakterze hotelowym, mieści największy w Trójmieście food hall oraz część biznesowo-konferencyjną.
Po pierwsze: nie szkodzić.
Montownia jest unikatowym obiektem, w którym zastaliśmy naleciałości historyczne ostatnich 80 lat. Ten przemysłowy budynek, mimo że powstał na początku IIWŚ był i jest w doskonałym stanie technicznym. Z założenia obiekt o funkcji magazynowej, którego architekturę wymusiła funkcja militarna narzucał automatycznie tok myślenia w procesie projektowym.
Nadrzędnym jej celem było zatem odtworzenie pierwotnego wewnętrznego układu przestrzennego i podkreślenie wspaniałej, rytmicznej konstrukcji żelbetowej obiektu przy jednoczesnej minimalnej ingerencji w substancję historyczną a wyzwaniem znalezienie właściwego balansu między surowością historycznego wnętrza a współczesną funkcją.
Jako projektanci podjęliśmy decyzję o maksymalnym otwarciu zamkniętej przestrzeni parteru prawie ośmiometrowej wysokości. Wtórny strop nad tą kondygnacją został zdemontowany, odsłaniając prawdziwe serce budynku – jego duszę i galeriowy układ widoczny przez wszystkie kondygnacje. Wschodnia część kondygnacji parterowej, podzielona na dwa poziomy pośrednie narzuciła pomysł wykonania charakterystycznych wewnętrznych schodów-platform o prawie pięciometrowej wysokości prowadzących do części konferencyjnej.
Zielona ściana jako zwieńczenie schodów, wewnętrznej osi widokowej i zarazem symbol nowego życia hali podkreśliła monumentalny charakter wnętrza obiektu i prowadząc wzrok od parteru przez pozostałe kondygnacje.
Podjęliśmy się ambitnego zadania powtórnego maksymalnego wykorzystania elementów historycznych, takich jak stalowe okna, które musiały być zdemontowane. Stworzyliśmy z nich nowe obiekty wyposażenia wnętrz [oranżerie] tak aby mimo demontażu były świadkiem historii.
Industrialny charakter inwestycji widać też w elementach zagospodarowaniu terenu.
Celowo zastosowaliśmy czarną rdzewiejącą stal kontrastującą z przemyślaną zielenią retencyjną, betonowe i granitowe nawierzchnie oraz odtworzone historyczne torowiska.
W pracy projektowej staraliśmy się niczego nie zasłaniać, niczego nie udawać a surowość przemysłowych wnętrz wzbogacić o elementy sztuki. Świetlne ławice i pejzaże Krupińskiego w gdańskiej MONTOWNI „Ławica stworzeń”, czyli 17 niepowtarzalnych lamp oraz trzy monumentalne obrazy autorstwa znanego artysty Tomasza Krupińskiego, stały się integralnym, "szytym na miarę" elementem wnętrza.
Artysta specjalnie na potrzeby Montowni stworzył „Ławicę Stworzeń”, czyli grupę 17 niepowtarzalnych obiektów świetlnych o wielkości od 2 do 9 metrów, które zawieszone są na trzech górnych kondygnacjach budynku. Każda z nich została docięta do formy wynikającej z konstrukcji. Całość dopełniło oświetlenie ledowe i tak zwane czuby, wykonane z różnych materiałów – brązu, stali, stali nierdzewnej, masy perłowej i czarnego dębu.
Z kolei trzy obrazy, z kategorii „Abstrakcyjne pejzaże”, które także znalazły się w MONTOWNI, to rdzeń sztuki, jaką Tomasz Krupiński uprawia od 30 lat. Jest to malarstwo, które wyłamuje się z dwuwymiarowej definicji i wychodzi w przestrzeń architektoniczną wnętrza. Obrazy są rewersem żywej, monumentalnej zielonej ściany, bogactwem materii, rytmów i użytych archetypów, takich jak czarny dąb wydobyty z ziemi. Ponownie wprowadzają element natury do industrialnej przestrzeni MONTOWNI, w sposób namacalny i fizyczny.
Wnętrza Montowni tworzą niesamowity klimat, pełen tajemnic, zwłaszcza w porze wieczornej. Czuć w nich poszanowanie dla historii obiektu i jego oryginalnej architektury. Montownia stała się tym samym wyjątkowym obiektem na mapie Trójmiasta.
O skali i randze przedsięwzięcia świadczy fakt, że Montownia otrzymała w październiku 2022r. nagrodę European Property Awards w kategorii Commercial Renovation / Redevelopment a w 2023r. wyróżnienie na festiwalu Art In Architecture w kategorii Hotel oraz główną nagrodę Prime Properity Prize 2023 w kategorii Architektura.
MONTOWNIA, Gdańsk ul. Lisia Grobla 7
Architektura: Rayss Group Sp. z o.o.
arch. Łukasz Rayss [główny projektant]
arch. Krzysztof Kiraga
arch. Justyna Suter
arch. Katarzyna Fiszer-Gryga
Współpraca autorska:
arch. Joanna Januszkiewicz
arch. Barbara Czołczyńska
arch. Kornelia Jażdżewska
arch. Aleksandra Flejszar
arch. Klaudia Butowska
arch. Barbara Grzędzicka
Architektura wnętrz:
Hanu Architekci dr arch. wnętrz Radosław Czerniejewski
Mootif Studio arch. Magdalena Sicha
Degutis Interiors arch. Marzena Degutis
WMA Architekci arch. Magda Musiał
scenograf Tomasz Stasiński
Architektura krajobrazu: Zieleniarium Rayss Group
dr inż. arch. krajobrazu Joanna Rayss
arch. krajobrazu Martyna Ziarko
arch. Jolanta Bartczak
Konstrukcja: PPC
mgr inż. Piotr Chudoba
Art:
Tomasz Krupiński
prof. Marcin Zawicki
Aneta Szyłak
Generalny wykonawca: Euro Styl Construction Sp. z o.o.
Inwestor: Euro Styl SA
Powierzchnia terenu: 9500m2
Powierzchnia zabudowy: 3450m2
Powierzchnia użytkowa: 11750m2
Powierzchnia całkowita: 14050m2
Kubatura: 90000m3
Projekt: 2019-2021
Realizacja: 2021-2023
Zdjęcia: Euro Styl, Szymon Polański, Radosław Czerniejewski