Hala, opera? - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Hala, opera?

 

Czas czytania: ~3 min


rsmL44ouk2RFsByD5JDrBBJ20StFZKqs7xBdTcx2q5seDjtvm61TMhBkyGXC_opera.jpg
Sześć lat krakowianie czekali na nowy budynek opery. W końcu, w sobotę, 13 grudnia nastąpiło uroczyste otwarcie nowego gmachu. To bez wątpienia obiekt potrzebny i ważny dla życia kulturalnego Krakowa, ale czy ma szansę stać się nowym symbolem miasta? Niektórzy powiedzą pewnie – oby nie… Konkurs na projekt krakowskiej opery został rozstrzygnięty w 2002 r. Zwyciężyła w nim koncepcja Atelier Loegler – biura Romualda Loeglera, który w Krakowie znany jest przede wszystkim ze zrealizowanej 10 lat temu rozbudowy Biblioteki Jagiellońskiej i Uniwersytetu Ekonomicznego. Nad projektem opery pracował z Piotrem Urbanowiczem i Grzegorzem Dreslerem. Kompleks operowy ma 12 tysięcy m² powierzchni użytkowej i składa się z trzech zintegrowanych części – głównego budynku ze sceną, widownią i przestrzenią dla publiczności, obiektu komercyjnego z holem kasowym i gastronomią oraz budynku zaplecza administracyjno-technicznego. Gmach opery stanął na niewielkiej działce na rogu ul. Lubicz i ronda Mogilskiego, w miejscu dawnej ujeżdżalni. Zgodnie z wymogami konkursu, stary obiekt musiał zostać odbudowany i włączony w nową strukturę. W „historycznej” części kompleksu znalazło się główne wejście do budynku i foyer. Na tyłach ujeżdżalni został dobudowany nowy obiekt – dwie bryły o nowoczesnych formach. Główna sala teatru mieści widownię dla 761 osób, scenę o powierzchni 443 m² i miejsce dla orkiestry. Scena Opery Krakowskiej dysponuje najnowocześniejszymi urządzeniami w Polsce, jest wyposażona w system komputerowego sterowania sufitem akustycznym, sześć ruchomych zapadni i ruchomy kanał orkiestrowy. Oprócz niej, w budynku będzie się mieścić druga sala – kameralna – dla 100 osób. Mimo nowoczesnych rozwiązań technicznych, podczas spektaklu otwierającego działalność opery, część widzów narzekało na kiepską akustykę, a także nie najlepszą widoczność z bocznych miejsc. Oglądanie spektaklu utrudniała też szeroka rama sceniczna oraz podwieszone pod balkonami reflektory. Poza tym, autorom można zarzucić zaniedbanie względów bezpieczeństwa – z głównej sali teatralnej można się wydostać tylko dwoma wyjściami, które znajdują się na poziomie sceny, a przez środek widowni nie zostało przeprowadzone przejście. W efekcie opuszczanie miejsc trwa bardzo długo (podobnie jak ich zajmowanie przed spektaklem). Najwięcej wątpliwości budzi jednak zewnętrzna forma budynku. Zamiast zapowiadanego „sprawnego połączenia tradycji z nowoczesnością” powstał obiekt niespójny, w którym czkawką odbija się postmodernistyczny eklektyzm, a prestiżowy gmach opery przywołuje skojarzenia z halą targową. Brakuje również wyraźnego, reprezentacyjnego wejścia. Z Operą Krakowską wiązano wielkie nadzieje – była to najważniejsza i najbardziej oczekiwana inwestycja na terenie Małopolski w ostatnich latach. Tymczasem okazała się jedną z gorszych realizacji Loeglera – jednego z bardziej cenionych krakowskich architektów i laureata Honorowej Nagrody SARP z 1994 r. Problemy towarzyszyły realizacji opery od samego początku. Rozpoczęcie budowy było wielokrotnie odkładane, by rozpocząć się jesienią 2004 r. Według pierwotnych założeń, gmach miał zostać oddany do użytku wiosną ubiegłego roku i kosztować 54 miliony zł. W międzyczasie jednak pojawiły się problemy prawne, a na skutek przedłużenia prac budowlanych operze groziło cofnięcie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Inwestycję udało się w końcu sfinalizować, choć nastąpiło to półtora roku po planowanym terminie, a koszt realizacji wzrósł ponad dwukrotnie.
QXJXJXLT4KHjfugEtM9hQwcGk8UAtWVxcsXM110fCnE15vzUEEnYyoFZYBYe_opera2.jpg
zwgAuGrCfEVx6JpUiKLEZYtOpOgvC7WUHlFGgsC2Iyp87NxFjdJjLjGgsKtq_opera3.jpg
wVQ5wNAL10c4ftegsOjWGoFJDaYahK1UTrAOLuIrSlKrqQD91LrXiido98D2_opera4.jpg
BXmPZxA2qgbehVOHmcTla5oMORQRRXhug6oiKaYtUY8ZjDcw6YHJHOFQCNJv_opera5.jpg
iClPT4Dnd0dunN7uOo3Oo5Q4AIvPQ21W30UiPF9eooTuBIy4jBHRlqOCwZcv_opera6.jpg
5JfJcZJF5TbZ1OGHdx8J7wRsz2hGNJA75RahbFZIHoT8J4Rv86WMdqMifUkB_opera7.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci
CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci

CWA House – realizacja architektoniczna z pracowni Beczak / Beczak Architekci – powstała niedaleko W ...

Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem
Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem

Dom Kota – to budynek dla zwierząt. Powstał na terenie schroniska w miejscowości Dobra pod Szczecine ...

Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego
Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego

Wyniki konkursu architektonicznego na projekt osiedla w programie Mieszkanie Plus w Krakowie ogłoszo ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera