Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Sztuka na Bródno

 

Czas czytania: ~3 min


3NdOq3yfAmU6a4TWKqskDXpmrcPH59dJGicsuuuGpwtRWNfPKSyIQED8nkfg_althamerlotnicze.jpg
Współczesna sztuka wychodzi poza mury muzeów i galerii i wkracza w przestrzeń miejską. Zajmującym się nią instytucjom nie wystarcza gromadzenie i eksponowanie dzieł w zamkniętych budynkach, zresztą słusznie, bo nie jest to najlepszy sposób, by zachęcić ludzi do obcowania z nimi na co dzień. By trafić do świadomości szerokiego grona odbiorców, sztuka musi wychodzić w teren i podstępem, małymi krokami zdobywać miejsce w ich codziennym życiu. Próbuje ona też zerwać z elitarnym wizerunkiem sztuki i wyniosłego artysty. Pokazać, że może on być „jednym z nas”. Jednym z miejsc służących takiej właśnie artystycznej kampanii będzie warszawski Park Rzeźby, który ulokuje się na terenie Parku Bródnowskiego – otoczonego blokowiskami zieleńca, będącego 25-hektarową oazą między ulicami Kondratowicza, Chodecką, Wyszogrodzką i Łabiszyńską. Będzie to swojego rodzaju poligon doświadczalny, mający sprawdzić, jak współczesna rzeźba funkcjonuje w przestrzeni publicznej i jaki jest jej społeczny odbiór. Pierwsza odsłona projektu, którego pomysłodawcą jest Paweł Althamer, będzie miała miejsce w niedzielę, 21 czerwca, podczas festynu kończącego Dni Targówka. Oczom warszawiaków ukażą się wówczas zainstalowane na terenie parku prace czterech artystów: dwojga mieszkających na Bródnie – Moniki Sosnowskiej i Pawła Althamera i dwóch gości z zagranicy – Duńczyka Olafura Eliassona i Rirkrita Tiravaniji z Tajlandii. Dzięki nim miejski park ma się stać atrakcyjną przestrzenią, terenem do odkrywania, eksplorowania i poznawania.
VHN4M4QkGSN6tW2VbMqPOXzCRSxzLSqogSkUr8wEGm7OpCbt88vF4ZL04cDj_althamer.jpg
Althamer wykorzystał przedsięwzięcie do realizacji projektu, który planował od dawna – stworzenia na terenie swojej dzielnicy „fragmentu raju”. Do współpracy tradycyjnie już zaprosił mieszkańców Bródna – tym razem dzieci z tamtejszej szkoły podstawowej, których rysunki raju, stworzone na podstawie reprodukcji znanych obrazów, posłużyły za podstawę dla „roślinnej rzeźby”. Jej projekt z kolei powstał we współpracy z architektem krajobrazu – Marcinem Trojanowskim. Zielona instalacja posłuży jako bajkowe tło dla grupowej fotografii z udziałem okolicznych mieszkańców. Na tym jednak nie koniec – zdjęcie uwieczniające moment celebrowania naturalnego-rajskiego pierwiastka w betonowej dżungli urasta w oczach artysty do rangi „świętego obrazu” i ma zostać przekazane miejscowej parafii. Praca Moniki Sosnowskiej podejmuje zupełnie inny wątek – instalacja z ornamentalnie ukształtowanych prętów zbrojeniowych tworzących formę spłaszczonej kuli jest nawiązaniem do lokalnej tradycji rzeźby w przestrzeni publicznej. Z drugiej strony, jest też silnie zakorzeniona w bródnowskim kontekście – bezpośrednią inspiracja były dla artystki kształty i wzory krat, jakie mieszkańcy osiedla montują w oknach swoich mieszkań na parterach, nieświadomie wpływając w ten sposób na wygląd przestrzeni wspólnej.
R8d5l1oa7kiEcnlFjX3cAKDjJbiYfUHU7d8Fqa904V7wOIczs2X9QOacHSpL_althamer-2.jpg
Autor trzeciej instalacji – Olafur Eliasson – jest znanym na całym świecie artystą, którego wystawy w muzeach i przestrzeni miejskiej przyciągają miliony zwiedzających. Do warszawskiego parku przeznaczył ważący ponad 300 kilogramów „Negative Glacier Kaleidoscope”, który dwa lata temu był już pokazywany przed berlińską galerią Neugerriemschneider. Zagłębiony 2,5 metra pod ziemią obiekt przypomina potężną szczelinę, jaka mogłaby powstać w ziemi po uderzeniu meteorytu. Jego wnętrze będzie podświetlone, dzięki czemu będzie je można podziwiać także w nocy, a nad ziemią unosić się będzie delikatna, tajemnicza poświata. Czwarte dzieło, jakie będzie można zobaczyć w bródnowskim parku, to praca Rirkrita Tiravaniji nosząca przewrotny tytuł „bez tytułu (przewrócony domek herbaciany z ekspresem do kawy)”. To stalowy sześcian, w którego lustrzanej powierzchni odbija się otoczenie. W jego wnętrzu zmieści się jedna lub dwie osoby, które mogą wykorzystać strukturę jako domek do picia kawy lub herbaty, albo po prostu jako schronienie przed deszczem. Realizacja niecodziennego przedsięwzięcia w parku na Bródnie możliwa była dzięki równie niecodziennej, szeroko zakrojonej współpracy kilku środowisk – artystów, władz dzielnicy Targówek i Muzeum Sztuki Nowoczesnej, które udzieliło projektowi wsparcia instytucjonalnego i merytorycznego. Kuratorem przedsięwzięcia jest Sebastian Cichocki.
bUtq9EhJbeRqEVVgWAFxu0ifCgaDlA1AxVcmRQHu2UHwJieSfYMxp1TNYxgS_althamerteahouse.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle
B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle

B3000 – tak nazwano projekt przebudowy i rozbudowy dawnego budynku wielopoziomowego parkingu, jaki o ...

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera