Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Parking dla rowerów

 

Czas czytania: ~2 min


X4MpoUulVefhWAI40WkyCQPBTSSyiM0xy4LVCzemaMWbnvuoZ5GvarfB46Ep_plansza2.jpg

Warszawa chce być miastem przyjaznym dla rowerzystów. 7 grudnia rozstrzygnięty został zorganizowany przez Zarząd Transportu Miejskiego konkurs na projekt nowych parkingów rowerowych. Prezentujemy dziś pracę, która zdobyła drugą nagrodę. Jej autorami są projektanci z warszawskiej pracowni WMW Architekci.

Zadaniem uczestników konkursu było opracowanie projektów koncepcyjnych modułowego systemu miejskiego parkingu rowerowego dla dziesięciu rowerów. Na podstawie wybranej propozycji powstać ma nowy mebel miejski, który ma się pojawić przede wszystkim w pobliżu węzłów przesiadkowych, przystanków komunikacji miejskiej i innych punktach istotnych dla dalszego rozwoju ruchu rowerowego.

Autorzy projektu podkreślają, że ich celem było stworzenie obiektu, który stałby się zachętą do poruszania się rowerem po Warszawie. Zdecydowali się więc nadać mu prostą, ale wyrazistą na tle miasta formę, która w jednoznaczny sposób identyfikowałaby przeznaczenie obiektów i łatwo zapadała w pamięć. Jednocześnie wzięli pod uwagę, że parkingi muszą być obiektami trwałymi. Stąd decyzja o zastosowaniu solidnej, stalowej ramy konstrukcyjnej w czerwonym kolorze. Inspiracji dostarczyły im tego typu meble miejskie, które można zobaczyć na ulicach Londynu czy Wenecji.

Jako obiekty przeznaczone do przestrzeni publicznej, parkingi muszą być w maksymalnym stopniu uniwersalne. Ich forma pozwala więc na zamocowanie rowerów o różnej wielkości, przy czym można zabezpieczyć kilka elementów pojazdu na raz (oba koła i ramę). Do jednego stojaka można przypiąć kilka rowerów. Ze względów praktycznych i higienicznych tylna ściana wiaty została zaprojektowana od poziomu 95 centymetrów w górę.

tEUUhpIKf56f8A3OfwVlqu2JELzJWnOeRV8wLEIfXbyErIBIUl6NDiqPCRwz_plansza1.jpg

Dzięki oświetleniu i zamontowaniu kamer, wiaty mają podnieść poziom bezpieczeństwa w miejscach przesiadkowych przy dużych węzłach komunikacyjnych, które na ogół są przestrzenią anonimową, nie wzbudzającą poczucia bezpieczeństwa. Ponadto, wiata z panelami ekspozycyjnymi mogłaby pełnić funkcję nośnika reklamy. Wiaty przystankowe, które zwykle narażone są na zaklejanie przypadkowymi ogłoszeniami umieszczanymi przez przechodniów, mogłyby według projektantów zostać częściowo udostępnione lokalnej społeczności. Zamiast zwalczać ich samowolną działalność, można by przeznaczyć jeden z paneli na ogłoszenia mieszkańców i lokalnych instytucji, np. domu kultury lub urzędu dzielnicy.

Autorami koncepcji są: Grzegorz Wnorowski, Piotr Łukanowski, Beata Mosakowska-Wnorowska i Mariusz Krispel.

Pierwszą nagrodę w konkursie otrzymała praca Małgorzaty Biernackiej i Marcina Klicha, trzecią zaś – grupy projektowej liniaprosta.pl Krzysztofa Lewandowskiego i Piotra Nowocienia.

Fot: materiały prasowe


Podepnij swój artykuł

tagi

Apartamenty Niemcewicza 17 – nowa realizacja architektoniczna JEMS
Apartamenty Niemcewicza 17 – nowa realizacja architektoniczna JEMS

Na Starej Ochocie, w otoczeniu przedwojennej zabudowy mieszkaniowej dwa lata temu powstała nowa real ...

Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa
Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa

V Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu – to realizacja architektoniczna warta uwagi z wielu powodów. ...

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera