Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dworzec czy biuro?

 

Czas czytania: ~3 min


Dworzec gdański projekty

 

UQlCQw2f9o9ETg7YfNZA1iDfc0W8amCcUJfmAgZdocYchAIkEoFbMDi4ZlxN_dworzec-gdanski-ghelamco01.jpg

Fot. Propozycja firmy Ghelamco

W styczniu 2014 roku poznamy projekt według którego ma zmienić swoje oblicze warszawski Dworzec Gdański oraz jego najbliższa okolica. W Polsce od lat obserwujemy pasję do zamieniania stacji kolejowych w dochodowe centra handlowe i biurowe, budowania molochów, w których odnalezienie peronu, kasy czy informacji kolejowej graniczy z cudem, bo funkcja stacji jest tylko małym dodatkiem do wielości różnorakich funkcji, przestrzeni do wynajęcia, sklepów czy biur. Doskonale widać to w oddanych do użytku w ostatnim roku dworców w Poznaniu czy Katowicach.

DyEhy9kYccJ8AjhayMpXn993Y8tCZmFOSQ3MrQekTTKehfsYV7jfAmVuzTj6_dworzec-gdanski-ghelamco02.jpg

Fot. Propozycja firmy Ghelamco

Spółka PKP uznała, że teren, na którym stoi udany i znajdujący się w dobrym stanie technicznym modernistyczny pawilon Dworca Gdańskiego jest zbyt cenny, by służył tylko podróżnym. Dlatego dyrekcja kolei postanowiła zaproponować współpracę deweloperom: w zamian za budowę nowego dworca któryś z nich otrzyma prawo do zabudowy prawie pięciu hektarów terenu wokół.

Rzeczywiście, najbliższa okolica Dworca Gdańskiego w ostatnich latach drastycznie zmieniła swoje oblicze. Z zapomnianych, pustych nieużytków wzdłuż torów zamieniła się w dzielnicę handlowo-mieszkaniową (stoi tu jedno z największych w Polsce centrów handlowych, rosną kolejne apartamentowce). Otoczony przez poprzemysłowe rudery „staromodny” dworzec w tej okolicy coraz bardziej rzucał się w oczy.

sVnh33vgeApgqFYjxmo4sOMtxerfsQkiaIpuUy5oPiy1JD5ZPOAb75SD5z3I_dworzec-gdanski-ghelamco03.jpg

Fot. Propozycja firmy Ghelamco

PKP ogłosiło więc przetarg dla deweloperów, do finału zakwalifikowano trzy oferty. Do stycznia rozpatrywane będą propozycje firm: Ghelamco GP 6 Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością HQ Spółka komandytowo-akcyjna; Konsorcjum: Immobel Poland Sp. z o.o. i Immobel S.A oraz Konsorcjum: Ymma Holding B.V., Penta Investments Sp. z o.o. i Penta Investments Limited.

rpxLalXB3ybJ6mGeBnyboCD1p829PjBsghokSSCo6AnhMzSxEAP1dX0UuXwz_dworzec-gdanski-ghelamco04.jpg

Fot. Propozycja firmy Ghelamco

Ghelamco proponuje budowę 10 budynków. Dziewięć z nich – to kilkunastopiętrowe biurowce (inwestor dopuszcza w koncepcji jeden budynek z mieszkaniami). W gmachu najbliżej dworca znaleźć by się miał hotel lub centrum konferencyjne. W zaprezentowanej (mało czytelnej) wizualizacji szklane budynki na kilku poziomach posiadają zadrzewione tarasy. Nie wiadomo, czy ta niezwykle droga koncepcja sadzenia drzew na elewacji budynku jest tu tylko fantazją autora wizualizacji, czy została wpisana do kosztorysu. Sam dworzec deweloper chce schować pod ziemię.

nHjHLdoDJtvs0cYrrpplkMFJ7mbxkEBTu9QKN72lISorANW0FIM91dT9Mr6G_dworzec-gdanski-immobel01.jpg

Fot. Propozycja firmy Immobel

Tb1y5NQZvxxie0x4uWPPMw2YcwHlk3uKQIyXKfcdr3YRiBneaAyxeX97wz2j_dworzec-gdanski-immobel02.jpg

Fot. Propozycja firmy Immobel

Ebr6NOv5CbjB2pwcuSZMqaXcDWwfRzgo6bfqt2BTsdcwWBhnL6RAEfBEaqHw_dworzec-gdanski-immobel03.jpg

Fot. Propozycja firmy Immobel

Firma Immobel dookoła dworca chce zbudować kilka szklanych drapaczy chmur. Ze szkła proponuje też zbudować nowy dworcowy pawilon. Ukłonem ku użytkownikom tej przestrzeni miałby być skwer z oczkiem wodnym, wstawiony pomiędzy dworzec a ulicę. Nad torami inwestor chce przerzucić szklaną kładkę.

cgKSCOzv08ch4fLig5IEHOccbnCAIxU7VpjbotU96FINHxdg4OtJjcJC3RCP_dworzec-gdanski-konsorcjum-penta-i-ymma01.jpg

Fot. Propozycja firmy Penta i Ymma

BXRl5yKrQG7vC6Fihwzf59IMBZhsvdaK84M4HdR2dJqPXQfhzC6WMR9laUP7_dworzec-gdanski-konsorcjum-penta-i-ymma02.jpg

Fot. Propozycja firmy Penta i Ymma

14yBHpuqKSbZpQ1VwmJxMV8L4KsiTGGyNx2Tq8Z0Xq7lCM4NEQxrDXLC0dIw_dworzec-gdanski-konsorcjum-penta-i-ymma03.jpg

Fot. Propozycja firmy Penta i Ymma

Wspólna wizja firm Penta i Ymma – to trzy potężne biurowce, dwa ustawione prostopadle, jeden równolegle do ulicy. Obok nich miałby stanąć nowy dworzec, charakteryzujący się... intensywnie czerwonym kolorem dachu.

Wciąż istniejący gmach Dworca Gdańskiego jest pierwszym dworcem, zbudowanym w Warszawie po II wojnie światowej. Ma swoje miejsce w historii (stąd wyjeżdżali z Polski w 1968 roku obywatele żydowskiego pochodzenia), ma interesująca formę modernistycznego pawilonu i jest zachowany w dobrej formie. Niestety stanie się on ofiarą czysto rynkowego myslenia o przestrzeni i zostanie zburzony, aby ułatwić deweloperom komercyjną zabudowę tego terenu. A dość łatwo sobie wyobrazić podobny przetarg, w którym jednak prywatni inwestorzy musieli by bryłę stacji zachować, najwyżej ją modernizując. PKP jednak nigdy nie odznaczało się szacunkiem do architektonicznego dziedzictwa.

Źródło informacji i ilustracji: pkpsa.pl


Podepnij swój artykuł

tagi

Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 – znamy wyniki konkursu architektonicznego
Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 – znamy wyniki konkursu architektonicznego

Architektura Roku Województwa Śląskiego 2018 oraz Najlepsza Przestrzeń Publiczna 2018 – to dwa konku ...

Horizone Studio projektuje w Krakowie
Horizone Studio projektuje w Krakowie

Horizone Studio jest odpowiedzialne za projekt architektoniczny zespołu sześciu domów jednorodzinnyc ...

Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid
Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid

Filharmonia w Jekaterynburgu – to jeden z nowszych projektów architektonicznych pracowni Zahy Hadid, ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera