Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Nie tylko dworzec

 

Czas czytania: ~2 min


Dworzec Warszawa Gdańska przebudowa

 

kgkboCJTZNuuymTOW3rhYkq1JEMM6i5OQIYbBaVMdvXCzh4K9I4Vl2nrpSNp_warszawa-gdanska05.jpg

Plany radykalnej przebudowy wzniesionego w 1959 roku dworca Warszawa Gdańska istniały już od wielu lat. Choć stacja niedawno została odświeżona i odzyskała swoje walory, jej bryła według władz miasta przestała spełniać wymogi nowoczesnego dworca, przestała też pasować do rozwijającej się dzielnicy. Obiekt przeznaczono do przebudowy tak radykalnej, że dopuszczającej jego rozbiórkę. Teraz już wiemy, jak będzie wyglądało to miejsce za kilka lat, wiadomo, kto je zagospodaruje i na jakie cele przeznaczy.

bcRTCxBnBhEjvE7SXDxtpvnXDWje98A07NM0siCgoVIgNos7hts5fuW0cuBD_warszawa-gdanska01.jpg

W miejscu dzisiejszego dworca ma powstać węzeł przesiadkowy, łączący kolej, metro, tramwaje i autobusy. Ale na tym nie koniec: wokół stacji wyrosną nowe budynki, które będą pełnić funkcje handlowe, biurowe i hotelowe. Będą miały zróżnicowaną wysokość i standardowe, szklane bryły. Według zapewnień inwestora poprzedzi je zielony publiczny plac. Dworzec ma się stać lepiej dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

nqWFr4kqbmIiyPdRgnq0C7sSgh9XMgieA0LZtFiXRTtZtPyMzQMX06p3q4IG_warszawa-gdanska03.jpg

Remonty dworców w tzw. systemie dewleoperskim – to chętnie przez PKP praktykowane działanie. W zamian za możliwość rozwinięcia wokół stacji działalności komercyjnej deweloper – inwestor remontuje stary lub buduje nowy dworzec, który wtopiony zostaje w strukturę nowych gmachów.

3mpTms8PBdbHNkNYq9tNhLl9mhlANOWIGXQV1b0UkGEb0jF7CZUxrFlNKavy_warszawa-gdanska07.jpg

Niestety jak na razie praktyka pokazuje, że tego typu przedsięwzięcia odbywają się ze szkodą dla architektury dworców, ale przede wszystkim dla pasażerów. Najbardziej uderzającym tego przykładem jest dworzec Poznań Główny, w którym część handlowa zdominowała funkcje dworcowe tak dalece, że pasażerowie błądzą wśród plątaniny korytarzy i schodów (ruchome prowadzą tylko do galerii handlowej, na perony wiodą schody „tradycyjne”), trudno znaleźć kasę czy informację. Niewiele lepiej jest w Krakowie czy Katowicach.

XYQzxtL6ay01IlcBbLNyRb96VWajpr2BcH7iHQXnSXMbdwERcYL1kEjZmDdl_warszawa-gdanska08.jpg

Dworzec Gdański w Warszawie nie jest tak dużą stacją, jeżdżą tędy przede wszystkim pociągi podmiejskie, nawet jeśli inwestor potrzeby pasażerów potraktuje po macoszemu, nie będzie to tak szkodliwe, jak w przypadku dużej stacji.

Bezpośrednie okolice dworca Warszawa Gdańska w ciągu ostatniej dekady przeszły wielką metamorfozę. Nieużytki i zapuszczone tereny zielone zamieniły się w ogromne osiedle mieszkaniowe, powstało tu duże centrum handlowe, wyrosły wieżowce i biurowce. Atrakcyjność okolicy podnosi bliskość centrum i stacja metra. Deweloper, który wokół dworca zbuduje biurowce i hotel na pewno nie straci na tej inwestycji.

Dworzec Warszawa Gdańska - przebudowa
Lokalizacja: Warszawa, ul. Słomińskiego
Inwestor: Ghelamco Poland
Projektanci: Sud Architectes
Powierzchnia całkowita: 165 130 m2
Szacowany koszt inwestycji: 1,5 mld zł
Źródło ilustracji: sudarchitectes.pl


Podepnij swój artykuł

tagi

Znamy zwycięzców Konkursu Koło 2018
Znamy zwycięzców Konkursu Koło 2018

Konkurs Koło w tym roku obchodził swój jubileusz – odbyła się jego 20. edycja. Jego celem od początk ...

Face2Face Business Campus
Face2Face Business Campus

Face2Face Business Campus swoją nazwę zawdzięcza wzajemnemu ustawieniu dwóch budynków, z których zło ...

Ażurowy szpital
Ażurowy szpital

Na gmach szpitala, który powstać ma w mieście Tambacounda w południowej części Senegalu rozpisany by ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera