Nie tylko dworzec
Data dodania: 07.05.2014 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 07.05.2014 Czas czytania: ~ 2 min
Dworzec Warszawa Gdańska przebudowa
Plany radykalnej przebudowy wzniesionego w 1959 roku dworca Warszawa Gdańska istniały już od wielu lat. Choć stacja niedawno została odświeżona i odzyskała swoje walory, jej bryła według władz miasta przestała spełniać wymogi nowoczesnego dworca, przestała też pasować do rozwijającej się dzielnicy. Obiekt przeznaczono do przebudowy tak radykalnej, że dopuszczającej jego rozbiórkę. Teraz już wiemy, jak będzie wyglądało to miejsce za kilka lat, wiadomo, kto je zagospodaruje i na jakie cele przeznaczy.
W miejscu dzisiejszego dworca ma powstać węzeł przesiadkowy, łączący kolej, metro, tramwaje i autobusy. Ale na tym nie koniec: wokół stacji wyrosną nowe budynki, które będą pełnić funkcje handlowe, biurowe i hotelowe. Będą miały zróżnicowaną wysokość i standardowe, szklane bryły. Według zapewnień inwestora poprzedzi je zielony publiczny plac. Dworzec ma się stać lepiej dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Remonty dworców w tzw. systemie dewleoperskim – to chętnie przez PKP praktykowane działanie. W zamian za możliwość rozwinięcia wokół stacji działalności komercyjnej deweloper – inwestor remontuje stary lub buduje nowy dworzec, który wtopiony zostaje w strukturę nowych gmachów.
Niestety jak na razie praktyka pokazuje, że tego typu przedsięwzięcia odbywają się ze szkodą dla architektury dworców, ale przede wszystkim dla pasażerów. Najbardziej uderzającym tego przykładem jest dworzec Poznań Główny, w którym część handlowa zdominowała funkcje dworcowe tak dalece, że pasażerowie błądzą wśród plątaniny korytarzy i schodów (ruchome prowadzą tylko do galerii handlowej, na perony wiodą schody „tradycyjne”), trudno znaleźć kasę czy informację. Niewiele lepiej jest w Krakowie czy Katowicach.
Dworzec Gdański w Warszawie nie jest tak dużą stacją, jeżdżą tędy przede wszystkim pociągi podmiejskie, nawet jeśli inwestor potrzeby pasażerów potraktuje po macoszemu, nie będzie to tak szkodliwe, jak w przypadku dużej stacji.
Bezpośrednie okolice dworca Warszawa Gdańska w ciągu ostatniej dekady przeszły wielką metamorfozę. Nieużytki i zapuszczone tereny zielone zamieniły się w ogromne osiedle mieszkaniowe, powstało tu duże centrum handlowe, wyrosły wieżowce i biurowce. Atrakcyjność okolicy podnosi bliskość centrum i stacja metra. Deweloper, który wokół dworca zbuduje biurowce i hotel na pewno nie straci na tej inwestycji.
Dworzec Warszawa Gdańska - przebudowa
Lokalizacja: Warszawa, ul. Słomińskiego
Inwestor: Ghelamco Poland
Projektanci: Sud Architectes
Powierzchnia całkowita: 165 130 m2
Szacowany koszt inwestycji: 1,5 mld zł
Źródło ilustracji: sudarchitectes.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kolumbijskie biuro ALH Taller de Arquitectura lubi chować swoje dzieła za tropikalną zielenią. W hot ...
Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2024 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...
Pod pojęciem HoReCa w architekturze kryje się wszystko, co wchodzi w zakres usług oraz działań aranż ...
To pierwszy w Polsce i drugi n...
Danuta Olędzka urodziła się w...
Muzeum Książąt Lubomirskich is...
Fort 8 Rawelin – to nazwa luks...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz