Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Projektowanie Doświadczeń – Architektura, Design, Komunikacja

 

Czas czytania: ~8 min


Projektowanie Doświadczeń – Architektura, Design, Komunikacja

 

zwuJi6FLrNzOGinKtjrYte9z9iZN65AnUjb10cHup2L79Hx9j9g1TBlkuzgz_uswps-warszawa-projektowanie.jpg

Na rynku edukacji podyplomowej pojawia się nowa oferta School of Form (Uniwersytet SWPS), która będzie realizowana w Warszawie:
Projektowanie Doświadczeń - Architektura, Design, Komunikacja
To połączenie potencjału uczelni (psychologia, design) i prestiżowych instytucji (case study) z wiedzą oraz doświadczeniem uznanych specjalistów wielu branż związanych z architekturą, designem i wystawiennictwem.

Adresaci studiów
Oferta studiów jest skierowana do architektów, architektów wnętrz, designerów, absolwentów studiów artystycznych. W uzasadnionych wypadkach - absolwenci szkół o profilu humanistycznym, pasjonaci działający w obszarze kultury, absolwenci studiów inżynierskich specjalizujący się z systemach multimedialnych i oświetleniowych, absolwenci studiów artystycznych o profilach nie związanych bezpośrednio z projektowaniem wnętrz ( graficy, artyści sztuk wizualnych).

Obszary zawodowe, wiedza i umiejętności
• poszerzenie głównych obszarów zawodowych: kreacja przestrzeni i mediów
• profilowana do obszarów zawodowych wiedza i umiejętności w dziedzinach: projektowanie, innowacyjne metody i narzędzia designu, kulturoznawstwo, psychologia i socjologia

Program studiów
Program studiów zakłada holistyczne podejście do procesu planowania i kreacji, z punktu widzenia doświadczeń i potrzeb użytkowników. Umożliwia zdobycie kompetencji w szerokim zakresie praktyki projektowej.

Autor programu i kierownik studiów

Krzysztof Lang   www.chrislang.eu

Więcej na temat studiów i zasad rekrutacji:

Uniwersytet SWPS

http://www.podyplomowe.pl/swps-warszawa/studia-podyplomowe/school-of-form/projektowanie-doswiadczen-architektura-design-komunikacja

blog

Rozmawiamy z Zespołem School of Form na temat kierunku studiów Projektowanie Doświadczeń - Architektura, Design, Komunikacja:

Czym jest projektowanie doświadczeń w dziedzinach architektury, designu i wystawiennictwa?

Jak  wyróżnia się nowy kierunek studiów wśród propozycji dostępnych w ofercie Uniwersytetu SWPS i innych uczelni ?

Co skłoniło Państwa do podjęcia decyzji o uruchomieniu tego kierunku studiów?

Agnieszka Jacobson-Cielecka Przewodnicząca Rady Ekspertów School of Form (Uniwersytet SWPS), dziennikarka, publicystka, krytyk designu, niezależny kurator wystaw designu
Projektowanie przestrzeni publicznej, wystaw, parków edukacyjnych, ekspozycji muzealnych wymaga dziś od projektanta znacznie więcej niż tylko wymyślenia ładnych gablot czy podestów i zgrabnego rozmieszczenia ich w przestrzeni. Współczesny projektant musi myśleć bardziej kompleksowo, by poruszyć odbiorcę, odwołać się do jego emocji, by w efekcie zapamiętał wizytę w muzeum czy na wystawie jako przeżycie lub doświadczenie. Projektant powinien budować narrację razem z autorem, prowadzić zwiedzającego za rękę, decydować o sposobie jego bycia w przestrzeni. Musi go zwodzić i uwodzić, wywoływać  emocje, po to by przekaz był zapamiętany. 

Do tego potrzeba nie tylko wyobraźni i empatii lecz wiedzy o tym jakie środki służą którym  celom,  znajomości technologii i psychologii. Podyplomowe studia projektowania doświadczeń taką wiedzę, ugruntowaną w pracy z instytucjami kultury, oferują.

Jaki był Pana pomysł na program kierunku?

Krzysztof Lang, autor programu i kierowniku studiów podyplomowych, specjalista w dziedzinie wystawiennictwa, kurator

Percepcja poznawcza i zmysłowa jest jednym z ważniejszych wyzwań w post-technologicznym świecie. Emocje, wartości i treści osadzane są zarówno w architekturze „konstruowanej" jak i w pejzażu. W tym kontekście wyzwaniem staje się poszerzenie kompetencji projektanta - twórcy o projektowanie doświadczeń w dziedzinach architektury, designu i wystawiennictwa, a także w zakresie efektywnego udziału w zadaniach o charakterze interdyscyplinarnym.

kG5gXhCJTGTeVuCsMQy82XO9sFmXR7N4n8ibZt6iKmP5n9FhPxzgyIr3PDFf_culture.jpg

Jak widzi Pan ten kierunek na tle innych w Polsce i za granicą ?

Przygotowując program studiów przeprowadziłem szersze rozeznanie zarówno w potrzebach rynku pracy, najnowszych trendach projektowania jak i kierunkach studiów o zbliżonych profilach.

Na polskim rynku studiów podyplomowych oprócz kierunków SOF w Poznaniu i kilku wybranych ofert innych uczelni obserwuję deficyt  interdyscyplinarnych studiów skierowanych do architektów, designerów, twórców.

Kierunki o zbliżonym profilu  można znaleźć za granicą. Są to między innymi :
studia  interdyscyplinarne -  Exhibition Design Institute w Dusseldorfie, Niemcy oraz Uniwersytecie w  Leicester  Wielkiej Brytanii, Uniwersytecie w Filadelfii  - kierunek Museum Exhibition Planning + Design,  czy prestiżowym Parsons School of Design -  Transdiscilinary design ( MFA) w Stanach Zjednoczonych. 
To różne podejścia do tematyki projektowania z perspektywy kulturowej, społecznej, designu i architektury o raz wykorzystania nowoczesnych narzędzi komunikacji.

Programując studia podyplomowe miałem na uwadze polski kontekst z szerszym spojrzeniem na problematykę projektowania i potrzeb, doświadczeń użytkownika.

Mam nadzieję że ten pilotażowy projekt studiów zostanie przyjęty przychylnie i będzie rozwijał się w następnych edycjach.

Czym jest projektowanie doświadczeń z perspektywy User Experience ?

mgr Hubert Anyżewski, Uselab, pomysłodawca i autor programu UX design / Experience Design, Uniwersytet SWPS

Projektowanie doświadczeń to całościowe planowanie wrażeń człowieka w kontakcie z danym produktem lub usługą. Kluczowa jest tu identyfikacja potrzeb konsumenta,
Projektujemy nie tylko produkt, ale coś więcej - doświadczenia z korzystania z tego produktu.

Bardzo ważna jest również weryfikacja przyjętych założeń, śledzenie tego, jak się one sprawdzają. Projektowanie doświadczeń to proces. Polega on na ciągłym doskonaleniu tego, nad czym pracujemy."

Doa3MdsEsRY2bXs1IVHlL3j69KjCod9u9uplYBSOf6KuqYOviN2Htd3S7Cv4_user.jpg

Jak architekt podchodzi do zagadnień projektowania doświadczeń z perspektywy dzisiejszej praktyki projektowej?

inż. arch. Maciej Siuda, wykładowca i konsultant programu studiów, architekt

Rynek oparty na kapitale sprowadził większość działań międzyludzkich do roli usługi i produktu. Aby w tak funkcjonującym świecie zachować sens tworzonych rzeczy trzeba cofnąć się do korzeni i przywrócić ich humanistyczny wymiar. Drogą do tego jest projektowanie poza jego materialną formą i skupienie się na opowieści, myśli i emocji, które będzie przekazywało. Projektowanie, którego docelowym efektem nie jest przedmiot czy przestrzeń, a mogące się z nich zrodzić potencjalne wydarzenia, sytuacje, czynności, przemyślenia, uczucia i idee.

Jaką rolę w programie studiów odgrywa komunikacja art - brandingowa ?

Igor Gałązkiewicz, konsultant programu studiów, ekspert z zakresu marketingu sztuki i kultury, twórca komunikacji art brandingowej

Art branding to tworzenie przestrzeni doświadczenia marki, daje także możliwość opowiedzenia angażującej historii (storytelling), ale przede wszystkim wizualizuje jej charakter otaczając ją zarówno abstrakcyjnymi, emocjonalnymi jak i intelektualnymi wartościami. To rodzaj wysublimowanej gry z odbiorcą. Pozwala także zmaterializować merytoryczny, komunikacyjny, wizerunkowy ale i ekonomiczny potencjał sztuki, nadając mu adekwatną formę i odpowiednią przestrzeń. Daje możliwość intelektualnego transferu, kwestie artystyczne łączy z biznesowymi.
Moda, motoryzacja, technologia, nieruchomości, bankowość, turystyka – wszystkie te sektory biznesu widzą w umiejętnym kreowaniu przestrzeni potencjał dla rozwoju swoich marek.
Instytucje kultury coraz staranniej analizując potrzeby swoich widzów, tworzą otoczenie dające wyjątkowe doświadczenia, a miejskie przestrzenie stały się obiektem atencji władz i mieszkańców.

Nigdy wcześniej sztuka nie stanowiła tak istotnego elementu w budowaniu strategii tożsamości marki, nigdy to tej pory nie determinowała tak dalece jej wizerunku. Tendencja ta przejawia się począwszy od produktów sygnowanych nazwiskiem artystów, przez kompleksowe strategie komunikacyjne, po powstawanie korporacyjnych kolekcji sztuki, instytucji kultury i czasowych artystycznych przestrzeni. Dynamiczna zmiana wielu firm polega nie tylko na sposobie ich działania – z postawy pasywnego sponsora sztuki do aktywnego kuratora, ale też poszerzeniu i integracji w zupełnie nowy sposób działań wizerunkowych. Sztuka stała się efektywnym i perswazyjnym narzędziem wspierającym komunikację produktu oraz tożsamość marki, pozwalającym w innowacyjny sposób projektować jej doświadczenie, aktualizować grupę docelową i pozycjonować ją wśród innych.

Jak widzi Pani tą problematykę z punktu widzenia wykładowczyni School of Form - najlepszej szkoły designu w Polsce?

dr Agnieszka Szóstek, wykładowca projektowania User Experience na studiach dziennych i podyplomowych Uniwersytetu SWPS

Projektanci, którzy starają się traktować użytkowników jako myślących recenzentów swoich dzieł, często umieszczają projektowane przez siebie przedmioty w szerszym kontekście. Myślą o funkcjach, o potrzebach, o materiałach, o cenie. Można z podobnej perspektywy spojrzeć na projektowanie muzealnych doświadczeń, zaznaczając od razu, że potrzeby publiczności („użytkowników”) są co najmniej równie ważne, co dostępne zasoby.

Projektant zadaje pytanie nie tylko o to, co chcemy zwiedzającym zapewnić (np. przestrzeń wolną od hałasu, miejsce, gdzie można zaparkować wózek itd.), ale także zastanowi się nad tym, jak to zrobić, aby całościowa oferta muzealna była spójna i wzmacniała pozytywny wizerunek miejsca.
Chodzi nie tyle o projektowanie efektywnego przepływu informacji, a raczej o całościowe myślenie doświadczeniem. Myśląc o wizycie, projektujemy doświadczenia.

7NxIGrY3Qy9BgigQ8Wi8LBvVLniHtgIqZsJ3YUJNZjgfonCWHk2mj81Ds4dy_dziei-szkola.jpg


Podepnij swój artykuł

tagi

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji
Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji

Zapraszamy do udziału w jedenastej edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wsp ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera