Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Po oczach

 

Czas czytania: ~3 min


62vYnRBMM3oDQ5BZuJmG3qOTrnvdBuNLmX6gqqNGUAHufWiNxk7QDO4qqvPS_moderna-m.jpg
Na centra kultury adaptowane są fabryki, magazyny, budynki kolejowe, a nawet militarne. Obiekty poprzemysłowe, których surowe wnętrza i potężne gabaryty tworzą świetne tło dla prezentacji sztuki nowoczesnej, stały się dla instytucji kultury „ziemią obiecaną”. Korzyści są obopólne, bo dla industrialnych budynków taka metamorfoza jest często jedyna szansą na uniknięcie wyburzenia lub powolnego, acz skutecznego popadania w ruinę. W ubiegłym roku w Malmö na południu Szwecji zakończyła się adaptacja na potrzeby muzeum sztuki – Moderna Museet Malmö – starej elektrowni. Znakiem rozpoznawczym zaprojektowanej przez studio Tham & Videgård Arkitekter ze Sztokholmu przebudowy jest dodana do zastanych zabudowań nowa kubatura obłożona perforowanymi, pomarańczowymi płytami z metalu. Projekt obejmował zarówno renowację istniejącego budynku, jak i dobudowę nowej strefy wejściowej z holem i kawiarnią oraz galeriami na górnej kondygnacji. Tham & Videgård Arkitekter: Punktem wyjścia było dla nas założenie, że nowe muzeum sztuki, jako obiekt kulturalny, daje wyjątkową szansę na stworzenie nowego, ważnego punktu na mapie miasta, stając się impulsem dla rozwoju najbliższej okolicy. Równie istotnym czynnikiem była możliwość ingerencji w industrialną architekturę dawnej elektrowni z początku XX wieku. Zainspirowało nas to do nadania nowemu budynkowi eksperymentalnego i nieformalnego charakteru, który dopełnia główny gmach muzeum w Sztokholmie. Największym wyzwaniem związanym z projektem (obok bardzo krótkiego czasu – 18 miesięcy – na przygotowanie gotowego projektu wykonawczego), była konieczność dostosowania istniejącego, ceglanego budynku poprzemysłowego do dzisiejszych warunków klimatycznych i spełnienie najwyższych międzynarodowych standardów dla przestrzeni wystawienniczych. Szybko stało się jasne, że najlepszym wyjściem jest zbudowanie budynku w budynku – uzupełnienie istniejącej skorupy o współczesną formę. Takie radykalne rozwiązanie nie tylko umożliwiło spełnienie oczekiwań inwestora, ale także dało szansę na stworzenie nowej architektonicznej wartości. Nowa struktura mieści strefę wejściową do muzeum z recepcją, kawiarnią i przestrzenią ekspozycyjną. Jej perforowane, pomarańczowe elewacje harmonijnie współgrają z ceglanymi ścianami sąsiednich zabudowań, a jednocześnie wprowadzają w otaczającą tkankę urbanistyczną odważny, współczesny element. Perforowana okładzina, której powierzchnia przekształca się w dynamiczny, światłocieniowy wzór, dodaje elewacjom optycznej głębi. Parter jest całkowicie przeszklony, a wpadające do wnętrza światło słoneczne jest filtrowane przez otwory w pokrywających ściany budynku płytach. Nowy obiekt oddziałuje swoją wielkością. Odrzuciliśmy standardową, pośrednią skalę, by w ten sposób wzmocnić obecność muzeum w bezpośrednim otoczeniu urbanistycznym. Mimo to, nowy obiekt jest silnie zakorzeniony w kontekście – jego forma i detal są w pełni zrozumiałe tylko na tle sąsiedniej zabudowy. Wnętrza budynku zostały poddane rekonstrukcji. Dwie nowe klatki schodowe pozwalają zwiedzającym poruszać się między wielką halą turbin a położonymi wyżej salami ekspozycyjnymi. Schody zamknięte są między ścianami, które dzielą halę na trzy oddzielne przestrzenie: część ekspozycyjną, przestrzeń dla dzieci i strefę rozładunkową, która także może być używana na potrzeby wystaw. Poproszono nas, żebyśmy – tak jak w Kalmar Art Musem – zaprojektowali przestrzeń ekspozycyjną w taki sposób, by artyści i kuratorzy mogli ją dostosować do potrzeb każdej indywidualnej wystawy. Moderna Museet Malmö mieści więc kilka „white cube’ów” o różnej skali – od niewielkich na antresoli po potężną, wysoką na niemal 11 metrów w hali turbin. Projekt: Moderna Museet Malmö Lokalizacja: Gasverksgatan 22, Malmö, Szwecja Klient: Stadsfastigheter i Malmö Realizacja: 2008-2009 Powierzchnia: 2650 m2 Powierzchnia ekspozycyjna: 925 m2 Architekci: Tham & Videgård Arkitekter Architekt prowadzący: Bolle Tham and Martin Videgård. Głowy proejktant: Mia Nygren. Zespół projektowy: Carmen Izquierdo Làzaro (Façade Architect), Helene Amundsen, Susanna Bremberg, Andreas Helgesson, Eric Engström, Mårten Nettelbladt, Marcus Andrén, Dennis Suppers, Alina Scheutzow, Suzanne Prest, Julia Gudiel Urbano.
wud1nCmY4AKcrMcLJvy3CDf03ix3CaiOzzoHueM3IJjm9qIvTJHkDNjl70PC_moderna-m-2.jpg
yoFMsvGpMNVWTzwnEqloAR6PGYcItl2foX78lpkJKo5eSNdp8YvHkasb4ub0_moderna-m-4.jpg
TCIJnqB20H5cAden18NNWBLLYSmTlJP8ghsdUyBb2IXHvPCX4JuBmdi5BIim_moderna-m-5.jpg
N86Ipw6kHOlC7XpVeFNWORi79cOwq5kWpWv1x7cn1AgfCWKqCzqB1cntxXNd_moderna-m-6.jpg
fAb9Fkor2TMA9ixivxI8mbCkQbASta5BMTbf2Fc34hgKgp9pJ3UoGQhbwX4U_moderna-m-7.jpg
6wMePbxXojmbBXKoJeCxEtfHpim6vtFPCPwaP8MvZMsvJlmNPi1zv0PoVTGs_moderna-m-8.jpg
FchhiDxu96qxVMAMLRmeuuPFLMNpeY4YPGy7sPphB7joeDCsUaLjklcjER5q_moderna-m-9.jpg
zgm1xRc7QnCTRW1749u913ORHQLnH74rZbHX4YlIzdmtc9gOYTHMWp77bxE2_moderna-m-10.jpg
XjFeX1gEeINZIFvTjQqRmWCKG9v64ClpQJsbTTtw2GsY80Y2mLPS5sdhR2wR_moderna-m-11.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Miura Hotel – nocleg ze sztuką
Miura Hotel – nocleg ze sztuką

Miura Hotel w czeskiej miejscowości Čeladná, – to nie tylko oryginalny budynek, wygodne wnętrza i no ...

Tumskie Ogrody najładniejsze we Wrocławiu
Tumskie Ogrody najładniejsze we Wrocławiu

Tumskie Ogrody II – to niewielkie zespół zabudowy mieszkaniowej, wzniesiony we Wrocławiu przy ulicy ...

Infobox Portu Gdańsk – brama do miasta
Infobox Portu Gdańsk – brama do miasta

Infobox Portu Gdańsk ma wyrosnąć na zachodnim falochronie na terenie Portu Gdańsk. Już jakiś czas te ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera