Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Stalowy walec

 

Czas czytania: ~3 min


Fwqk8JomVlLRcItocV4FzflK3Y2WYr1X90mF1LYhQgUQ22NdEEawtFUl2VtS_poznan-dworzec-bose-international-1.jpg

Nowy gmach dworca w Poznaniu już niedługo przestanie być samodzielną budowlą – za jego plecami powstaje ogromny kompleks handlowo-biurowy, którego stacja będzie tylko niewielką częścią. A jednak jego oryginalna sylwetka i tak będzie się zapewne odróżniać na tle nowej zabudowy, tak jak odróżnia się już teraz na tle okolicznych budynków.

dQXqyeYDlxKTG0xBlb6H0UbELoOdQQXKX7GWwAIqqjUgjzxhOtUU7FM6Y13l_poznan-dworzec-bose-international-2.jpg
XwE9fpXbuiWLLVLIvj3CVND4oUrbReRzcTTMRkCyIVnkxKOYmsDs53uBBBqd_poznan-dworzec-bose-international-3.jpg

Główna bryła dworca z wyglądu przypomina wielki, lśniący, nieco spłaszczony walec postawiony na kilku nogach. Już sam ten futurystyczny kształt w zaniedbanej do tej pory okolicy stacji może nasuwać skojarzenia z lądowaniem kosmitów. Błyszcząca stalą elewacja, widoczna z Mostu Teatralnego czy innych części centrum miasta jest bez wątpienia czymś nowym.

yIqObsxNch74yUFtw3x5fdn2twnqxQZpmkr0L8QQk8njXHQx1T3RcjOshpHE_poznan-dworzec-bose-international-4.jpg

„(...) chcieliśmy stworzyć dworzec, który również stałby się jedną z wizytówek miasta, jak Międzynarodowe Targi Poznańskie czy Okrąglak, a jednocześnie byłby symbolem naszych czasów i symbolem nowej ekspresji architektonicznej oraz urbanistycznej”, mówi Marek Tryzybowicz, jeden z dwóch głównych projektantów obiektu.

7toFQmBZ8gYVR4XocXj5WAry44GzMlo6dXR32QHdyRbBJ0wCIvXpWeu42Atj_poznan-dworzec-bose-international-5.jpg
VX9kVtxGpZ3PY0AIS6te5vQcTuUIXTaJCgSqqM0GainTzXffEoDvPw0lRhT6_poznan-dworzec-bose-international-6.jpg


Srebrzyste elewacje i jasne wnętrze – to zasługa szkła, w które w dużym stopniu jest budulcem tej trzykondygnacyjnej bryły. Konstrukcję nośną wykonano z żelbetowych prefabrykatów, na których rozpięto stalową siatkę, wypełnioną charakterystycznymi trójkątnymi elementami ze szkła i metalu.

Warto dodać, że dworzec nie służy tylko klientom PKP: przestrzeń dla pasażerów pociągów zajmuje poziom +1, niżej ulokowany jest dworzec autobusowy. W bezpośrednim sąsiedztwie ma powstać też m.in. pętla tramwajowa.

hvCpMtbY2575hOb1vGAOuROl8UdHlenpuES458keyGWdfwxZinirXIOWbrBG_poznan-dworzec-bose-international-7.jpg
ZiRpkakQv52CaDvmYLWxl9uCMOGPpuznSfhKKA6dFOvpCGphKwZKmSng8O4F_poznan-dworzec-bose-international-8.jpg

Poznański dworzec oddano do użytku tuż przed Euro 2012 (zresztą z powodu tychże rozgrywek obiekt został zbudowany w rekordowo krótkim tempie niecałego roku), ale dopiero teraz, gdy jest on już użytkowany, pojawiają się głosy pasażerów. Dla wielu przypomina on raczej lotnisko: Polacy przyzwyczaili się do starych dworców, swojskich i charakterystycznych (każdy jest inny, zbudowany w innym stylu i inaczej urządzony). To lotniska kojarzą się z bezosobową stalą i szkłem, a te właśnie wypełniają poznańską stację. To jednak trudno uznać za błąd architektów – po prostu w Polsce praktycznie nie ma nowych dworców. Niektórzy zauważają też, że gmach jest mały: przestrzeń, wydzielona na kasy czy poczekalnie jest znacznie mniejsza niż w starym dworcu i wydaje się nie przystawać do potrzeb dużej i ruchliwej przecież stacji. Gdy zostanie otwarte centrum handlowe (które z pewnym stopniu wchłonie po prostu wnętrza dworcowe) przestrzeń ta się powiększy, ale nadal nie będzie wygodna dla pasażerów kolei. Niestety takie są współczesne realia: dworce są obiektami dość kosztownymi w utrzymaniu, a zarazem na siebie nie zarabiają. Dlatego też powszechna jest praktyka lokowania w nich sklepów, biur, dochodowych przestrzeni komercyjnych. Częściowe połączenie dworca z centrum handlowym nastąpiło wcześniej w Krakowie: choć tu zabytkowy gmach stacji pozostał nienaruszony, dojścia na perony czy hale biletowe „wymieszały” się z funkcjami handlowymi.

to1gPJB0fMAgLx2GrVIUJAX5KJU1mb6Xvs9eYSl0EVUlPWyVoAWFvNydQbDX_poznan-dworzec-bose-international-12.jpg

Dworzec Główny w Poznaniu
Lokalizacja: Poznań, ul. Taczaka
Inwestor: PKP SA
Projektanci: Bose International Planning and Architecture
Architekci prowadzący: Marek Tryzybowicz, Borys Juraszyński
Architekci projektu koncepcyjnego: Damian Wołkiewicz, Duygu Bolikowski, Małgorzata Konstanzer, Marta Keller, Grażyna Czarnota, Monika Goszczyńska, Marian Kuś, Maciej Sikorski, Justyna Sylwestrzak
Projekt budowlany: Pentagram Architekci
Wykonawca: TriGranit Development Corporation
Projekt: 2008-2011
Realizacja: 2011 - 2012
Powierzchnia całkowita 6395 m2
Powierzchnia zabudowy 3289 m2
Zdjęcia: bosearchitects.com


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera