Stalowy walec - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Stalowy walec

 

Czas czytania: ~3 min


Fwqk8JomVlLRcItocV4FzflK3Y2WYr1X90mF1LYhQgUQ22NdEEawtFUl2VtS_poznan-dworzec-bose-international-1.jpg

Nowy gmach dworca w Poznaniu już niedługo przestanie być samodzielną budowlą – za jego plecami powstaje ogromny kompleks handlowo-biurowy, którego stacja będzie tylko niewielką częścią. A jednak jego oryginalna sylwetka i tak będzie się zapewne odróżniać na tle nowej zabudowy, tak jak odróżnia się już teraz na tle okolicznych budynków.

dQXqyeYDlxKTG0xBlb6H0UbELoOdQQXKX7GWwAIqqjUgjzxhOtUU7FM6Y13l_poznan-dworzec-bose-international-2.jpg
XwE9fpXbuiWLLVLIvj3CVND4oUrbReRzcTTMRkCyIVnkxKOYmsDs53uBBBqd_poznan-dworzec-bose-international-3.jpg

Główna bryła dworca z wyglądu przypomina wielki, lśniący, nieco spłaszczony walec postawiony na kilku nogach. Już sam ten futurystyczny kształt w zaniedbanej do tej pory okolicy stacji może nasuwać skojarzenia z lądowaniem kosmitów. Błyszcząca stalą elewacja, widoczna z Mostu Teatralnego czy innych części centrum miasta jest bez wątpienia czymś nowym.

yIqObsxNch74yUFtw3x5fdn2twnqxQZpmkr0L8QQk8njXHQx1T3RcjOshpHE_poznan-dworzec-bose-international-4.jpg

„(...) chcieliśmy stworzyć dworzec, który również stałby się jedną z wizytówek miasta, jak Międzynarodowe Targi Poznańskie czy Okrąglak, a jednocześnie byłby symbolem naszych czasów i symbolem nowej ekspresji architektonicznej oraz urbanistycznej”, mówi Marek Tryzybowicz, jeden z dwóch głównych projektantów obiektu.

7toFQmBZ8gYVR4XocXj5WAry44GzMlo6dXR32QHdyRbBJ0wCIvXpWeu42Atj_poznan-dworzec-bose-international-5.jpg
VX9kVtxGpZ3PY0AIS6te5vQcTuUIXTaJCgSqqM0GainTzXffEoDvPw0lRhT6_poznan-dworzec-bose-international-6.jpg


Srebrzyste elewacje i jasne wnętrze – to zasługa szkła, w które w dużym stopniu jest budulcem tej trzykondygnacyjnej bryły. Konstrukcję nośną wykonano z żelbetowych prefabrykatów, na których rozpięto stalową siatkę, wypełnioną charakterystycznymi trójkątnymi elementami ze szkła i metalu.

Warto dodać, że dworzec nie służy tylko klientom PKP: przestrzeń dla pasażerów pociągów zajmuje poziom +1, niżej ulokowany jest dworzec autobusowy. W bezpośrednim sąsiedztwie ma powstać też m.in. pętla tramwajowa.

hvCpMtbY2575hOb1vGAOuROl8UdHlenpuES458keyGWdfwxZinirXIOWbrBG_poznan-dworzec-bose-international-7.jpg
ZiRpkakQv52CaDvmYLWxl9uCMOGPpuznSfhKKA6dFOvpCGphKwZKmSng8O4F_poznan-dworzec-bose-international-8.jpg

Poznański dworzec oddano do użytku tuż przed Euro 2012 (zresztą z powodu tychże rozgrywek obiekt został zbudowany w rekordowo krótkim tempie niecałego roku), ale dopiero teraz, gdy jest on już użytkowany, pojawiają się głosy pasażerów. Dla wielu przypomina on raczej lotnisko: Polacy przyzwyczaili się do starych dworców, swojskich i charakterystycznych (każdy jest inny, zbudowany w innym stylu i inaczej urządzony). To lotniska kojarzą się z bezosobową stalą i szkłem, a te właśnie wypełniają poznańską stację. To jednak trudno uznać za błąd architektów – po prostu w Polsce praktycznie nie ma nowych dworców. Niektórzy zauważają też, że gmach jest mały: przestrzeń, wydzielona na kasy czy poczekalnie jest znacznie mniejsza niż w starym dworcu i wydaje się nie przystawać do potrzeb dużej i ruchliwej przecież stacji. Gdy zostanie otwarte centrum handlowe (które z pewnym stopniu wchłonie po prostu wnętrza dworcowe) przestrzeń ta się powiększy, ale nadal nie będzie wygodna dla pasażerów kolei. Niestety takie są współczesne realia: dworce są obiektami dość kosztownymi w utrzymaniu, a zarazem na siebie nie zarabiają. Dlatego też powszechna jest praktyka lokowania w nich sklepów, biur, dochodowych przestrzeni komercyjnych. Częściowe połączenie dworca z centrum handlowym nastąpiło wcześniej w Krakowie: choć tu zabytkowy gmach stacji pozostał nienaruszony, dojścia na perony czy hale biletowe „wymieszały” się z funkcjami handlowymi.

to1gPJB0fMAgLx2GrVIUJAX5KJU1mb6Xvs9eYSl0EVUlPWyVoAWFvNydQbDX_poznan-dworzec-bose-international-12.jpg

Dworzec Główny w Poznaniu
Lokalizacja: Poznań, ul. Taczaka
Inwestor: PKP SA
Projektanci: Bose International Planning and Architecture
Architekci prowadzący: Marek Tryzybowicz, Borys Juraszyński
Architekci projektu koncepcyjnego: Damian Wołkiewicz, Duygu Bolikowski, Małgorzata Konstanzer, Marta Keller, Grażyna Czarnota, Monika Goszczyńska, Marian Kuś, Maciej Sikorski, Justyna Sylwestrzak
Projekt budowlany: Pentagram Architekci
Wykonawca: TriGranit Development Corporation
Projekt: 2008-2011
Realizacja: 2011 - 2012
Powierzchnia całkowita 6395 m2
Powierzchnia zabudowy 3289 m2
Zdjęcia: bosearchitects.com


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Odnowa zabytku: kościół franciszkanów w Zamościu
Odnowa zabytku: kościół franciszkanów w Zamościu

17 września 2021 roku oficjalnie zakończył się proces przebudowy kościoła franciszkanów w Zamościu. ...

BIM a architektura zrównoważona
BIM a architektura zrównoważona

Technologia cyfrowego modelowania budynków - BIM nie tylko pozwala na bardziej skuteczną i szybszą p ...

Praktyczny wymiar zrównoważonej architektury. Nowoczesna stolarka z PVC-U. Webinarium Schüco
Praktyczny wymiar zrównoważonej architektury. Nowoczesna stolarka z PVC-U. Webinarium Schüco

Zapraszamy na webinarium architektoniczne firmy Schüco, które tym razem będzie poświęcone nowoczesne ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera