Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Globalistyczna nuda.

 

Czas czytania: ~4 min


Język grafiki i język komunikacji

 

JMPblmboQnKiRkkWsRTgzyDSCiKvrwNBaDrGdTUhxhOFPEY7Xe5ZczLllH5D_donald.jpg
Język oka i język ucha Wokół słychać o międzynarodowych standardach do których powinniśmy doszlusować. Są one wyznaczane przez potrzeby globalnych instytucji. Wytyczają je zarządcy zmuszeni do zdawania sprawozdań przed udziałowcami kierowanych przez siebie organizacji. Globalistyczna siatka daje zarówno nieograniczoną swobodę, jak i pieczęć uniformizacji. Międzynarodowe standardy dla tych, którzy je już osiągnęli, są krępujące, a nawet nudne ponieważ pozbawione pieprzu indywidualności i oryginalności. Można się władzy międzynarodowego standardu poddawać lub nie, ale trzeba się zastanowić, jaki wpływ ma ona na ludzi pływających w międzynarodowym akwarium. Ma na pewno zgubne skutki intelektualne oraz całkiem nieraz zgubne skutki estetyczne. Błogosławiona wieża Babel Standaryzująca urawniłowka globalizacji dotyka kwestii standaryzacji języka - mamy tu na przykład do czynienia z międzynarodowym angielskim, złożonym z kilku setek standardowych słów. Mamy też do czynienia ze standaryzacją zachowań i reakcji - daje to akceptowane na międzynarodowym rynku sposoby postępowania, które uważane są za cywilizowane. Mamy też do czynienia ze standardowym językiem ekonomicznym - z góry przewidywalnym sposobem przygotowywania analiz oraz strategicznego planowania - uznane powszechnie za skuteczne, ale służące raczej podtrzymywaniu już istniejących instytucji, niż tworzeniu nowych, które dla przetrwania wykazać się muszą innowacyjną strategią. Można też mówić o standaryzacji na gruncie estetycznym. Nie dotyczy ona raczej słowa mówionego i pisanego - tu skutecznym środkiem jest różnorodność języków narodowych oraz związana z tym różnorodność sposobów widzenia świata, związana z wyrazem językowym. Komunikacja jest tu zatem, o ile nie jest kierowana jedynie ekonomicznym interesem, z góry zarażona dobrodziejstwem różnorodności oraz noszenia w sobie różnicującego elementu lokalnego (już to wspólnotowego już to indywidualistycznego).
Język ucha różnicuje się więc naturalnie - jest to indywidualizacja wspólnotowa, która daje językową identyfikację grupową. Jest to także identyfikacja indywidualistyczna, która daje głębszą tożsamość w ramach języka wspólnoty, w której się poruszamy. Widać to doskonale na przykładzie języków dalekowschodnich lub języka hebrajskiego, które mają zupełnie inne sposoby czytania i identyfikacji tekstu. Wspólnotowo żyjemy zatem w dobrotliwej ojczyźnie własnego języka, który skutecznie chroni nas przed zakusami globalizacji. Uniwersalistyczna powtórka Dużo większe niebezpieczeństwo stoi przed najbardziej międzynarodowym ze znanych współcześnie języków - językiem obrazu. Jest to język specjalnie stworzony do międzynarodowej komunikacji. Wykorzystywany jest szczególnie intensywnie do komunikacji marketingowej - przemówienia do umysłów, a przede wszystkim serc potencjalnych konsumentów. Celem twórców tego języka jest zatem wynalezienie takiego sposobu komunikacji, który odkryje w nich ten wspólny element emocjonalny lub intelektualny, który da się poruszyć i dzięki któremu możemy dotrzeć do milionów umysłów. Mistrzem tej strategii okazał się Bill Gates, który cynicznie wykorzystał język obrazkowy do komunikacji z systemem operacyjnym komputera. Bycie przyjaznym dla użytkownika oznacza zatem u niego stworzenie systemu komunikacji, który daje wrażenie przebywania w świecie poruszanym przez wiele znajomych elementów, w ten sposób też odbywa się oswajanie różnorodności - przez stworzenie ponadnarodowej grupy globalistycznych symboli.Ta urawniłowka ma jednak w sobie element wsteczny - element globalistycznej nudy. Najlepiej widać ją na przykładzie języka reklamy właśnie - wszędzie w niej widać wesołe dziewczęta, roześmianych chłopców lub głowę pięknej, zadowolonej kobiety, w środku króciutki tekścik. Poruszający się po świecie podróżny wszędzie czuje się u siebie - wszędzie te same symbole i schematy, wszędzie to samo przekonanie o tym, że ludzie potrzebują fabryki marzeń, lepszego świata kolorowych obrazków produkowanych w celu zachęcenia go do życia, a więc wydawania pieniędzy. W przypadku architektury jest to jednak niebezpieczeństwo estetycznej homogeniczności na skalę światową. W naszych czasach wydaje się, że takim językiem jest język modernizmu - porządnych, kubicznych obiektów z dużym wykorzystaniem szkła. Atrakcyjność postmodernizmu nie tyle polega na proponowaniu konkretnej estetyki, ile na nawoływaniu do różnicowania wspólnotowych i indywidualnych języków. Tylko to może nas bowiem uratować przez estetyczną nudą ponadnarodowej poprawności. W dziedzinie architektury jest to szczególnie istotne. Szukanie języka identyfikacji miejsca i osobistej tożsamości. Przeciwko międzynarodowej maszynie poszukującej ponadnarodowego wspólnego mianownika dla ułatwienia procedur i redukcji kosztów.
HsTpbptfGEv1ABSHxdflvhNSL0pELzuEhH94LOs3SJBQs5K3YWwsn52heViZ_normanfoster.jpg
Elegancka, lekka konstrukcja, przeszklone fasady, organizacja wnętrz na planie otwartym, oświetlone światłem dziennym atria - standardy wprowadzone przez Normana Fostera
XaoG36ZhCQBXeyPvqmetbVF15hxrC1QMbpUamjZwbi2GrQuQas3hCMb4ME8d_foster-dome.jpg
RVq0rA3OMeLEg1DkrVgxfqEcgfYHe3yXS4NUGf4iI5TzhRFmxcx7aTiFsRRX_foster2.jpg
jnuFREOTU3cwXN6ySbKXgRo4td6PYyAUcjz5Xz3tKNah2B0QuDasYQpGHiIc_norman-76.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle
B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle

B3000 – tak nazwano projekt przebudowy i rozbudowy dawnego budynku wielopoziomowego parkingu, jaki o ...

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera