Pomnik w lesie
Data dodania: 11.09.2020 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 11.09.2020 Czas czytania: ~ 2 min
Na terenie Cmentarza Wojennego w Lesie Szpęgawskim położonym między Starogardem Gdańskim a Tczewem stanął niedawno Monument pamięci II Wojny Światowej. W tym miejscu w czasie II wojny światowej hitlerowcy wymordowali od 5000 do 7000 osób, głównie mieszkańców okolicy. Ich pamięci poświęcony jest pomnik.
Jego projekt stworzyła Katarzyna Ephraim, architektka na co dzień pracująca w Niderlandach. To jej koncepcja w 2017 roku zwyciężyła w rozpisanym przez władze gminy konkursie architektonicznym. Współczesne założenia pomnikowe https://sztuka-architektury.pl/article/9430/pomnik-dla-zmarlych-architektura-pamieci bardzo często odznaczają się niezwykle ciekawymi rozwiązaniami przestrzennymi, nie są tylko rzeźbami, a kreują przestrzeń, która oddziałuje na widza jako całość.
Tak też się dzieje w przypadku monumentu w Lesie Szpęgawskim, który składa się z kilku elementów. Najważniejszym jest kompozycja rzeźbiarska w formie nieregularnie rozmieszczonych betonowych elementów nasuwających skojarzenia z drzewami oraz pniami. „Z jednej strony las jest miejscem tętniącym życiem, gdzie schronienie znajduje wiele istot, ale panuje też w nim spokój. Z drugiej strony – to naturalny labirynt, kojarzący się z sytuacją bez wyjścia – śmiercią. Wchodząc w przestrzeń monumentu, nie ma się wglądu w to, co znajduje się poza zwartą formą drzew, dopiero po minięciu jej odkrywa się ścięte pnie. Przejście przez cały obszar pomnika ma skłaniać do refleksji nad historią Lasu Szpęgawskiego i losem osób w nim zamordowanych” - tłumaczy autorka projektu.
150 elementów, 117 drzew i 33 pni, ma minimalistyczny wygląd – wykonano je z jasnego betonu architektonicznego i nadano kształt zwężających się ku górze stożków. Architekta dodaje: „Naturalna porowata faktura tego materiału stanowi część założenia projektowego przez nawiązanie do prawdziwej kory drzew. Wewnętrzna nawierzchnia monumentu została wykonana z nieregularnych płyt granitowych, również w kolorze jasnoszarym. W schodach, które prowadzą do pomnika, zastosowano podstopnie wykonane ze stali corten”. Na słojach 32 pni wygrawerowano w czarnym granicie nazwiska ok. 2,5 tys. zidentyfikowanych ofiar mordów na terenie Lasu Szpęgawskiego. Jeden pień zadedykowano ofiarom nieznanym. Tę kompozycję rzeźbiarską poprzedzają szerokie schody, a jeszcze wcześniej rozległa pusta przestrzeń, która nie tylko daje widok na pomnik, ale sama w sobie pomaga wprowadzić widzów w nastrój zadumy.
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Znamy wyniki głosowania intern...
Architektura czasów PRL wzbudz...
Wydział Architektury Politechn...
To już drugie podejście do prz...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz