Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Szaro, smutno, zimny żal

 

Czas czytania: ~3 min


Szaro, smutno, zimny żal

 

NtNlG8iCFzSNDfj9s3kaPiTD8uE0r685ZblbEEkBFB4lw76H8e32pdRCWB4f_msn1.jpg
Niewiele wyszło z nadziei na architektoniczne zakasowanie Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Jury konkursu na budynek Muzeum Sztuki Nowoczesnej wybrało skromny projekt szwajcarskiego architekta Christiana Kereza. Budynek idealnie wpisuje się w zaplanowaną działkę, jest „realistycznie” zaprojektowany, nie będzie stwarzał wielkich problemów przy realizacji, a jednak żal. Jest on po prostu zachowawczy, nie stwarza efektu AHA, nie zaskakuje nietypowymi rozwiązaniami. Jury przy wyborze posłużyło się kryteriami, jakie stosuje się przy ocenie architektury komercyjnej. Zabrakło odrobiny szaleństwa oraz myślenia marketingowego, jakie mieli na przykład jurorzy w Berlinie rozstrzygając konkurs na Muzeum Żydów. Tylko odwadze przewodniczącego Jury, którym był Josef Paul Kleinhues należy przypisać fakt, że zdecydowano się na odważny, dekonstruktywistyczny projekt, który uderza w miasto, jak grom z jasnego nieba i oferuje wszystko, tylko nie rekonstrukcję dzielnicy Friedrichstadt. W Warszawie jury nie zdobyło się na taką odwagę. Wybrano obiekt, który nie może rywalizować ani z Pałacem Kultury ani nawet z powstającym, dużo ciekawszym projektem budynku Muzeum Historii Żydów Polskich. Szkoda straconej szansy. Warszawa nie ma też szans w rywalizacji z Berlinem na przyciągnięcie uwagi publiczności. Niestety. A przecież były ciekawe propozycje. Projekty Snohetta, IngardenEvy/Kuma, Jun Aoki & Associates / Artur Jasiński i Wspólnicy, Atelier WW Architekten były dużo lepsze. Podobno zadecydowały względy czysto pragmatyczne – restrykcyjny plan ogólny uniemożliwił wybór czegoś ciekawszego. To smutne. Poza tym jury miało na wybór tylko trzy dni. Czy nie za mało? Jury zostało zdominowane przez "realistyczne" głosy przewodniczącego - Michała Borowskiego, sprawozdawcy Jacka Lenarta i Christine Binswanger. Nic dziwnego, że część jurorów nie pojawiła się na uroczystości ogłoszenia wyników. Oficjalnym uzasadnieniem werdyktu jest chęć ustrzeżenia się przed chwilową modą "architektury rzeźbarskiej" i postawienie na ponadczasowe wartości. Mówiąc po ludzku - jurorzy bali się ryzyka. Ale czy architektura muzealna to jest architektura komercyjna? Czy podstawowym wyzwaniem sztuki nie jest właśnie ryzyko i niepewność? Czy ta zachowawcza strategia nie okazała się pułapką nudnego konserwatyzmu? Czyżby za naszych oczach runęła głoszona przez SARP i Architekturę Murator ideologia architektury jako dialogu z otoczeniam i dostosowywanie się do kontekstu. Oto mamy rezultaty tego prowincjonalnego lęku przed silną architekturą. Muzeum Sztuki Nowoczesnej powinno być ryzykowne! Mielibyśmy do jurorów więcej szacunku gdyby zaryzykowali. Jury konkursu: Paweł Althamer - artysta, Warszawa Christine Binswanger - architekt, Herzog and de Meuron, Bazylea Michał Borowski – Przewodniczący, Naczelny Architekt Warszawy Jacek Lenart – Sędzia referent, przedstawiciel SARP Daniel Libeskind – architekt, Nowy Jork Bohdan Paczowski - architekt i krytyk, Luksemburg Maria Poprzęcka – Dyrektor Instytutu Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego Anda Rottenberg - Przewodnicząca Rady Programowej Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie Andrzej Rottermund - Dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie Sir Nicholas Serota - Dyrektor Tate Gallery Deyan Sudjic – Dyrektor Design Museum w Londynie Adam Szymczyk - Dyrektor Kunsthalle w Bazylei Tadeusz Zielniewicz - Dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
U7xjqqDEzySVOdQJ0WDjFwntAH8XgAZfl9oHEOur9SNYLE1bzHgcphtyinEK_msn2.jpg
E78HyIeUJOqKjNW5sscDXrCbcGzJbyUS0c2iQASxcSGNX9rBFBTx456q8Qml_msn3.jpg
YPhXPlj88nCdj0XIVcqyJu34KRKT3bQrK3aVPOWmQmZVqu4qNYNZdawBGmHc_msn4.jpg
Zdg9D7vkji9kGGJWIHR3OxwQzbnIZOINdwW2jBGTkiYUVqG8al3ovdhIfzL0_msn5.jpg
NEMlHz3FWXKJoBeaj3Uz8G288PBllLs06p3mOCQBmzYZd9ntUQ5eSnlGGrU2_ingarden11.jpg
LhbtAeXCXNKBfkVA5a8RRmnufSbwStfhq9nSzjZNDX4uO3eT46QP0J2Jerwz_ingarden12.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

Najwyższy w Chorzowie
Najwyższy w Chorzowie

W czerwcu 2023 roku na chorzowskim Osiedlu Różanka rozpoczęła się budowa najwyższego budynku mieszka ...

Biura dla studentów
Biura dla studentów

Lipowy Office Park przy ul. Żwirki i Wigury w Warszawie został wybudowany w 2009 roku przez firmę Ho ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera