Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Blask miasta

 

Czas czytania: ~5 min


yQO01pZoNqvRUpZAmzle3EHkAei4AuqvBvapitccwyTLhM4SDQFGWRnR9Rwt_szczfil2.jpg
20 czerwca poznaliśmy zwycięzców międzynarodowego konkursu na projekt koncepcyjny nowego budynku filharmonii w Szczecinie. Konkurs, do którego zgłoszono ponad 40 prac, rozpisały władze miasta jesienią ubiegłego roku. Wybrano projekt autorstwa hiszpańskiej pracowni Estudio Barozzi Veiga z Barcelony. Drugą nagrodę (35 tys. zł) zdobyło NOW Biuro Architektoniczne z Łodzi, trzecią (25 tys. zł) Studio A4 ze Szczecina. Pięć równorzędnych wyróżnień zdobyły: Budopol BPBO SA z Warszawy, Pracowania Projektowa Wojciech Kolesiński z Poznania, Bulanda Mucha Architekci z Warszawy, Biuro Projektowe Plik-Lech ze Szczecina i HS99 Herman i Śmierzewski z Koszalina.
PxnqXIoh0KbmeyFJuQfpqepxXUoSemwfg8zJSDCbGKCafQ94HspBENgs22Jj_szczfil1.jpg
Obecnie filharmonia funkcjonuje na piętrze w lewym skrzydle szczecińskiego magistratu, w przystosowanej do tego celu po wojnie auli. Nowy gmach, który stanie w miejscu, gdzie przed wojną znajdował się Konzerthaus, ma być strzelisty i zbudowany ze szkła. Samorząd Szczecina ma nadzieję, że budowę uda się rozpocząć w 2008 roku i skończyć w ciągu dwóch lat. Szacuje się, że budowa będzie kosztować ok. 80-100 mln zł. Przynajmniej połowę tej sumy miasto chce uzyskać ze środków unijnych. W ocenie władz miasta projekt przedstawiony przez zespół architektów z Barcelony jest "nietuzinkowy". "Tylko taki obiekt ma szansę stać się wizytówką miasta" - mówił w środę po ogłoszeniu wyników konkursu wiceprezydent Szczecina, Tomasz Jarmoliński. Uzasadniając wybór hiszpańskiego projektu przewodniczący konkursowego jury Marek Dunikowski podkreślał, że nagrodę przyznano "za formę i atmosferę" obiektu. "To jest filharmonia. To jest sztuka To jest sztuka, dynamika światła i cienia symbolizuje rozwój. Budynek mówi, że jest to świątynia muzyki, która stanie się ikoną miasta i da siłę nowej architekturze w Szczecinie" - argumentował. Estudio Barozzi Veiga powstało pięć lat temu. Młody zespół składa się z Włocha, Hiszpana, Portugalczyka, Szwajcarki, Niemca i Polki. pracownia wygrała wiele prestiżowych nagród i konkursów, m.in. na projekt sali koncertowej w Águilas w Hiszpanii (region Murcia), muzeum sztuki współczesnej w Dreźnie, muzeum motoryzacji w Madrycie. ESTUDIO BAROZZI VEIGA S.L. z Barcelony do konkursu startowało w składzie: 1. Alberto Veiga – główny projektant 2. Fabrizio Barozzi – główny projektant 3. Paulo Lopes – współpraca 4. Tanja Oppowa – współpraca 5. Antonio Pinto – współpraca 6. Agnieszka Samsel – współpraca 7. Isabelle Glenz – współpraca „Inspirowaliśmy się architekturą miasta i regionu. Dominują w nim smukłe i strzeliste budynki z efektownymi wieżyczkami” - mówi pochodząca z Opola arch. Agnieszka Samsel z Estudio Barozzi Veiga. „Pnąca się ku górze bryła ma symbolizować wzniosłość sztuki”. Autorzy chcieli stworzyli projekt budynku, który w swoim przekazie wychodzi naprzeciw publiczności, emanuje emocją, która ma zachęcić przysłowiowego „zwykłego” przechodnia do uczestnictwa w rytuale odbywającym się w jego wnętrzu. Filharmonia ma być ważnym wyznacznikiem w przestrzeni, integralną częścią miasta, z którego się wywodzi i którego tkankę uzupełnia. W projekcie istotne było także odtworzenie dawnej tkanki, podkreślenie narożnika i jednocześnie zaakcentowanie kulturalnego serca za pomocą spektakularnego budynku o dużym ładunku emocjonalnym. Nowy obiekt doskonale wpisuje się w istniejący szlak turystyczny, uzupełnia go, rewitalizuje i ożywia miasto. Za kilka lat będzie współczesną ikoną, nową katedrą dla miasta. Idea projektu stanowi kontynuację historycznego dziedzictwa tego regionu. Jak mówią sami architekci idea ta „narodziła się z otaczającej przestrzeni, ze stromych dachów i wyraźnych pionowych podziałów sąsiadujących budynków rezydencjonalnych, neogotyckich zdobień gmachu policji, dostojeństwa i strzelistości szczecińskich kościołów, ciężkich klasycystycznych budynków na Wałach Chrobrego, malowniczych wież i wieżyczek obecnych w całym mieście. Jednocześnie te same referencje odnaleźliśmy w industrialnej architekturze Szczecina, w jego dumie i sercu, w porcie, w stoczni, w długich, strzelistych ramionach dźwigów, w dumnych masztach statków, które wbijają się w niebo nad miastem”. Punktem wyjścia projektu były też organy, jeden z najważniejszych instrumentów muzycznych, które tak jak budynek złożone są z wielu drobnych elementów tworzących w sumie jedną perfekcyjną całość, doskonale współgrającą z miejscem, w którym się znajdują. W swojej formie są odzwierciedleniem ekspresjonistycznych idei architektonicznych. Kształtując budynek architekci wyszli od drobnych pionowych elementów, tworząc z nich następnie większe fragmenty, które wspólnie tworzą jedną całość - jeden instrument. By pokazać kontrast w stosunku do otoczenia zaprojektowano obiekt lśniący, błyszczący, transparentny, skierowany ku górze. Szklany budynek filharmonii wydaje się być jak cenny kryształ, zmieniający się w zależności od pory dnia i roku. W ciągu dnia jest lśniącym, jasnym obiektem na tle ciemnego nieba. W nocy staje się spektakularną świecącą katedrą, światłem Szczecina.
Y3dNOTw2msRimwluzuo6ueS8Cfwp2503ncUzH7XWxMLOpSgMjJa4Y1dteA6e_szczfil.jpg
Budynek posiada cztery kondygnacje nadziemne oraz dwie podziemne. Przestrzeń wewnątrz budynku ukształtowano za pomocą wycinania kolejnych części funkcjonalnych. Główne wejście do budynku znajduje się w południowo-zachodnim narożniku budynku, na skrzyżowaniu ulic Małopolskiej i Jana Matejki. Od strony Placu Hołdu Pruskiego znajduje się osobne wejście do restauracji (mogącej działać niezależnie od głównej funkcji) a od strony Placu Solidarności wyjście z parkingu podziemnego. Główny hall-foyer, będący wysoką reprezentacyjną przestrzenią przechodzącą przez wysokość całego budynku, zajmuje największą część parteru. Z hallu możliwa jest swobodna komunikacja do wszystkich przestrzeni funkcjonalnych Filharmonii. Sam w sobie tworzy on wielofunkcyjną przestrzeń, która może służyć pod wystawy, wernisaże czy inne imprezy artystyczne. Dwie sale koncertowe zajmują przestrzeń drugiej i trzeciej kondygnacji. Duża sala koncertowa posiada kształt „pudełka po butach”, będący doskonałą formą akustyczną dla tego typu obiektu. Elewacja to podwójna szklana membrana na stalowym szkielecie, wykonana z dwóch szklanych ścian. Pusta przestrzeń pomiędzy zewnętrzną a wewnętrzną stroną fasady stanowi izolację termiczną budynku i umożliwia cyrkulacje powietrza. Transparentne ściany oraz świetliki na dachu pozwalają na doświetlanie wnętrza światłem dziennym.
o2wJDqprfHmawF9ZHTwXEXujpZgzNVpRC9LOdDNukIgtcUHettfn3gi6RJVl_szczfil3.jpg
in9LndYexBkua3wPrpOMfbN6Ly4clRRHlhDVOPVumunGTwd5V5hWE5C0EQLa_szczfil4.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Urodziny Szybu Krystyna
Urodziny Szybu Krystyna

Budowa wieży wyciągowej szybu Kaiser Wilhelm II na terenie kopalni węgla kamiennego Hohenzollern zak ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera