Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Jahn za Gottfrieda

 

Czas czytania: ~2 min


Zbudowany w 1972 r. według projektu Jerzego Gottfrieda, wieżowiec Śląskiej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych był 30 lat temu symbolem nowoczesności. Kiedy stracił dawny blask, uznano, że trzeba go wyburzyć. Jego historia będzie jednak miała ciąg dalszy. Od ubiegłego roku PKP szukały partnera do modernizacji biurowca, znajdującego się w pobliżu Spodka. W końcu inwestycją zainteresowała się firma Hines Polska – filia amerykańskiego dewelopera, działającego na terenie obu Ameryk, w Europie i Azji. W Polsce znana jest z jednej realizacji – biurowca Metropolitan w Warszawie, zaprojektowanego przez Normana Fostera. Katowickie plany Hines obejmują przebudowę istniejącego wieżowca oraz budowę drugiej wieży. Tym razem projekt również zostanie powierzony znanemu architektowi – Helmutowi Jahnowi, autorowi min. siedziby Unii Europejskiej w Brukseli, Sony Center w Berlinie i One Liberty Place w Filadelfii. W pierwszej kolejności na działce koło Spodka powstanie nowy, 32-piętrowy biurowiec, oferujący 41 tysięcy m² powierzchni do wynajęcia. Modernizacji 80-metrowego wieżowca Śląskiej DOKP poświęcony będzie drugi etap prac. Przewiduje ona m.in. nadbudowę czterech kondygnacji (będzie ich w sumie 21) oraz rozbudowę w poziomie, w celu uzyskania 23 tysięcy m² powierzchni pod wynajem. Oba budynki będą biurowcami klasy A. Jak zapewnił rzecznik PKP, Michał Wrzosek: Zamiarem autora koncepcji architektonicznej jest realizacja obiektu z duszą. To ma być nowa ikona Katowic. Helmut Jahn zapowiedział, że jego projekt będzie kontynuacją myśl Jerzego Gottfrieda. Prostopadłościenne bryły wież nadal będą stanowiły stylistyczną przeciwwagę Spodka. Urozmaiceniem ich klasycznych form będą nadwieszone, również prostopadłościenne, struktury, na których dachach znajdą się tarasy. Budynki będą wyrastać ze wspólnej, niskiej podstawy, przeznaczonej na przestrzenie handlowe i usługowe. Na jej dachu ma powstać ogród. Choć Jahn deklaruje, że chce pozostać wierny założeniom stylistycznym autora wieżowca Śląskiej DOKP, forma budynku zostanie zmieniona w takim stopniu, że jego pierwotny kształt stanie się zupełnie nieczytelny. Betonowa wieża niemal całkowicie zostanie schowana pod nowymi elewacjami. Czy można w takiej sytuacji mówić o historii z happy-endem? Nie wiadomo jeszcze, kiedy rozpoczną się prace budowlane i jaki jest przewidywany termin ich zakończenia. Nie ujawniono również szacunkowej wartości inwestycji. Według rzecznika PKP, umowa inwestycyjna powinna zostać podpisana we wrześniu tego roku. PKP zapowiadają, że projekt katowicki nie będzie jedynym takim przedsięwzięciem. W kilku innych miastach trwają podobne negocjacje z prywatnymi inwestorami, mające na celu przekształcenie zaniedbanych powierzchni biurowych i dworcowych w wizytówki miast. Ich przedmiotem są m.in. dworce główne w Katowicach i Poznaniu oraz dworce Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia. Czy wyjdzie im to na dobre?

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Prima Aprilis na spacer
Prima Aprilis na spacer

Wielkanoc – to ważne święta, ale i czas odpoczynku, rodzinnych spacerów i wycieczek. W tym roku drug ...

Konferencja Kolor w architekturze
Konferencja Kolor w architekturze

W ostatnich latach kolor stał się bardziej popularny. Po inspirowanej modernizmem modzie na biel i m ...

Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.
Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.

Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera