Wizja bez gruntu - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Wizja bez gruntu

 

Czas czytania: ~3 min


DNSdnAiOzXBlUka7iXLhaGVL2EYbTKQVsUMegvAslUTaiEgkuaf7hb89ibtZ_francois-roche.jpg
Klamka zapadła. Po długich wahaniach radni polskiego Cieszyna podjęli decyzję, że rezygnują z budowy nowego mostu nad Olzą, zaprojektowanego przez francuskiego architekta – François Roche’a. Cieszyn nie będzie więc miał swojej architektonicznej ikony.
L7HBJcujYI1qPmBjS2nNXsoBrbiSlnhkgjKnHFDjoygYvtxz58t4x90fXHIl_most.jpg
Projekt mostu w kształcie węzła szybko zyskał sławę. Pomysł budowy nowej przeprawy przez Olzę pojawił się w 2003 r. Miała ona powstać między istniejącymi mostami, w miejscu dawnej kładki, rozebranej ponad 25 lat temu, ułatwiać pieszą komunikację między polskim i czeskim Cieszynem i skrócić drogę między rynkami obu miast. Projekt nowej przeprawy zlecono Roche’owi. Jego, zaprezentowana w 2004 r., koncepcja spotkała się z entuzjastyczną reakcją władz obu części miasta. Przewidywała realizację dwupoziomowej konstrukcji ze stali, która pośrodku rzeki miała tworzyć węzeł, symbolicznie łączący sztucznie przed laty rozdzielone miasto. Przeprawa miała być podświetlana, a zamontowane na niej projektory miały rzucać na wodę obrazy słońca i księżyca. Z nowym mostem wiązano wielkie nadzieje – miał być atrakcją, dzięki której Cieszyn miał się stać sławny w Europie i która przyciągałaby rzesze turystów.

Szybko jednak pojawiły się problemy, wynikające z tego, że projekt Roche’a nie spełniał ani polskich, ani czeskich norm budowlanych. Główne zarzuty dotyczyły zbyt niskiego, nie uwzględniającego poziomu rzeki w czasie powodzi, umieszczenia kładki i utrudnionego do niej dostępu. Architekt uwzględnił zmiany, ale przedstawiony na początku tego roku nowy projekt daleki był od pierwotnego, który zdobył uznanie – zamiast lekkiej, ażurowej struktury pojawiła się ciężka, najeżona metalowymi prętami konstrukcja, kojarząca się niektórym ze stertą chrustu albo jeżem. Realizacja nowej koncepcji wiązałaby się również z prawie dwukrotnie większymi kosztami oraz opóźnieniami, w wyniku których obie gminy straciły szansę na uzyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.

Czesi zareagowali szybko i jeszcze przed wakacjami wstrzymali inwestycję oraz wypłacili architektowi należne honorarium. Radni polskiego Cieszyna długo zwlekali, ale ze względu na to, że miasto nie byłoby w stanie samo sfinansować całego przedsięwzięcia, ostatecznie również się z niego wycofali, a przynajmniej na jakiś czas je wstrzymali.

Na prace projektowe oba miasta wydały około 26 tysięcy euro.

Cieszyn nie zostanie jednak bez nowej przeprawy – planowana jest budowa dwóch kładek w innych miejscach. Mają one ułatwić mieszkańcom obu części Cieszyna korzystanie z obiektów sportowych i rekreacyjnych po obu stronach Olzy.
Warto dodac, że cieszyński most powstawał pod opieką Fundacji Galerii Foksal, która zdominowała też warszawski konkurs na projekt Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Warszawski projekt ma w tej chwili kłopoty. Czas Christian Kerez też okaże się tylko wizjonerem ? Czas pokaże.

Podepnij swój artykuł

tagi

Porta Mare  - nowa zabudowa w dawnym stylu
Porta Mare - nowa zabudowa w dawnym stylu

Porta Mare – taką nazwę ma nosić nowa inwestycja, która planowana jest na Wyspie Spichrzów w Elblągu ...

Pomysł na rozbudowę ASP we Wrocławiu
Pomysł na rozbudowę ASP we Wrocławiu

21 stycznia 2022 roku poznaliśmy wyniki konkursu architektonicznego na koncepcję nowego budynku dyda ...

Efektowna przebudowa domu z lat 60. - projekt Domu R
Efektowna przebudowa domu z lat 60. - projekt Domu R

Architekci z pracowni Stoprocent opracowali interesujący projekt przebudowy budynku pochodzącego z l ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera