Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Kontrowersyjne EC1

 

Czas czytania: ~3 min


ONqs3aVIsHMOyr7Za0Gj6ZjVk3BXrLypIl15fPt9fzohQR30qWxQwBHvuFk1_ec1.jpg
Przed kolejną, wielką łódzką inwestycją zapaliło się zielone światło. W ostatnim dniu 2008 r. pozwolenie na budowę dostała adaptacja zabytkowej elektrociepłowni EC1 na nowoczesny ośrodek kulturalno-artystyczno-filmowy i Interaktywne Muzeum Techniki. Zlokalizowany w obrębie ulic Tuwima, Kilińskiego i Targowej obiekt został oddany do użytku w 1907 r. i przez blisko 50 lat był jedyną elektrociepłownią w mieście. Kiedy powstały trzy kolejne, nowocześniejsze zakłady, został ostatecznie zamknięty i zaczął popadać w ruinę. Kiedy w 2006 r. przeszedł na własność miasta, pojawił się pomysł przekształcenia go na ośrodek kultury. Zapewne nie bez znaczenia było poparcie przedsięwzięcia przez Davida Lyncha, amerykańskiego reżysera związanego z festiwalem Cameraimage i współzałożyciela Fundacji Sztuk Świata, do której należy część EC1. Ośrodek „EC1 Łódź – Miasto Kultury” ma się stać kolejną kulturalną wizytówką miasta, starającego się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r. i być kolejnym, ważnym krokiem na drodze do przekształcenia Łodzi w atrakcyjną metropolię, przyciągającą amatorów wydarzeń kulturalnych. To również ważny etap w tworzeniu nowego centrum miasta. Pozwolenie na budowę dostały dwa sektory: EC1-Wschód – własność Fundacji Sztuk Świata oraz należący do miasta EC1-Zachód. Myli się jednak ten, kto sądzi, że decyzja ta spotkała się z ogólną aprobatą. O ile bowiem koncepcja przebudowy zachodniej części zespołu nie wzbudza kontrowersji, to przyszły obiekt fundacji ma wielu przeciwników. Projekt EC1-Zachód został wyłoniony w drodze konkursu, w listopadzie 2007 r. Jego autorami są dwie łódzkie pracownie architektoniczne – Fronton Zbigniewa Bińczyka i biuro Mirosława Wiśniewskiego. Autorzy zwycięskiej koncepcji zaproponowali zachowanie połowy oryginalnego wyposażenia obiektów. Ma ono pełnić funkcje edukacyjne, pokazując zwiedzającym w jaki sposób wytwarzana była energia w przeszłości. Nienaruszona pozostanie również oryginalna konstrukcja budynków elektrociepłowni, która, według architektów, ma wielką wartość historyczną i wystarczy ją odpowiedni sposób wyeksponować. Projekt zakłada podzielenie budynku na dwie części – tzw. skansen, w którym prezentowane będą min. stare urządzenia, kotły i generatory, i drugiej przeznaczonej na interaktywne wystawy poświęcone zagadnieniom z dziedziny fizyki, w szczególności dotyczącym energii. Dwie kondygnacje zajmą sale eksperymentalne, w których widzowie, obserwując różnego rodzaju doświadczenia, będą mieli możliwość zapoznać się z procesem generowania energii. Projekt adaptacji EC1-Wschód Fundacja Sztuki Świata powierzyła poznańskiej pracowni Home of Houses MTT Architecture Group. Zadaniem architektów była rozbudowa dawnej maszynowni i kotłowni. Od strony północnej, czyli planowanego Rynku Kobro, dodali oni do elewacji cylindryczne, szklane konstrukcje przypominające potężne beczki. Zaproponowali również podwyższenie obiektu do 33 metrów. Po zakończeniu prac, w budynku ma się znaleźć między innymi studio nagraniowe i do postprodukcji, sala konferencyjna i sale ekspozycyjne, biura festiwalu Cameraimage, pomieszczenia dla warsztatów artystycznych, biblioteka i planetarium. Koncepcja Home of Houses MTT Architecture Group spotkała się ze zdecydowaną krytyką środowiska łódzkich architektów. Według Marka Lisiaka, architekta miasta, nowy obiekt będzie zbyt silnie konkurować z historycznym, a jego zewnętrzna forma nie koresponduje z funkcją. Z kolei członek Izby Architektów, Marek Ciepluch, piętnuje sposób wyboru projektu – mimo iż jego realizacja ma wielkie znaczenie dla miasta, zrezygnowano z konkursu. Propozycja architektów nie była też przedmiotem krytycznej dyskusji, mającej na celu wyeliminowanie jej wad. A jest ich sporo – zaproponowany przez poznaniaków budynek nie wpisuje się w kontekst urbanistyczny i przekracza wysokość dopuszczoną warunkami zabudowy, co będzie miało poważne skutki dla proporcji otaczającej EC1 tkanki miejskiej, zwłaszcza planowanego w pobliżu Rynku Kobro. Ciepluch wskazuje również na niedociągnięcia funkcjonalne budynku. Mimo tych kontrowersji, pozwolenie zostało wydane. W ciągu czterech miesięcy architekci mają przygotować projekty wykonawcze, a inwestycja powinna ruszyć we wrześniu. Jej całkowity koszt szacowany jest na 220 mln złotych.
qgMnMkEuqgprCIhBXBWcGHQ7GW3vt3UJ8dOOXbo0t5FW6HGImehYOdrYPuAL_ec1-wschod.jpg
2CLmh3trFQqdmZBDNnNIIAqLsduioOyfPD5MPOvpg9YJBJ919xvAO2nQPvOj_ec1-teraz.jpg
0eguNSJDY6LGPcJB0R30gI1akNsHYNpl9OUCf7zkld2B5PK2vqJPzYsGzevP_ec1-1906.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Efektowna metamorfoza poprzemysłowej bryły
Efektowna metamorfoza poprzemysłowej bryły

Przemysłowa historia terenu, na którym swoją siedzibę wzniosła firma NT Industry sięga początku XIX ...

Nastrojowe muzeum spod kreski Mirosława Nizio
Nastrojowe muzeum spod kreski Mirosława Nizio

W czerwcu 2021 roku pracownia Mirosława Nizio podpisała umowę z Muzeum Podlaskim w Białymstoku na pr ...

Obła bryła najlepszym budynkiem roku wg SARP
Obła bryła najlepszym budynkiem roku wg SARP

Nagroda Roku SARP – to konkurs ceniony i znaczący. To sami architekci nagradzają w nim realizacje sw ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera