Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Kraków buduje kładki

 

Czas czytania: ~3 min


tKidQegpkAaet11P78dPYCWD5WfxEOp52TIc8B6BSlqRTXoQLPdedy7po1I6_lewicki-latak.jpg
Budowa dwóch nowych, pieszo-rowerowych kładek była jedną z najbardziej oczekiwanych przez krakowian inwestycji. Obie miały zostać oddane do użytku w 2008 r., tymczasem realizacja pierwszej – zaprojektowanej przez Andrzeja Gettera – ruszyła dopiero w grudniu, a druga, autorstwa Biura Projektów Lewicki-Łatak, w połowie stycznia tego roku dostała pozwolenie na budowę. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, powinna zostać ukończona w 2010 r. Realizowana już pieszo-rowerowa kładka powstaje na miejscu dawnego mostu łączącego Podgórze (ul. Brodzińskiego) z Kazimierzem (ul. Mostowa). Kształt eleganckiej, stalowo-drewnianej konstrukcji inspirowany był złożonym liściem. Na całej szerokości koryta rzeki przeprawa będzie pozbawiona pionowych podpór, a podstawowym elementem nośnym będzie łukowato wygięta, stalowa rura, podparta w miejscu pozostałości przyczółków poprzedniego mostu. Budowa ma się zakończyć jeszcze w tym roku. Konkurs na projekt drugiej kładki, tym razem łączącej Kazimierz z Ludwinowem, został rozstrzygnięty w 2006 r. Przypominająca przeplatające się wstążki przeprawa zaprojektowana przez zespół Piotra Lewickiego i Kazimierza Łataka, urzekła jury nowatorstwem i romantycznym charakterem. Będą ją tworzyć trzy pomosty – dwie platformy o niewielkim nachyleniu przeznaczone będą dla osób poruszających się na wózkach i rowerzystów, a trzecia, sinusoidalna, powstanie z myślą o pieszych. Jej pomost będzie umieszczony częściowo poniżej poziomu dwóch pozostałych, a częściowo będzie ponad nie wyrastał, w kulminacyjnym momencie osiągając wysokość ośmiopiętrowego budynku (mierząc od poziomu nadrzecznego bulwaru). Jego powierzchnia pokryta będzie drewnianymi schodami. Asymetryczną kompozycję mostu podkreśli również rożne potraktowanie przyczółków – po stronie pokrytego kamieniem bulwaru Inflanckiego będzie on zrobiony z kamienia, natomiast naprzeciwległy zostanie umieszczony w wale ziemnym. Co ważne, lekka, odpowiednio wyprofilowana konstrukcja nie będzie zasłaniała widoku na Wawel. Opóźnienie w wydaniu pozwolenia na budowę wynikało głównie z dwukrotnej zmiany lokalizacji przeprawy, która ostatecznie została przesunięta o 20 metrów w górę rzeki. Autorzy projektu zapewniają, że kładka będzie atrakcją zarówno dla mieszkańców miasta, jak i licznie odwiedzających go turystów. Ma to być najbardziej oryginalny w Polsce most o takim przeznaczeniu. Jego niezwykły charakter ma dodatkowo podkreślać dwupoziomowa iluminacja. Wewnętrzną, oświetlającą pomosty, stanowić będą reflektory umieszczone w ażurowej, blaszanej balustradzie, zewnętrzna zaś będzie eksponować jedynie środkową – sinusoidalną kładkę. Dzięki temu w nocy przeprawa będzie wyglądać jak świetlista, falująca wstęga łącząca brzegi Wisły. Na budowie nowej kładki zyskają również nadrzeczne promenady. Na bulwarze Inflanckim pojawi się mała architektura, a jego nawierzchnia zostanie pokryta barwionym na czarno betonem oraz mieszanką betonu i bazaltu. Wprowadzony również zostanie system nawadniający rosnące tu drzewa. Bulwar Wołyński czekają mniejsze zmiany – tu zostanie jedynie od nowa uformowany i pokryty darnią fragment wałów.

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Białe domy i amerykański sen
Białe domy i amerykański sen

An Nhiên House to wyjątkowy projekt autorstwa Ho Khue Architects, zlokalizowany w wietnamskim mieści ...

Bernardyńska we Wrocławiu się zmienia
Bernardyńska we Wrocławiu się zmienia

Zakończył się pierwszy etap przebudowy ulicy Bernardyńskiej we Wrocławiu. Finansowana przez dewelope ...

Szare pudełko na sztukę
Szare pudełko na sztukę

9 marca 2024 roku wystawami rzeźby Adolfa Ryszki oraz fotografii Chrisa Niedenthala zainaugurowała s ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera