Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Jęzor pod nogami

 

Czas czytania: ~2 min


wB9IWFvzGl8ysPqMfTf0RFl055AipjfIXp0aqAs9esyDSvNuTnxzAiAKAABU_kladka-2012.jpg
Potężny, biały jęzor połączy brzegi Ślęzy w pobliżu stadionu piłkarskiego na wrocławskich Maślicach. W rozstrzygniętym właśnie konkursie na projekt pieszo-rowerowej kładki zwyciężyła koncepcja pracowni Kabarowski Misiura Architekci – rzeźbiarska struktura o dynamicznej, organicznej formie, przywołującej skojarzenia ze stylem Zahy Hadid. Budowany na Maślicach stadion-lampion, zaprojektowany przez polsko-niemiecką pracownię JSK Architekci, jest przedsięwzięciem niezwykle prestiżowym i strategicznym dla władz miejskich. Nie dziwi więc, że inwestuje się nie tylko w sam obiekt, ale też jego otoczenie, które do piłkarskich mistrzostw Europy ma nabrać nowego blasku. Jednym z elementów służących podniesieniu jakości przestrzeni publicznej będzie właśnie pieszo-rowerowa przeprawa nad Ślęzą. W projekcie mostu architekci zawarli szereg konotacji: „Forma kładki przywołuje na myśl skojarzenia z kształtami organicznymi, z napięciem mięśni, z ruchem i dynamiką sportu. Rzeźbiarski kształt oglądany z różnych miejsc wywołuje różne metaforyczne skojarzenia, pozostawiając miejsce na indywidualną interpretację. Równocześnie płynna linia kładki łagodnie przechodzącej pomiędzy dwoma brzegami jest nawiązaniem do naturalnego środowiska rzeki, do jej natury i swobody przepływu. Kładka sprawia wrażenie jakby została odlana w przestrzeni, a jej formę ukształtował wiejący wiatr i przepływająca woda”. Czynnikiem wyróżniającym przeprawę z otoczenia będzie jej biała, lśniąca, odbijająca światło powierzchnia. Dzięki niej most stanie się wyrazistym, widocznym z daleka punktem ułatwiającym orientację w terenie. Centralna, najwyżej położona część kładki została rozszerzona i tworzy platformę widokową, z której będzie się roztaczał widok na stadion i drogę dojazdową z centrum miasta. Autorzy projektu zaproponowali kilka alternatywnych metod wykonania mostu z użyciem różnych materiałów. Powierzchnia odlanej z betonu kładki może zostać oszlifowana, pokryta okładziną z włókien szklanych i żywic albo przypominającego marmur tworzywa sztucznego – corianu. Kolejną możliwością jest zastosowanie obudowy ze stali lub aluminium, wykonanej w technologii stosowanej podczas budowy statków. Wybór ostatecznej opcji będzie oczywiście uzależniony od kosztów jej realizacji. Pokrywająca pomost posadzka ułożona będzie z desek, a balustrady wykonane ze stalowych relingów i siatki.
1UvV2ZwjA1NuB2tAgcQ6qnV8jBFrhq76gdDJYfYHg4EnAH1q7A0GCa3kr8gd_kladka-2012-2.jpg
x9UvsqZy9hRQcATuE0ObDW5cFMXD205Wxx5HQgqRrcLaOaYjPHyneaAlVOKz_kladka-2012-3.jpg
QQIEPF0iRNuQBfZMwCdh5EWpBq5NgaU80ay2bRv7xJOR0RawZM8Y6uyiIWip_kladka-2012-4.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Ceglana rozbudowa hospicjum dla dzieci Caritas
Ceglana rozbudowa hospicjum dla dzieci Caritas

„To spełnienie naszych marzeń i naszych pacjentów. Kiedy w szpitalu rodzice dowiadują się, że dzieck ...

Lektury na Światowy Dzień Architektury
Lektury na Światowy Dzień Architektury

Ostatnia dekada w Polsce miłośnikom architektury mija zapewne pod znakiem zakupów: bardzo dynamiczni ...

Efektowna metamorfoza poprzemysłowej bryły
Efektowna metamorfoza poprzemysłowej bryły

Przemysłowa historia terenu, na którym swoją siedzibę wzniosła firma NT Industry sięga początku XIX ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera