Lew sieje burzę - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Lew sieje burzę

 

Czas czytania: ~3 min


VID0w3bASkmRjoNHsAx9nsFivXOFAe1ENINU9g5QdV6GXsOrO9hqgZ82Rd0g_lew.jpg
Poprzednia wystawa w Pawilonie Polskim na Biennale w Wenecji – „Hotel Polonia” – przyniosła nam Złotego Lwa. Ta, która zostanie zaprezentowana w tym roku, póki co przynosi przede wszystkim kontrowersje i dyskusje. Organizowany przez Narodową Galerię Sztuki Zachęta konkurs na koncepcję wystawy, w obliczu braku zadowalających propozycji, zwycięzców nie wyłonił. Obradujący 15 marca 2010 r. sąd konkursowy w składzie: Zenon Butkiewicz, Sebastian Cichocki, Jerzy Grochulski, Dariusz Kozłowski, Agnieszka Morawińska, Anna Muszyńska, Grzegorz Piątek, Joanna Rajkowska, Andrzej Szczerski i Jarosław Trybuś ogłosił, że „żadna z nadesłanych prac nie spełnia oczekiwań związanych z reprezentowaniem Polski na 12. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji. W związku z powyższym, Jury nie przedstawia do akceptacji Ministra KiDN żadnego z projektów, zgodnie z punktem 7 Zasad Konkursu zawartych w Regulaminie Konkursu ze stycznia 2010r.” W tej sytuacji zaproponowano Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego, by przygotowanie powierzyć wystawy kuratorowi z zewnątrz. Wybór padł na Eliasa Redstone’a z londyńskiej Architecture Foundation (AF), który ma też na swoim koncie współpracę z Museum of Modern Art, Tate Modern, Barbican Centre, Southbank Centre, Victoria & Albert Museum oraz Design Museum. Jak wyglądać będzie polska ekspozycja na tegorocznym Biennale Architektury w Wenecji? Najpierw Redstone zaprosił do współpracy cztery młode zespoły architektów: Beton, Centrala, Aleksandra Wasilkowski (architektka brała udział w konkursie na projekt wystawy wspólnie z artystką, Agnieszką Kurant) i WWAA, rzucając temat zainspirowany mistrzostwami Euro 2012. W odpowiedzi na hasło wystawy: „People meet in architecture” Redstone zaproponował, by stworzone przez architektów instalacje odnosiły się do kwestii dostępności obiektów sportowych i rekreacyjnych i nawiązywały do „historii i rozwoju przestrzeni sportowo-rekreacyjnych w Polsce w różnych systemach politycznych, z uwzględnieniem najnowszych projektów artystycznych i architektonicznych”. Jak wyjaśnił kurator, instalacja o takim podłożu teoretycznym „będzie odzwierciedlać idee samego Pawilonu, ponieważ ma promować rozwiązania ułatwiające uprawianie sportu i zabaw, prezentując możliwości budynków i przestrzeni publicznej”. Założeniem Redstone’a jest też interaktywność instalacji, dzięki której możliwe będzie pokazanie, jak za pomocą architektury i interwencji w przestrzeni publicznej można budować relacje społeczne. Takie rozwiązanie ma być, według niego, „spełnieniem marzenia Kazuyo Sejimy, aby Biennale „pomogło ludziom zrozumieć ich związek z architekturą, architekturze pomogło określić jej związki z ludźmi, i wreszcie – pomogło ludziom zrozumieć samych siebie". Z czterech propozycji architektów kuratorowi najbardziej przypadła do gustu koncepcja Aleksandry Wasilkowskiej i Agnieszki Kurant i to ona zostanie zrealizowana w polskim pawilonie. Kanwą dla ich projektu, noszącego tytuł „Emergency Exit”, jest sport i zabawa, ale także polska architektura modernistyczna oraz ucieczka od problemów związanych z życiem społecznym i codziennością w iluzję i fantazję. Póki co, autorki dopracowują szczegóły instalacji z kuratorem. Więcej informacji zostanie ujawnionych na konferencji prasowej 7 czerwca 2010 r. Samo Biennale trwać zaś będzie od 29 sierpnia do 21 listopada 2010 r. W oczekiwaniu na ujawnienie projektu polskiej ekspozycji, w środowiskach architektów, krytyków architektury i kuratorów toczy się dyskusja na temat wydarzeń z nią związanych. Punktem zapalnym stała się aura tajemnicy, jaką otoczono zarówno wyniki konkursu, nie popierając opinii jurorów prezentacją zgłoszonych projektów, jak i „konsultacje w środowisku kuratorów zajmujących się problemami architektury”, na podstawie których wybrano kuratora wystawy (w oświadczeniu Zachęty z 19 kwietnia wyjaśniono, że kandydatura Eliasa Redstona została wysunięta po konsultacjach komisarza pawilonu z autorami poprzedniej wystawy – Grzegorzem Piątkiem i Jarosławem Trybusiem, a konsultacje te, „z uwagi na terminy realizacji Wystawy w Wenecji, nie były sformalizowane i nie sporządzano żadnych protokołów”). Wątpliwości dotyczą także kwestii prawnych, a mianowicie pytania, czy wybrane rozwiązanie nie oznaczało złamania regulaminu konkursu. Więcej o konkursie i idei Eliasa Redstone’a na stronie Zachęty www.zacheta.art.pl/folder.php?lang=1&id=67

Podepnij swój artykuł

tagi

Museum Macura – przebudowa stodoły
Museum Macura – przebudowa stodoły

Stodoła, która przez wiele lat służyła jako magazyn na zboże kilka lat temu przeszła wielką przebudo ...

Sinfonia Varsovia coraz bliżej realizacji
Sinfonia Varsovia coraz bliżej realizacji

Przedstawiciele orkiestry Sinfonia Varsovia oraz pracowni architektonicznej Thomasa Puchera 6 kwietn ...

Webinarium EkoTeak: Nawierzchnie tarasów, balkonów, loggie itp. z Kompozytu Drewna EkoTeak
Webinarium EkoTeak: Nawierzchnie tarasów, balkonów, loggie itp. z Kompozytu Drewna EkoTeak

Zapraszamy na webinarium firmy EkoTeak, które poświęcone będzie nawierzchniom tarasów, balkonów, log ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera