Dworzec z libido - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dworzec z libido

 

Czas czytania: ~5 min


QgMhcVQawH3e3xAiLMjv5kgczrNGquQkgrgIpN08kFsfG8DjyPGuJ6fBIpHH_aklodz1.jpg
Problem, z którym Łódź boryka się od lat – załatwiliśmy od ręki. I tym samym zakończyliśmy eliminacje do wielkiego finału Akcji-kreacji. Tym razem nie chodziło o Piotrkowską.

Nie zastanawialiśmy się, jak przywrócić do życia główną ulicę Łodzi ani jak odświeżyć jej nieco przygasły blask. Zajęliśmy się łódzkim tematem numer dwa – dworcem. Od pewnego czasu wiadomo, że jedna z dwóch głównych stacji Łodzi – Fabryczna – zyskać ma zupełnie nowe oblicze. W związku z planami budowy tunelu kolejowego przecinającego miasto ze wschodu na zachód – którym w przyszłości przebiegać będą nie tylko konwencjonalne linie kolejowe, ale także linia tzw. Kolei Wysokiej Prędkości – fragment najważniejszej trasy kolejowej Polski w XXI wieku, w tym również nowy dworzec, schowany ma zostać pod ziemią.
OGnQxZ65sgV4Pwkc5G4d02cr71hrzT1Sr73zBiI2zescHLxXWNQAJFqoYwEa_aklodzpubl.JPG
Z jednej strony – świetnie – cała szpetna infrastruktura zniknie z krajobrazu miasta. Z drugiej – biorąc pod uwagę ponad 150-letnią historię architektury dworców kolejowych, które zawsze stanowiły niezwykle istotny akcent w panoramie miasta – może jednak warto, żeby jego budynek choć częściowo z ziemi wystawał? I takie właśnie zadanie postawiliśmy przed zaproszonymi architektami – zaprojektować nadziemną część dworca, odpowiadając jednocześnie na kilka ważnych pytań. Bo właściwie nie wiadomo, czym powinien być współczesny dworzec. Reprezentacyjną bramą do miasta i jego wizytówką, jak przyjmowano przez dziesięciolecia? Czy może centrum handlowym, co jest modelem lansowanym współcześnie? A może jeszcze czymś innym?

Na to i wiele innych pytań próbowali odpowiedzieć projektanci z czterech łódzkich biur – Architekci Łosiak Siwiak, Libido Architects, Formo Design i MAKAA architekci.
vpJqGvOw0CQOxKN6JqVZMkVGFG2coSzLT7XIWIJE4SzYGZ3ZFs7yhT0tXIET_formook.jpg
Najbardziej radykalną i zarazem malowniczą wizję zaproponowali architekci z Formo Design. Ich projekt zakładał umieszczenie dworca poniżej poziomu gruntu z tym, że zamiast zasłaniania go, postulowali utworzenie odkrytej zielonej niecki, dnem której przebiegać miałyby linie kolejowe i która byłaby organicznie połączona z pobliskim parkiem. Odkrycie peronów umożliwiłoby otwarcie dworca na panoramę Łodzi.
QXOQtKJyvIvmOngKNOBVPhdDl1up6UGr12NhwNAsHzuiRSDmoaci54pyfejd_makaaok.jpg
Architekci z pracowni MAKAA skupili się na rozwiązaniu problemów komunikacyjnych – zaproponowali przykrycie skrzyżowania przed dworcem biomorficzną platformą, umożliwiającą bezkolizyjne przedostanie się do miasta. Największy nacisk położyli na wytworzenie relacji między bryłą nowego dworca a leżącym po przeciwnej stronie skrzyżowania budynkiem Łódzkiego Domu Kultury, który miałby się stać pierwszym 'kulturalnym' przystankiem dla pasażerów wysiadających na dworcu Fabrycznym.
OQClcXLJ26C1ouFXARwHanW82xlRD179oY1zbfCCZqMzaKFhMuqDVIoLereb_losiakok.jpg
Najbardziej spektakularne rozwiązanie zaproponowała pracownia Łosiak Siwiak – ich koncepcja polegała na silnym zaznaczeniu sylwety dworca w panoramie miasta. Tak jak kiedyś znakami rozpoznawczymi stacji bywały wieże zegarowe, teraz funkcję drogowskazu pełniłby wyrastający z podziemnej stacji wieżowiec. Jego forma nawiązywać miałaby do bramy/łuku triumfalnego, którego symbolika jest wyraźnym odwołaniem do historii Łodzi – cztery 'nogi', na których byłby wsparty, to cztery kultury, które ukształtowały miasto. Motyw ten został powtórzony na elewacjach budynku pokrytych czterokolorową mozaiką, której każdy kolor oznaczać miałby jedną z kultur.
TZOrclUbEIsSA14IRI1HgH3URwdHTJRUJfIsP6WcFc3mgFQFPCH6fOVuPvu9_libidook.jpg
oQq7Bnvo1RTMkNEHtRwnjeY7iOFYkq5IiifnWHJYDTtdHsKV6JfKiYMSxxiq_libidook1.jpg
Architekci z pracowni Libido Architects, zanim zaproponowali formę dla budynku nowego dworca, skupili się na diagnozie stanu obecnego i znalezieniu odpowiedzi na najbardziej podstawowy problem. Otóż, nie dość, że na dworzec Fabryczny trudno trafić, to jeszcze generuje problemy komunikacyjne w mieście, ma słabo rozwiniętą infrastrukturę obsługującą podróżnych, brakuje w jego otoczeniu parkingów i punktu informacji turystycznej. Podstawowym zadaniem, jakie postawili przed sobą architekci, było naprawienie obecnych dysfunkcji. Ponadto, doszli do wniosku, że skoro po otwarciu linii nowoczesnej kolei Łódź zostanie wpięta w ogólnoeuropejską sieć komunikacji, zyska na atrakcyjności jako miejsce dobre do inwestycji i atrakcyjne turystycznie. Warto więc wyjść naprzeciw nowym potrzebom i do budynku dworca wprowadzić funkcje obsługujące biznes – centrum kongresowe – oraz turystów – wielofunkcyjną przestrzeń służącą kulturze. Dworzec powinien stać się także miejscem, gdzie można zdobyć wszelkie potrzebne wiadomości dotyczące miasta – począwszy od klasycznych informacji turystycznych i kulturalnych po doradztwo inwestycyjne. Tak według Libido Architects powinna działać brama do miasta w XXI wieku. A jak powinna wyglądać? Powinna atrakcyjnie, przyjaźnie i czytelnie organizować otoczenie, żeby podróżny niemal intuicyjnie odczytywał lokalizację i układ poszczególnych funkcji – od komunikacji, po rekreację. Architekci zdecydowali o zachowaniu zabytkowej części istniejącego dworca, wprowadzając do niej lokale handlowo-usługowe obsługujące pasażerów. Nowa bryła dworca w koncepcji LIBIDO Architects to prostopadłościan o elewacjach pokrytych ażurową siatką. Jej znakiem rozpoznawczym miałaby być wieża nawiązująca do historycznej architektury dworcowej.
W głosowaniu publiczności zwyciężył projekt LIBIDO Architects i to właśnie ta pracownia zamknęła listę uczestników wielkiego finału Akcji-kreacji, który już za miesiąc odbędzie się w Muzeum Architektury we Wrocławiu.

Szczegóły już wkrótce na portalu!

Zobacz specjalny serwis poświęcony Akcji Kreacji

7fxTUr00vxKuTjEWyBmZV2qi1UbOriQxFf1yZTwNjTWyD7kH3VCRa3whmlYM_akl7ok.JPG
t52PnOvHHKZB5WKbdP58GDiHCE0hKTr3ZPV8v7V99d0h9nGrs7W4PJUkDf85_akl9ok.JPG

Podepnij swój artykuł

tagi

Museum Macura – przebudowa stodoły
Museum Macura – przebudowa stodoły

Stodoła, która przez wiele lat służyła jako magazyn na zboże kilka lat temu przeszła wielką przebudo ...

Sinfonia Varsovia coraz bliżej realizacji
Sinfonia Varsovia coraz bliżej realizacji

Przedstawiciele orkiestry Sinfonia Varsovia oraz pracowni architektonicznej Thomasa Puchera 6 kwietn ...

Webinarium EkoTeak: Nawierzchnie tarasów, balkonów, loggie itp. z Kompozytu Drewna EkoTeak
Webinarium EkoTeak: Nawierzchnie tarasów, balkonów, loggie itp. z Kompozytu Drewna EkoTeak

Zapraszamy na webinarium firmy EkoTeak, które poświęcone będzie nawierzchniom tarasów, balkonów, log ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera