Opera w ogrodzie
Data dodania: 19.09.2012 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 19.09.2012 Czas czytania: ~ 2 min
28 września, po trwającej sześć lat budowie, nastąpi uroczyste otwarcie nowego gmachu Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Zaprojektowany przez biuro Marka Budzyńskiego gmach w intencji architektów ma być pomostem łączącym przeszłość, współczesność i teraźniejszość.
Orkiestra symfoniczna w Białymstoku działa od 1954 r., po 20 latach działalności artystycznej uzyskała status Filharmonii i przeniosła się do nowej siedziby. Dynamicznie rozwijająca się instytucja w 2005 r. przekształciła się w narodową instytucję kultury, której pełna nazwa brzmi Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku. W rozstrzygniętym w 2006 r. konkursie na projekt jej siedziby zwyciężyła koncepcja Marka Budzyńskiego.
Zwycięski projekt zyskał uznanie jurorów ciekawym sposobem zespolenia przyrody z kulturą. Bo właśnie relacje między nimi oraz połączenie ich za pomocą architektury, były jedną z idei przewodnich koncepcji budynku. W efekcie powstało założenie, w którym sztuka architektoniczna i sztuka kształtowania ogrodu wzajemnie się dopełniają, z czego zresztą znane są projekty Budzyńskiego.
Porastająca dach i elewacje opery zieleń pomyślana została jako łącznik między parkami dwóch założeń cmentarnych: żydowskiego i prawosławnego, w sąsiedztwie których ulokowano gmach instytucji. Razem z elementami budynku nawiązującymi do architektury ogrodowej – stelażami, balustradami i rzeźbami a także elementami małej architektury, ścieżkami i zbiornikami wodnymi – nadaje ona założeniu parkowy charakter i nastrój łączący przeszłość z przyszłością.
Podobnie jak architektura budynku stanowić ma pomost między historią a przyszłością, tak w jego wnętrzach architekci dążyli do zespolenia charakteru klasycznej opery ze współcześnie oczekiwaną od tego typu obiektów wielofunkcyjnością. Foyer ukształtowano w taki sposób, by mogło funkcjonować jako całodzienna przestrzeń wydarzeń artystycznych – wystaw, aukcji czy spontanicznych wydarzeń artystycznych, a także konferencji.
Budynek ma powierzchnię 16 tysięcy metrów kwadratowych. Do jego konstrukcji wykorzystano przede wszystkim szkło, kamień, beton i stal nierdzewną. Wnętrze mieści dużą salę koncertową z widownią na 771 osób, salę kameralną oraz amfiteatr liczący 60 miejsc. W sali koncertowej znajdą się drugie pod względem wielkości organy w Polsce, a umieszczone nad widownią maszyny i ruchome ustroje akustyczne umożliwią dostosowanie akustyki i oświetlenia do potrzeb różnych wydarzeń. Wnętrze sali koncertowej zdobią rzeźby autorstwa Dominika Wdowskiego. W budynku znajdzie się także studio nagrań.
Projekt: Marek Budzyński, Zbigniew Badowski, Krystyna Ilmurzyńska
fot.: OiFP, fot. Krzysztof Wiktor
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Krynicki Amfiteatr to obiekt łączący w sobie wiele skomplikowanych aspektów technicznych z dialogiem ...
Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2024 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...
Pod pojęciem HoReCa w architekturze kryje się wszystko, co wchodzi w zakres usług oraz działań aranż ...
Weź udział w Plebiscycie Polsk...
Za nami kolejna edycja Archi-S...
„Stara Olejarnia, będąca kiedy...
Biały beton i efektowne, rzadk...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz