Opera w ogrodzie
Data dodania: 19.09.2012 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 19.09.2012 Czas czytania: ~ 2 min
28 września, po trwającej sześć lat budowie, nastąpi uroczyste otwarcie nowego gmachu Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Zaprojektowany przez biuro Marka Budzyńskiego gmach w intencji architektów ma być pomostem łączącym przeszłość, współczesność i teraźniejszość.
Orkiestra symfoniczna w Białymstoku działa od 1954 r., po 20 latach działalności artystycznej uzyskała status Filharmonii i przeniosła się do nowej siedziby. Dynamicznie rozwijająca się instytucja w 2005 r. przekształciła się w narodową instytucję kultury, której pełna nazwa brzmi Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku. W rozstrzygniętym w 2006 r. konkursie na projekt jej siedziby zwyciężyła koncepcja Marka Budzyńskiego.
Zwycięski projekt zyskał uznanie jurorów ciekawym sposobem zespolenia przyrody z kulturą. Bo właśnie relacje między nimi oraz połączenie ich za pomocą architektury, były jedną z idei przewodnich koncepcji budynku. W efekcie powstało założenie, w którym sztuka architektoniczna i sztuka kształtowania ogrodu wzajemnie się dopełniają, z czego zresztą znane są projekty Budzyńskiego.
Porastająca dach i elewacje opery zieleń pomyślana została jako łącznik między parkami dwóch założeń cmentarnych: żydowskiego i prawosławnego, w sąsiedztwie których ulokowano gmach instytucji. Razem z elementami budynku nawiązującymi do architektury ogrodowej – stelażami, balustradami i rzeźbami a także elementami małej architektury, ścieżkami i zbiornikami wodnymi – nadaje ona założeniu parkowy charakter i nastrój łączący przeszłość z przyszłością.
Podobnie jak architektura budynku stanowić ma pomost między historią a przyszłością, tak w jego wnętrzach architekci dążyli do zespolenia charakteru klasycznej opery ze współcześnie oczekiwaną od tego typu obiektów wielofunkcyjnością. Foyer ukształtowano w taki sposób, by mogło funkcjonować jako całodzienna przestrzeń wydarzeń artystycznych – wystaw, aukcji czy spontanicznych wydarzeń artystycznych, a także konferencji.
Budynek ma powierzchnię 16 tysięcy metrów kwadratowych. Do jego konstrukcji wykorzystano przede wszystkim szkło, kamień, beton i stal nierdzewną. Wnętrze mieści dużą salę koncertową z widownią na 771 osób, salę kameralną oraz amfiteatr liczący 60 miejsc. W sali koncertowej znajdą się drugie pod względem wielkości organy w Polsce, a umieszczone nad widownią maszyny i ruchome ustroje akustyczne umożliwią dostosowanie akustyki i oświetlenia do potrzeb różnych wydarzeń. Wnętrze sali koncertowej zdobią rzeźby autorstwa Dominika Wdowskiego. W budynku znajdzie się także studio nagrań.
Projekt: Marek Budzyński, Zbigniew Badowski, Krystyna Ilmurzyńska
fot.: OiFP, fot. Krzysztof Wiktor
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Znamy wyniki głosowania intern...
Architektura czasów PRL wzbudz...
Wydział Architektury Politechn...
To już drugie podejście do prz...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz