Wrocławskie skrzyżowanie - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Wrocławskie skrzyżowanie

 

Czas czytania: ~3 min


aHsZZTI3DoLEg2Z8ty3C7CnH7UeyTOmnvzzhF2uu1yjgieNwd4poyZ2363wi_przejscie-swidnickie-63.jpg

Kilka tygodni temu rozstrzygnięto konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej zagospodarowania terenu w rejonie skrzyżowania ulic Kazimierza Wielkiego i Świdnickiej we Wrocławiu. I miejsce w konkursie zajęła propozycja biura Major Architekci.

SaEIS4pdmpLWbaOq0PM11KY1WjrUwa8nz3wv9KT2nwgLaOnctdpSdcOQgiMN_przejscie-swidnickie-11.jpg

Skrzyżowanie ulic Kazimierza Wielkiego i Świdnickiej – to jeden z centralnych punktów miasta, ruchliwy i gwarny, znajdujący się na jednym z głównych szlaków handlowo- rozrywkowych stolicy Dolnego Śląska. Jak na razie piesi w miejscu przecięcia się tych ulic muszą schodzić po schodach poniżej poziomu jezdni – do tej pory, mimo ulokowania w samym centrum, pierwszeństwo miały tu samochody. Na szczęście jednak władze Wrocławia starają się podążać za światowymi trendami i przygotowują plany likwidacji przejść podziemnych (w większość europejskich miast ruch samochodowy jest wycofywany ze śródmieść).

72kb8cI1v4oybVXGdblf194co40pjOXzSEr5NzL0tR3gCLPlUqU6r2AX5XI7_przejscie-swidnickie-94.jpg

Na ogłoszony w maju tego roku konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej zagospodarowania terenu w rejonie skrzyżowania ulic Kazimierza Wielkiego i Świdnickiej wpłynęło aż 160 ofert. W październiku poznaliśmy laureatów – zostali nimi projektanci z wrocławskiej pracowni Major Architekci.

RfXmn6Xh9GRL1a0XOcc1Hlu1BCmmc9CbmA5NNGPXzGtkYEtDTXvJiS0hCq3g_przejscie-swidnickie-31.jpg

„Celem konkursu jest uzyskanie optymalnego i wartościowego architektonicznie zagospodarowania przestrzeni publicznej zadedykowanej pieszym oraz najlepszej propozycji wykorzystania istniejącego przejścia podziemnego na ul. Świdnickiej” – można było przeczytać w regulaminie konkursu. Zespół Marcina Majora na to zamówienie odpowiedział, jak piszą autorzy, „porządkując zastaną przestrzeń urbanistyczną” oraz planując „zabiegi formalne i wizualne skierowane (…) ku wzmocnieniu osi ulic oraz odbudowaniu kameralności dawnych bulwarów spacerowych”.

V9o7Ytnhyb9XywEgwf6dpQhoIs4WnHMRLKTsXXYbOOnHWQDg7c3dpi0wXs9g_przejscie-swidnickie-20.jpg

Architekci postawili sobie za zadanie optyczne zwężenie ulicy, nadanie jej bardziej kameralnego charakteru, powrót do jej przedwojennej kubatury. Jedną z metod tego działania były specjalnie zaprojektowane boksy przystankowe, mające pomóc na nowo „oswoić” tę przestrzeń. Owe boksy – to duże kubiczne bryły, które na słupach mają unosić się ponad trasą tramwajową i autobusową. Mają one służyć nie tylko jako przystanki komunikacji miejskiej – mają być też – jak to określają architekci – „swoistym kanałem komunikacji Miasta z jego mieszkańcami”, tablicami informacyjnymi, informatorami, anonsującymi ważne wydarzenia w mieście. We wnętrzu owych boksów można organizować wystawy – są one na tyle duże, że nie przeszkodziłoby to w ich użytkowaniu. Przystanki o stalowej konstrukcji miałyby być pokryte lekkimi materiałami (np. siatką z włókna szklanego pokrytego teflonem), nocą byłby podświetlane.

wYJ24XN7TIilRUq6YCVbBKNLAAy8DSMrVxX3yCxoqAeQ5S6jdCxy9QVJJLdh_przejscie-swidnickie-23.jpg

Poza przystankami- znakami w przestrzeni architekci zaprojektowali wygodną i atrakcyjną przestrzeń publiczną – plac i pełen zieleni taras kawiarniany, a przestrzeń dawnego przejścia podziemnego chcą zamienić w przestrzeń ekspozycyjno-wystawienniczą. Zmodernizowany miałyby być także układ komunikacyjny (uspokojenie ruchu samochodowego, priorytet dla komunikacji miejskiej i rowerów) oraz m.in. oświetlenie ulic.

AMeFlPTg8RY0WQN6hTDHK2FFruivNxyxTE8R0wT0OgrbMOF6wwaSFD53norH_przejscie-swidnickie-26.jpg

„Decyzja władz miejskich o zmniejszeniu ruchu kołowego, zawężeniu ulicy i przywróceniu tych obszarów mieszkańcom Wrocławia wydaje się być słuszna. Odzyskana przestrzeń stworzy szereg możliwości dla reaktywacji życia miejskiego w tej strefie. Utworzenie dodatkowego bulwaru z zielonym tarasem w osi wschód-zachód ożywi przede wszystkim ruch pieszy w tym kierunku, który obecnie podąża jedynie w osi północ-południe” – napisali w swoim projekcie architekci z pracowni Marcina Majora. Wrocław, który już za cztery lata zostanie Europejską Stolicą Kultury, może dać dobry przykład innym miejscowościom w pracach nad odzyskiwaniem dla mieszkańców przestrzeni miast.

APy2qId8hEm0NBwOM4BV5eAyJDLLXHYmerL4JQ5o18hRXNhf8IYP8ufTcs13_przejscie-swidnickie-41.jpg

Projekt zagospodarowania terenu w rejonie skrzyżowania ulic Kazimierza Wielkiego i Świdnickiej we Wrocławiu
Organizator konkursu: Gmina Wrocław Urząd Miejski Wrocławia
Projektanci: Major Architekci
Skład zespołu: Marcin Major, Anna Owsiany, Wiktoria Sokalska, Natalia Leszczyńska, Magdalena Fichtner-Marinova, Martyna Pietras, Łukasz Orłowski
Projekt: 2012
Ilustracje: majorarchitekci.pl


Podepnij swój artykuł

tagi

Przebudowa hotelu Ibis w Tomaszowie Lubelskim wg Mateusza Tańskiego
Przebudowa hotelu Ibis w Tomaszowie Lubelskim wg Mateusza Tańskiego

Pracownia Mateusz Tański & Associates (MTA Architekci) podjęła się niełatwego zadania przebudowy i r ...

Dworzec kolejowy w Paryżu od Kengo Kumy
Dworzec kolejowy w Paryżu od Kengo Kumy

Kengo Kuma swój projekt architektoniczny stacji metra i dworca kolejowego Saint-Denis Pleyel w Pary ...

Biurowiec firmy EXG w Częstochowie od OVO Grąbczewscy
Biurowiec firmy EXG w Częstochowie od OVO Grąbczewscy

Działająca w branży finansowej firma EXG zdecydowała się swoją siedzibę wznieść nie wśród innych biu ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera