Tramwaj pod parasolem - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Tramwaj pod parasolem

 

Czas czytania: ~2 min


q4bxc6nDZI6mp4m6RAK3FLoBrvTJo8e2ZbG0RA2WQxHAJelO2W5jlIVTcAtj_dworzec-tramwajowy-lodz-jan-galecki-3.jpg

Duży tramwajowy węzeł przesiadkowy ma powstać w Łodzi na Al. Mickiewicza, na odcinku pomiędzy Al. Kościuszki a ul. Piotrkowską. Łódzki architekt Jan Gałecki na konkurs na ten obiekt zgłosił najlepszą według jury propozycję.

„Praca została nagrodzona za twórcze nawiązanie do kontekstu urbanistycznego oraz wdzięk, lekkość i funkcjonalność konstrukcji. Zastosowanie smukłych stalowych słupów pozostawia maksimum wolnej przestrzeni dla ruchu pieszego, a w pełni przeszklone zadaszenie zapewnia przeźroczystość i bardzo dobre doświetlenie” – napisano w uzasadnieniu werdyktu.

hssQGdH4031W2AZ2H1uHpISJOrHbYuJXYthWGTYjDgGQ3V2aIvJguJ7aCGxw_dworzec-tramwajowy-lodz-jan-galecki-1.jpg

Jan Gałecki zaproponował budowę lekkiej konstrukcji stalowej, na której oparty byłby szklany dach. Jury doceniło możliwość prefabrykacji poszczególnych elementów konstrukcyjnych, co w znacznym stopniu ułatwiło by budowę i obniżyło jej koszt. Jednak najważniejszą cechą wyróżniającą ten projekt jest silne nawiązanie do charakteru śródmieścia Łodzi oraz do jej najcenniejszej historycznej zabudowy.

O41iImT8Dtk7jRBsUI8NR2vDcDucNGN6ToYyeBGI4tAIGILvUpCTB5grVNBw_dworzec-tramwajowy-lodz-jan-galecki-2.jpg

„Nawiązanie do kontekstu architektonicznego: Łódź jest miastem licznych kamienic zdobionych charakterystycznymi dla stylu secesji elementami krzywoliniowymi. Te najbardziej okazałe znajdują się na ulicy Piotrkowskiej. W Projekcie Przystanku inspirowałem się bogatymi w charakterystyczny secesyjny detal fasadami ulicy Piotrkowskiej oraz architekturą kamienic w bezpośrednim otoczeniu Przystanku. Celowo nie nawiązałem do budynku dawnego Centralu, stanowił on będzie tło dla nowoprojektowanego Przystanku” – pisze sam architekt.

MlM6UgTy8078SfavTWFKrrD7AVv0NYfkWaXscBBZ0Cit9borvj8wienxfPiJ_dworzec-tramwajowy-lodz-jan-galecki-4.jpg


Według jego wizji przystanek bardzo mocno stylizowany jest na formy secesyjne, ozdobne i powszechnie lubiane. Słupy konstrukcyjne nad peronami wiją się i układają w ozdobne motywy, zaś przestrzeń pomiędzy nimi wypełniona jest barwionymi szybami, naśladującymi charakterystyczne dla łódzkich kamienic witraże. Jan Gałecki stworzył obiekt o formach rzadko pojawiających się we współczesnej architekturze, ozdobnych, dekoracyjnych. Jednak trudno nie dostrzec z nich nawiązań do bogatej, choć popadającej w ruinę historycznej zabudowy Łodzi.

O9rt9IczIJ0CDPF0lcPEa3rcFycfF8yzJcuonTj3JYC9bbYHvcnKNCDFe2EO_dworzec-tramwajowy-lodz-jan-galecki-5.jpg

Poza ozdobnością projekt spełnia wszystkie funkcjonalne wymogi, stawiane tego typu obiektem: jest transparentny i wygodny, zachowuje wymogi bezpieczeństwa, segregując ruch pieszy i kołowy czy tramwajowy, zapewnia komfort użytkownikom, dostarczając wielu pożytecznych elementów małej architektury. Symetryczny i modułowy układ wszystkich elementów budowli zapewnia ład i czytelność jej rozwiązań komunikacyjnych. Realizacja wyłonionego w konkursie projektu planowana jest na koniec 2014 roku.

oLUuSW8k3Ca0EXTver1woSoLpBuzXtlt9rw7zmmdI6pzV4wUAwusNEudkjS3_dworzec-tramwajowy-lodz-jan-galecki-6.jpg

Przystanek tramwajowy Piotrkowska-Centrum
Lokalizacja: Łódź, Al. Mickiewicza, na odcinku pomiędzy Al. Kościuszki a ul. Piotrkowską
Inwestor: Zarząd Dróg i Transportu Miasta Łódź
Projektant: Jan Gałecki (architektjan.pl)
Projekt: 2012
Realizacja (planowana): 2014
Koszt projektu: 8 mln zł
Ilustracje: architektjan.pl


Podepnij swój artykuł

tagi

Projekt domu z nadwieszeniem
Projekt domu z nadwieszeniem

Na niełatwej do zabudowy długiej i wąskiej działce o wymiarach 14 x 116 m zespół w składzie: Tomasz ...

Webinarium Stiebel Eltron: Przepływowe ogrzewacze wody
Webinarium Stiebel Eltron: Przepływowe ogrzewacze wody

28 września 2020 o godz. 11:00 odbędzie się siódme już webinarium firmy Stiebel Eltron, które tym ra ...

Webinarium Schüco: Architektura bez barier – demografia czy potrzeba?
Webinarium Schüco: Architektura bez barier – demografia czy potrzeba?

Architektura bez barier to temat kolejnego webinarium architektonicznego firmy Schüco, które odbędzi ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera