Z drewnianym brzuchem - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Z drewnianym brzuchem

 

Czas czytania: ~2 min


kbfABlsa6t5F5UdOMimWqegP8HpM1GUOuHRVGPzUp3hI8ap9h6pJH6zew1PP_meteor-szkola1.jpg

„Dążyliśmy do uzyskania nowej jakości przestrzeni edukacyjnej odpowiadającej współczesnym tendencjom do tworzenia miejsc przyjaznych, otwartych i pełnych światła”, piszą autorzy projektu w jego opisie. Choć ich wizja nie została nagrodzona w konkursie (I nagrodę otrzymał projekt zespołu z Warszawy - A1 Włodzimierza Kwiecińskiego), warto na nią zwrócić uwagę.

l1Jog1xb95HBt0wIu1NwmAiyFwfh6zMiytU7RFqLfGMD5t4KJwckN2OSdOlT_meteor-szkola2.jpg


Mając do dyspozycji dość prosty, ale zabytkowy gmach, architekci mogli swoją kreację wprowadzić tylko do wnętrz szkoły. Zespół biura Meteor Architects za priorytet w swoim projekcie przyjął jak najlepsze doświetlenie wnętrz światłem słonecznym. Z tego tez powodu pomiędzy korytarzem a klasami, tuż pod sufitem utworzono prześwity – świetliki, dzięki którym wszystkie przestrzenie wewnątrz budynku zostały doświetlone z dwóch stron, a więc słońce dociera do wnętrz i rano, i popołudniu. „Usunięcie wewnętrznego i słabo doświetlonego korytarza umożliwiło uzyskanie foremnych sal zajęć doświetlonych dwustronnym światłem i otwartej przestrzeni wypoczynku - `korytarzy`” - piszą architekci.

7PnLqpdH6daKYfZ6EsRArA6xzuTXx92l7jcgrfCS90UXVDXckMCd5Slnr9uF_meteor-szkola9.jpg

Inaczej niż w większość strych obiektów szkolnych tu korytarze nie miałyby tylko służyć komunikacji – architekci zaaranżowali je ta kształt otwartych, przyjaznych przestrzeni, służących wypoczynkowi i zabawie.

W projekcie zastosowano jeszcze jeden zabieg, mający „ocieplić” klimat wnętrz, spowodować, by stały się dla dzieci bardziej przyjazne. Ściany, dzielące korytarz i sale lekcyjne wyłożono polerowanymi drewnianymi panelami. Nie są to jednak zwykłe deski, a falujące, zagłębiające się i wybrzuszające bryły, które pobudzają dziecięcą kreatywność, a zarazem powodują, że szkolne wnętrza wydają się bardziej przytulne.

NZo27c0P4nR2gb4n1hNnY7TWnRcQgp5xEQOekdpQk4whtdaIQz1XgPEdPLVD_meteor-szkola50.jpg

Jak piszą architekci, w projekcie zależało im na stworzeniu wnętrz o atmosferze „sprzyjającej nawiązywaniu pozytywnych relacji pomiędzy dziećmi, integracji przy wspólnej zabawie i nauce”.

Przebudowa zabytkowej szkoły, projekt konkursowy
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Autorzy: Bogdan Pszonak Anna Pszonak Piotr Lutarewicz Agata Lisowska
Inwestor: Gmina Grodzisk Mazowiecki
Powierzchnia: 2.506 m²
Projekt: 2012
Wizualizacje: meteorarchitects.pl


Podepnij swój artykuł

tagi

Pawilon wystawowy dla młodych twórców od Architekci Gadomscy
Pawilon wystawowy dla młodych twórców od Architekci Gadomscy

Zespół pracowni Architekci Gadomscy pod kierunkiem Piotra Gadomskiego stworzył dla Państwowego Lice ...

Retencja wody w architekturze
Retencja wody w architekturze

W ostatnich latach podejście do wody opadowej uległo znaczącym zmianom. Jeszcze w latach 90. stawian ...

Webinarium Bauder: Innowacje Bauder 2021 na każdy dach
Webinarium Bauder: Innowacje Bauder 2021 na każdy dach

Zapraszamy na webinarium architektoniczne firmy Bauder, którego tematem będzie prezentacja innowacyj ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera