Poprzemysłowy potencjał
Data dodania: 08.07.2013 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 08.07.2013 Czas czytania: ~ 3 min
Stocznia Gdynia została zamknięta w 2008 roku. Teren, który niegdyś stanowił serce miasta, niezwykle ważną jego część stoi pusty. Stanisław Młyński, przygotowując projekt dyplomowy na Politechnice Poznańskiej postanowił poszukać sposobu na przywrócenie życia tej przestrzeni. „Projekt jest próbą ożywienia i rewitalizacji dawnej Stoczni Gdynia, przy pełnym zrozumieniu potencjału istniejącej infrastruktury, sytuacji ekonomicznej i aspektów społecznych, które były nierozerwalnie związane z funkcjonowaniem tego obszaru. Program wykorzystuje dostępną materię w celu dokonania pozytywnej ewolucji miejsca” – można przeczytać w opisie autorskim.
Opracowana przez niego wizja zdobyła wyróżnienie w międzynarodowym studenckim konkursie DAF (Designing Adaptable Futures). Co ważne i co podkreśla autor: „Do analizy urbanistyki, zagęszczenia zabudowy i rozmieszczenie przestrzeni publicznych zostały wykorzystane narzędzia parametryczne”.
Stanisław Młyński opracował swój projekt bardzo rzetelnie: nie jest to tylko zrodzona w wyobraźni architekta wizja, ale opracowanie, uwzględniające wszystkie aspekty tematu, a przede wszystkim potrzeby jego przyszłych użytkowników. Niezwykle ważnym etapem procesu projektowego było wydarzenie, zorganizowane dla mieszkańców miasta, podczas którego autor poznał ich potrzeby i poglądy na temat przyszłości tego obszaru. Konsultacje z mieszkańcami – co podkreśla architekt – były nie tylko potrzebne, by potencjalni użytkownicy mogli zidentyfikować się z planowanymi zmianami, nie czuli się wykluczeni; okazały się również niezwykle inspirujące dla samego projektanta, ułatwiając zrozumienie faktu, że „że rysując linie mające tworzyć w przyszłości przestrzeń kreujemy miejsce egzystencji i po części styl życia konkretnej osoby”.
„Przywrócenie do życia Stoczni ma być impulsem do dynamicznego rozwoju nauki i działań kreatywnych. Na każdym etapie projektowania starałem się analizować wpływ zastosowanych rozwiązań na miasto oraz mieć na uwadze problemy, z jakimi obecnie boryka się Gdynia. Ważnym elementem koncepcji jest propozycja wyprodukowania zabudowy przy użyciu linii montażowych Stoczni” – pisze Stanisław Młyński.
Ostateczną inspiracją dla propozycji architektoniczno-urbanistycznych była Natura. Architekt postanowił na terenie Stoczni wznieść struktury modułowe, powielane i powiększane w zależności od potrzeb. Bazą dla urbanistyki modernizowanego obszaru jest liniowy układ dawnych torowisk; w oparciu o niego oraz z użyciem istniejących wciąż urządzeń stoczniowych Młyński chce tworzyć dynamiczne, łatwe do modyfikacji zespoły zabudowy, konstruowane na podobnych zasadach ja w przypadku wielokomórkowych organizmów: „ich możliwości skalowania, rozrostu i adaptacji są procesami, które poprzez przetłumaczenie na język geometrii, stanowiły przyczynek do zastosowania systemu modułowego. Projekt opisuje każdą pojedynczą "komórkę", mającego rozwinąć się urb(org)anizmu, nadając jej indywidualne cechy”, pisze projektant.
Ta koncepcja zagęszczęnia i modernizacji zabudowy na terenie Stoczni Gdynia nie jest tylko teoretyczna. Architekt nadał jej funkcje: „Proponuję, aby zakład tworzył zaawansowane technologicznie konstrukcje morskie, np. farmy wiatrowe (szacuje się, że ten sektor przemysłu pozwoliłby stworzyć ponad 8000 nowych miejsc pracy). Przedsięwzięcie to będzie wiązało się z wykreowaniem obszernego zaplecza serwisowego, laboratoryjnego i bazy badawczej, które mogłyby się rozwinąć na porzuconych obszarach zlokalizowanych wokół Stoczni. Dodatkowo mogłoby powstać w tym miejscu centrum edukacyjne oraz bardzo pożądane w Gdyni przestrzenie biurowe”.
Przy współudziale mieszkańców wokół zabudowań miałaby powstać przestrzeń publiczna. Wszystkie nowe obiekty budowane by były w poszanowaniu środowiska.
Więcej o projekcie i jego autorze:
https://vimeo.com/43742781
https://vimeo.com/28888971
http://cargocollective.com/stanislawmlynski
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej, na polecenie Prezydenta Miasta opracował koncepcję zintegrowan ...
Krakowskie Centrum Muzyki powstaje w Cichym Kąciku, w pobliżu Błoń. Nowoczesna sala koncertowa będzi ...
W malowniczej okolicy, niedaleko Barcelony, w St. Vicenç dels Horts, znajduje się niezwykła realizac ...
Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-...
Krakowskie Centrum Muzyki pows...
Pośród malowniczych małopolski...
Pod Łodzią, w centrum historyc...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz