Dworzec kolejowy w Bydgoszczy: modernizacja
Data dodania: 19.08.2013 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 19.08.2013 Czas czytania: ~ 3 min
W czasach, gdy Bydgoszczą rządzili Prusacy miasto to dynamicznie się rozwijało, było ważnym ośrodkiem handlowym oraz ośrodkiem o dużym znaczeniu w regionie, pierwszy dworzec powstał tu już w 1851 roku, bardzo szybko jednak okazał się za mały na potrzeby tak ruchliwego miasta. Stacja, której używamy dziś powstała w 1915 roku, poddana modernizacji w 1968. Jak większość polskich dworców, i ten przez lata użytkowania „zużył się” – został zniszczony, ale także zbyt mało nowoczesny jak na współczesne potrzeby.
Projekt modernizacji dworca był wybierany nie tylko przez urzędników (choć w drodze przetargu, nie konkursu) – na temat zgłoszonych propozycji modernizacji stacji organizowano spotkania i debaty w gronie specjalistów. Ostatecznie do realizacji wybrano projekt o nazwie „Inside Outside”, zachowujący bryłę starego dworca i rozbudowujący ją o nowy gmach.
W wywiadzie dla bydgoskiej „Gazety Wyborczej” Przemysław Bienias, szef pracowni Allplan. Tak opisywał tę propozycję: „Z tego projektu aż bije nowoczesność. Uważam, że ma także mocne atuty. Wyobraźmy sobie - Kowalski jedzie pociągiem z Poznania czy Gdańska, a może to będzie nawet jakiś Schmidt z Berlina. Pociąg wjeżdża na stację Bydgoszcz Główna i co widzi? Z jednej strony nowoczesną bryłę dworca pokazującą, że jest w mieście, które nie boi się odważnych rozwiązań. Z drugiej strony stoi wciąż zabytkowy, ale starannie odrestaurowany dworzec wyspowy jasno dający do zrozumienia, że w tym mieście szanuje się też tradycje. Naszym celem jest zaprojektowanie takiego dworca, który zachęci Kowalskiego czy Schmidta do wyjścia z pociągu i zobaczenia innych atrakcji Bydgoszczy. Jedno spojrzenie na dworzec zasugeruje mu, że to miasto ma dużo do zaoferowania.
Stary gmach dworca zostanie pieczołowicie wyremontowany z odtworzeniem detalu i oryginalnych podziałów elewacji. Tuż przed nim zaś stanie nowy budynek, wzniesiony w znaczniej mierze ze szkła. Między parterem a jego najwyższą kondygnacją ma powstać prześwit, poprzez który przechodnie zobaczą stary dworzec. Nowa budowla nie ma przyćmić swojej poprzedniczki, nie ma jej zasłonić – w zamierzeniu architektów obie będą współgrać ze sobą i się uzupełniać. Dlatego nowa zostanie wyposażona „dziurę”, eksponującą walory historycznego dworca.
Ponadto nowy gmach stacji podniesie atrakcyjność tego miejsca. Pomieści się tu i niewielka galeria handlowa, przestrzeń biurowa z salami konferencyjnymi na wynajem oraz hotel. Prześwit zostanie zagospodarowany na ogólnodostępny taras widokowy, być może w przyszłości wyposażony także w kawiarnię.
Przebudowa dworca kolejowego w Bydgoszczy
Lokalizacja: Bydgoszcz, ul. Zygmunta Augusta 1
Inwestor: PKP SA
Projektanci: Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.
Wykonawca: Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.
Koszt inwestycji: ok. 100 mln zł
Planowany termin rozpoczęcia prac: pierwszy kwartał 2014
Przewidywane zakończenie nowej inwestycji: 2015
Wizualizacje: bydgoszcz.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Znamy wyniki głosowania intern...
Architektura czasów PRL wzbudz...
Wydział Architektury Politechn...
To już drugie podejście do prz...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz