Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dworzec kolejowy w Bydgoszczy: modernizacja

 

Czas czytania: ~3 min


7B3M316CGvZHY9oDOKelO1XTia8cknLhccjoZ46ERfrSsVuLSDwFmKboBRSb_bydgoszcz-dworzec01.jpg

W czasach, gdy Bydgoszczą rządzili Prusacy miasto to dynamicznie się rozwijało, było ważnym ośrodkiem handlowym oraz ośrodkiem o dużym znaczeniu w regionie, pierwszy dworzec powstał tu już w 1851 roku, bardzo szybko jednak okazał się za mały na potrzeby tak ruchliwego miasta. Stacja, której używamy dziś powstała w 1915 roku, poddana modernizacji w 1968. Jak większość polskich dworców, i ten przez lata użytkowania „zużył się” – został zniszczony, ale także zbyt mało nowoczesny jak na współczesne potrzeby.

Projekt modernizacji dworca był wybierany nie tylko przez urzędników (choć w drodze przetargu, nie konkursu) – na temat zgłoszonych propozycji modernizacji stacji organizowano spotkania i debaty w gronie specjalistów. Ostatecznie do realizacji wybrano projekt o nazwie „Inside Outside”, zachowujący bryłę starego dworca i rozbudowujący ją o nowy gmach.

M6c7OyjnK7oooBzOTAqLKzJiCnsH86NhFNDg5HDNMEN0k66jPDeFL42eYZ8O_bydgoszcz-dworzec03.jpg

W wywiadzie dla bydgoskiej „Gazety Wyborczej” Przemysław Bienias, szef pracowni Allplan. Tak opisywał tę propozycję: „Z tego projektu aż bije nowoczesność. Uważam, że ma także mocne atuty. Wyobraźmy sobie - Kowalski jedzie pociągiem z Poznania czy Gdańska, a może to będzie nawet jakiś Schmidt z Berlina. Pociąg wjeżdża na stację Bydgoszcz Główna i co widzi? Z jednej strony nowoczesną bryłę dworca pokazującą, że jest w mieście, które nie boi się odważnych rozwiązań. Z drugiej strony stoi wciąż zabytkowy, ale starannie odrestaurowany dworzec wyspowy jasno dający do zrozumienia, że w tym mieście szanuje się też tradycje. Naszym celem jest zaprojektowanie takiego dworca, który zachęci Kowalskiego czy Schmidta do wyjścia z pociągu i zobaczenia innych atrakcji Bydgoszczy. Jedno spojrzenie na dworzec zasugeruje mu, że to miasto ma dużo do zaoferowania.

ybtZ322SjUSbQHoRVBbFK7PCFVpGqmTQKofULVVIEZdBnjh3KtjEVHOapkSt_bydgoszcz-dworzec04.jpg

Stary gmach dworca zostanie pieczołowicie wyremontowany z odtworzeniem detalu i oryginalnych podziałów elewacji. Tuż przed nim zaś stanie nowy budynek, wzniesiony w znaczniej mierze ze szkła. Między parterem a jego najwyższą kondygnacją ma powstać prześwit, poprzez który przechodnie zobaczą stary dworzec. Nowa budowla nie ma przyćmić swojej poprzedniczki, nie ma jej zasłonić – w zamierzeniu architektów obie będą współgrać ze sobą i się uzupełniać. Dlatego nowa zostanie wyposażona „dziurę”, eksponującą walory historycznego dworca.

MfFJV1QsG7Hswose6InpMhvtQgqSPToSvrQkNb48szc65bytz0ZeRYA6Rlvr_bydgoszcz-dworzec02.jpg

Ponadto nowy gmach stacji podniesie atrakcyjność tego miejsca. Pomieści się tu i niewielka galeria handlowa, przestrzeń biurowa z salami konferencyjnymi na wynajem oraz hotel. Prześwit zostanie zagospodarowany na ogólnodostępny taras widokowy, być może w przyszłości wyposażony także w kawiarnię.

Przebudowa dworca kolejowego w Bydgoszczy
Lokalizacja: Bydgoszcz, ul. Zygmunta Augusta 1
Inwestor: PKP SA
Projektanci: Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.
Wykonawca: Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.
Koszt inwestycji: ok. 100 mln zł
Planowany termin rozpoczęcia prac: pierwszy kwartał 2014
Przewidywane zakończenie nowej inwestycji: 2015

Wizualizacje: bydgoszcz.pl


Podepnij swój artykuł

tagi

Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy
Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy

12 grudnia wieczorem, podczas uroczystej gali w Teatrze Studio ogłoszono laureatów corocznego konkur ...

Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny
Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny

Pracownia SLAS zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie architektonicznym na projekt nowego gmachu Akade ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji

Przed nami dwunasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wspólne architekto ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera