Dworzec kolejowy w Bydgoszczy: modernizacja
Data dodania: 19.08.2013 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 19.08.2013 Czas czytania: ~ 3 min
W czasach, gdy Bydgoszczą rządzili Prusacy miasto to dynamicznie się rozwijało, było ważnym ośrodkiem handlowym oraz ośrodkiem o dużym znaczeniu w regionie, pierwszy dworzec powstał tu już w 1851 roku, bardzo szybko jednak okazał się za mały na potrzeby tak ruchliwego miasta. Stacja, której używamy dziś powstała w 1915 roku, poddana modernizacji w 1968. Jak większość polskich dworców, i ten przez lata użytkowania „zużył się” – został zniszczony, ale także zbyt mało nowoczesny jak na współczesne potrzeby.
Projekt modernizacji dworca był wybierany nie tylko przez urzędników (choć w drodze przetargu, nie konkursu) – na temat zgłoszonych propozycji modernizacji stacji organizowano spotkania i debaty w gronie specjalistów. Ostatecznie do realizacji wybrano projekt o nazwie „Inside Outside”, zachowujący bryłę starego dworca i rozbudowujący ją o nowy gmach.
W wywiadzie dla bydgoskiej „Gazety Wyborczej” Przemysław Bienias, szef pracowni Allplan. Tak opisywał tę propozycję: „Z tego projektu aż bije nowoczesność. Uważam, że ma także mocne atuty. Wyobraźmy sobie - Kowalski jedzie pociągiem z Poznania czy Gdańska, a może to będzie nawet jakiś Schmidt z Berlina. Pociąg wjeżdża na stację Bydgoszcz Główna i co widzi? Z jednej strony nowoczesną bryłę dworca pokazującą, że jest w mieście, które nie boi się odważnych rozwiązań. Z drugiej strony stoi wciąż zabytkowy, ale starannie odrestaurowany dworzec wyspowy jasno dający do zrozumienia, że w tym mieście szanuje się też tradycje. Naszym celem jest zaprojektowanie takiego dworca, który zachęci Kowalskiego czy Schmidta do wyjścia z pociągu i zobaczenia innych atrakcji Bydgoszczy. Jedno spojrzenie na dworzec zasugeruje mu, że to miasto ma dużo do zaoferowania.
Stary gmach dworca zostanie pieczołowicie wyremontowany z odtworzeniem detalu i oryginalnych podziałów elewacji. Tuż przed nim zaś stanie nowy budynek, wzniesiony w znaczniej mierze ze szkła. Między parterem a jego najwyższą kondygnacją ma powstać prześwit, poprzez który przechodnie zobaczą stary dworzec. Nowa budowla nie ma przyćmić swojej poprzedniczki, nie ma jej zasłonić – w zamierzeniu architektów obie będą współgrać ze sobą i się uzupełniać. Dlatego nowa zostanie wyposażona „dziurę”, eksponującą walory historycznego dworca.
Ponadto nowy gmach stacji podniesie atrakcyjność tego miejsca. Pomieści się tu i niewielka galeria handlowa, przestrzeń biurowa z salami konferencyjnymi na wynajem oraz hotel. Prześwit zostanie zagospodarowany na ogólnodostępny taras widokowy, być może w przyszłości wyposażony także w kawiarnię.
Przebudowa dworca kolejowego w Bydgoszczy
Lokalizacja: Bydgoszcz, ul. Zygmunta Augusta 1
Inwestor: PKP SA
Projektanci: Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.
Wykonawca: Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.
Koszt inwestycji: ok. 100 mln zł
Planowany termin rozpoczęcia prac: pierwszy kwartał 2014
Przewidywane zakończenie nowej inwestycji: 2015
Wizualizacje: bydgoszcz.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej, na polecenie Prezydenta Miasta opracował koncepcję zintegrowan ...
Krakowskie Centrum Muzyki powstaje w Cichym Kąciku, w pobliżu Błoń. Nowoczesna sala koncertowa będzi ...
W malowniczej okolicy, niedaleko Barcelony, w St. Vicenç dels Horts, znajduje się niezwykła realizac ...
Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-...
Krakowskie Centrum Muzyki pows...
Pośród malowniczych małopolski...
Pod Łodzią, w centrum historyc...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz