Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


City Car dla Warszawy

 

Czas czytania: ~3 min


Projekt arcitektoniczny

 

cHyV9diGrtLGq9JbgDuclhoTruKHp33bH0tdEbOz12T4xDmg3FX5KmXHVVe1_dyplom-magisterski-marek-gliniewicz01.jpg

„Dzisiejszy trend zrównoważonego rozwoju kładzie nacisk na jedność człowieka, architektury i natury, nie rezygnując jednocześnie z rozwiniętego i wygodnego transportu indywidualnego” – zauważa Marek Gliniewicz, autor pracy, dotyczącej systemu komunikacyjnego na obrzeżach Warszawy. Młody architekt dostrzegł współczesne zjawisko, jakim jest konieczność nieustannego usprawniania systemu komunikacji w obrębie dużych miast i szukał metody zoptymalizowania go z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju. Autor przyjrzał się Warszawie, która nie tylko rozlewa się na coraz rozleglejsze tereny, ale też staje się miejscem pracy dla mieszkańców miejscowości oddalonych od stolicy nawet o sto kilometrów. Mieszkańcy Mińska Mazowieckiego, Legionowa, Sochaczewa, Skierniewic czy Grójca z powodu niedoskonałości transportu publicznego do Warszawy przyjeżdżają prywatnymi samochodami, co generuje mnóstwo kosztów i problemów.

pOuFz0y3ciTlDqS2vW2oIGrxsiHiz0HQh4bknNUshlUZpnMfp4eDRUZuX5L5_dyplom-magisterski-marek-gliniewicz02.jpg
GDJxwkGPvSvkWdO7j8rWOLdk8LTEw3NGSxLsHDMikRbePY17UthsR1aMsJgw_dyplom-magisterski-marek-gliniewicz03.jpg

„Dezurbanizacja Warszawy we wszystkich kierunkach odzwierciedla swoje problemy komunikacji i transportu na przedmieściach.. Udział podróży transportem zbiorowym przekraczających kordon obszaru centrum wynosi ponad 54%. Liczba ta zmniejsza się jednak w sytuacji dojazdów strefy podmiejskiej gdzie znaczny procent wybiera transport indywidualny. Oznacza to, że będzie się dążyć do jak najszybszej realizacji jak największej liczby zadań i działań, jako najpilniejsze i najważniejsze dla usprawnienia systemu transportowego miasta (priorytety realizacyjne). Ponieważ polityka transportowa definiuje cele kierunkowe - długoterminowe, trzeba liczyć się z tym, że rozwiązanie problemów może nastąpić za wiele lat” – opisuje obecną sytuację w stolicy Marek Gliniewicz.

ZMWSsqfdUy245MYyztw1sfSnPSkxTXTyl6JBsvtle6nd0CFUVHiK7ZSMFOEH_dyplom-magisterski-marek-gliniewicz04.jpg
7Fgi5w4UTzKivkkfN0jvR1MFcvmLeYIwcshmL2vskLeXdVsONfBjdMbAjsXg_dyplom-magisterski-marek-gliniewicz05.jpg

Architekt jest przekonany, że mimo silnie promowanej idei korzystania z transportu publicznego zawsze pozostanie duża grupa osób, które zechcą nadal korzystać z komunikacji prywatnej. Dlatego, opierając się na badaniach Williama J. Mitchell’a wykorzystał do swojego projektu model futurystycznego środka transportu – City Car. Jak pisze autor: „City Car miałby eliminować wszystkie (...) problemy dzięki swoim gabarytom, ergonomii oraz systemowi skomunikowania się między jednostkami oraz nowemu DNA. Pojazd łączy zalety transportu indywidualnego z transportem zbiorowym jednocześnie praktycznie eliminując problem zakorkowanego miasta, a wszystko w pełnej zgodzie z naturą”.

LloTnFIo06trBRoq1gz6YQJ8NZAAVvug3IwYb2IYJzxpqztlnKA1GX91xkhP_dyplom-magisterski-marek-gliniewicz06.jpg
BoDBDndf0pLYmOzaKOXfFEsiZgIvFvEALT9R03wz9JLVk0ecvztbAuLk6heS_dyplom-magisterski-marek-gliniewicz07.jpg

Na potrzeby City Car Marek Gliniewicz zaprojektował stację przesiadkową wraz urbanistyką w pełni przystosowaną do integracji pojazdów City Car z pieszymi: „Koncepcja budynku zakłada, że będzie on w pełni samowystarczalny w energię elektryczną wykorzystując w znacznym stopniu odnawialne źródła energii – panele fotowoltaiczne, energia z turbin powietrznych, biomasa, powtórne użycie wody deszczowej, energia odzyskana z hamowania pociągu z przyległej stacji PKP oraz z samych CityCar”.

OaecKxcFCbeFfvaxM2IeAbp8v1rgf7Y9OpGjYH1O15RB6eXJSC3IooJ1Mcxd_dyplom-magisterski-marek-gliniewicz08.jpg
SR3Bgs54ople7y2IEBllaGU00cHZ0AjYlN7yJbvFh4E4cMtmWvUaBi45w4x6_dyplom-magisterski-marek-gliniewicz09.jpg

Malutki City Car nie wymaga wiele miejsca – łatwo można go wkomponować w istniejącą infrastrukturę, oszczędzając przy okazji wiele przestrzeni. Mniejsze parkingi, węższe ulice, a także czystsze środowisko – to wszystko oferuje niewielkie auto, skonstruowane tak, by nie szkodzić przyrodzie. City Car wydaje się szczególnie atrakcyjnym rozwiązaniem dla osób, dojeżdżających do stolicy z okolicznych miejscowości – parkingi City Car łatwo można połączyć z infrastrukturą kolejową czy obwodnicą miasta.

To nie tylko rozwiązanie praktyczne, ale i zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jak pisze autor opracowania: „Pierwszym krokiem do stworzenia ‘komunikacji przyszłości’ jest stopniowe zwiększanie ludzkiej świadomości o problemach wynikających z masowego zużywania źródeł nieodnawialnej energii i zastąpienie jej czystą energią, która jest podstawą dalszego postępu nie tylko w dziedzinie komunikacji”.


Podepnij swój artykuł

tagi

Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy
Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy

12 grudnia wieczorem, podczas uroczystej gali w Teatrze Studio ogłoszono laureatów corocznego konkur ...

Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny
Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny

Pracownia SLAS zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie architektonicznym na projekt nowego gmachu Akade ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji

Przed nami dwunasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wspólne architekto ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera