Nie tylko szkoła
Data dodania: 04.04.2014 Czas czytania: ~3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 04.04.2014 Czas czytania: ~3 min
Szkoła dla dzieci
Zadaniem konkursu jest uzyskanie najlepszych pod względem architektonicznym, funkcjonalnym, estetycznym i eksploatacyjnym rozwiązań projektowych budynków szkoły podstawowej i przedszkola wraz z zagospodarowaniem terenu – można było przeczytać w regulaminie ogłoszonego pod koniec 2013 roku konkursu. Wymienione budynki miałyby powstać w miejscowości Bielicha, w gminie Zakrzew w powiecie radomskim.
W tym samym regulaminie wyliczono Kryteria oceny zgłaszanych prac: 30% oceny stanowić miały zaproponowane rozwiązania przestrzenne; spójność i atrakcyjność kompozycji; 20% - jakość rozwiązań architektonicznych, funkcjonalność; 40% - walory konstrukcyjne i kosztowe realizacji, zaś 10% deklarowany koszt wykonania kompletnej dokumentacji projektowej inwestycji wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.
Według jury najlepszy projekt zgłosił zespół architektów w składzie: Krzysztof Łaniewski-Wołłk, Łukasz Stępniak, Konrad Żaglewski. Drugą nagrodę otrzymała propozycja pracowni Foroom Sp. z o.o., trzecią – projekt biura Projekty Komercyjne Sp. z o.o.
Laureaci pierwszej nagrody zaprojektowali zespół niskiej zabudowy, ustawionej tak, aby stała się ona zarazem „obudową” dla bezpiecznego wnętrza sportowo-rekreacyjnego. „Wzdłuż wschodniej granicy działki, w wydzielonym budynkami wnętrzu, zaproponowano przestrzeń sportowo-rekreacyjną, składającą się z boiska piłkarskiego, boiska wielofunkcyjnego, czterotorowej bieżni sprinterskiej oraz placu zabaw dla najmłodszych uczniów. Przed wejściem do szkoły przewidziano otwarty ogólnodostępny plac” – opisują to autorzy projektu. Jako że z terenu korzystać mają też najmłodsze dzieci, w wieku przedszkolnym zorganizowanie dla nich bezpiecznej, odizolowanej choćby od ulicy przestrzeni rekreacyjnej było bardzo ważne. W tym wypadku układ budynków stał się „ogrodzeniem” terenu, nie było potrzebne dodatkowe wyposażanie go w płoty czy siatki. Architekci pomyśleli też o innych niż uczniowie użytkownikach: skrzydło sportowe zespołu szkolnego zostało wyodrębnione tak, aby mogli się do niego łatwo dostać także inni mieszkańcy w godzinach, gdy szkoła nie jest czynna.
Poszczególne budynki rozstawiono tak, aby jak najlepiej pełniły swoje funkcje. Jak to wyliczają architekci: „Budynek przedszkola usytuowano w północno-zachodniej części projektowanego terenu. Dzięki temu możliwe było bardzo dobre doświetlenie sal (od strony południowo-wschodniej), w których będą przebywać dzieci. Z każdej sali można wyjść bezpośrednio na taras, a z niego przejść dalej na duży dobrze nasłoneczniony plac zabaw”.
Gmach szkoły podzielono tez tak, aby dzieci z różnych grup wiekowych miały w nim swoje bezpoeczne przestrzenie. „Zarówno na parterze jak i piętrze, zaprojektowano poszerzenia korytarzy jako miejsca do rekreacji dla uczniów podczas przerw lekcyjnych. W holach tych zastosowano duże przeszklenia od strony wnętrza działki – terenu sportowo-rekreacyjnego’, zaznaczają projektanci.
Wszystkie budynki otrzymały formy zwartych brył (co zmniejsza koszty ich eksploatacji), a w dachach przewidziano świetliki, pozwalające maksymalnie wykorzystywać światło dzienne.
Źródło informacji: zakrzew.bip.gmina.pl
Pracownia S3NS Architektura – Igor Kaźmierczak stworzyła projekt architektoniczny domu jednorodzinne ...
Nagroda Architektoniczna Województwa Wielkopolskiego NAWW jest wspólnym przedsięwzięciem Poznańskie ...
Zapraszamy na webinarium firmy Dorken, które poświęcone będzie membranie dachowej Delta Maxx Plus. ...
Iluminacja architektury – to t...
Wydaje się, że pandemia, która...
RE: Volcano House – to nazwa n...
Działka o nieregularnym kształ...
ZOBACZ WSZYSTKIEKontakt
redakcja@sztuka-architektury.pl
tel: 691 233 249, 723 443 440
ul. Górczewska 216 lok 401, 01-460 Warszawa
Opinie
Strona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz