Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Z szacunku do natury

 

Czas czytania: ~4 min


koncepcja architektoniczno-budowlana zespołu szkół w Skokowej

 

LVv4EvOUPqTVBkwIErQVMBcBeIZQG9cmhcEeoOINVutjCDyHWTHDt8LvkAYw_skokowa-zespol-szkol07.jpg

„Architektura nie ma sensu jeśli nie powstaje w danym czasie w danym miejscu. Aby dobrze odpowiedzieć na zagadnienia ekologiczne projekt musi zawsze być usytuowany i musi stworzyć dobre, logiczne relacje z miejscem, w którym powstaje” – to motto, które architektom z pracowni Grupa Hybryda towarzyszy przy każdym projekcie.

099ZqzGxjM2ac6FliPRVcbSqbm3BuyxVHLkGcDaOWQ911puTcj65zeZMyaNW_skokowa-zespol-szkol05.jpg
ZPPZZUwiJEjgAECnLwwqs9O2yEIc5clNXlkz3Md6lXYVBybmRBUu5T9wpW09_skokowa-zespol-szkol06.jpg

Ten sposób myślenia o projektowaniu zapewnił im też pierwsze miejsce w konkursie architektonicznym, zorganizowanym przez Gminę Prusice. Zuzanna Polak-Cytawa, Anna Wójtowicz i Marcin Skrzypczak zgłosili najciekawszą koncepcję dla zespołu szkół w Skokowej, najlepiej spełniając oczekiwania jury.

Vua86wJd9HmykYTcvXV4WXHbdI8GchqqvPiM4xFFzDE6MXsfdcfpNZlAA6Gt_skokowa-zespol-szkol08.jpg

Regulamin przewidywał „budowę szkoły z oddziałami przedszkolnymi, klasą 0, klasami I-VI oraz oddziałami gimnazjalnymi wraz z zagospodarowaniem terenu infrastrukturą rekreacyjno-sportową oraz elementami zieleni i małej architektury. Oprócz sal, pracowni lekcyjnych i gabinetów projekt ma uwzględniać stołówkę, pełnowymiarową salę gimnastyczną i opcjonalnie kryty mini basen kąpielowy do nauki pływania”.

Ponadto regulamin wymagał, aby budynek standardem energooszczędności zbliżony był do obiektu pasywnego.

pkTUfXkZ03eTZXxL1cfckXODEXibaSEKByniASXadrMt7dh8W1Si4EVmJdYA_skokowa-zespol-szkol01.jpg

Pierwszą czynnością, jaką wykonali projektanci przystępując do pracy była analiza najważniejszych czynników, takich jak: „charakter miejsca, sąsiedztwo, natężenie światła, ruchu, kolory, materiały, oczekiwania funkcjonalne”. Zuzanna Polak-Cytawa i Marcin Skrzypczak, oboje z pracowni Grupa Hybryda oraz Anna Wójtowicz budynek szkoły ulokowali wzdłuż zachodniej i północnej granicy działki, tak aby główne elewacje części edukacyjnej zorientowane były w kierunkach wschód-zachód. „Elewacje zachodnia i północna ograniczają plac w centralnej części działki tworząc barierę chroniącą dzieci przed zewnętrzem i zapewniając łatwiejszą kontrolę nad nimi opiekunom” – podkreślają architekci w autorskim opisie.

AGoXo5RB2OVXiLrmU0bcEAGoWfjkmajuMXNIMshApGS6WvqhcFDvvJlMIC5d_skokowa-zespol-szkol02.jpg

Plan miejscowy wymagał konstrukcji dachów o symetrycznych połaciach i kącie nachylenia 40stopni. Architekci wykorzystali to, różnicując wysokości dachów poszczególnych części szkolnego kompleksu – dzięki temu cały zespół nabrał dynamiki i nie sprawia wrażenia monotonnego. Zresztą jedną z cech charakterystycznych zaprojektowanego obiektu jest jego zróżnicowanie – rozbicie na mniejsze segmenty, ciekawie względem siebie ustawione. „Rozproszona bryła tworzy wnęki i zagłębienia w elewacji wschodniej, ogrodowej. Zabieg ten pozwala na niejednolite zagospodarowanie terenu, w którym samoistnie wydzielają się przestrzenie o rożnym charakterze i funkcji” – tłumaczą to architekci.

PJ5avwFYtAntFAzWiOdmV6cIkZVZ9RM1A7v7AFJTq570q6e4qj0ReaCUvX5E_skokowa-zespol-szkol03.jpg

Podział bryły na części ułatwił optymalne rozlokowanie wszystkich części zagospodarowania terenu – boiska, amfiteatru, promenady, prowadzącej do wejścia itd. Ich wzajemny układ zaaranżowano tak, aby jak najlepiej wykorzystać światło dzienne, by zachować jak najwięcej drzew na działce, wreszcie po to, by układ budynków sprzyjał oszczędzaniu energii (np. kumulowaniu ciepła czy wykorzystaniu światła dziennego). Na tym jednak nie koniec . jak podkreślają architekci, w przypadku obiektu o cechach architektury pasywnej niezbędne jest zastosowanie najwyższej jakości materiałów oraz najbardziej starannego wykonawstwa. Jeśli budynek ma zużywać minimum energii musi być szczelny, a więc dobrze zbudowany ze świadomie dobranych materiałów.

pJIaAYQPpdSaorNOtMFc2n3oK9iMQLIAvN9mthlHs1dzzc7l7ztOjIBwWzNM_skokowa-zespol-szkol04.jpg

Jak zauważają to w swoim opisie architekci: „Proponowany budynek jest przykładem, że dyktatura ekologiczna może wzbogacić architekturę bryły”. Przy odrobinie wysiłku precyzyjne wymogi techniczne można połączyć z ciekawą, atrakcyjną formą. Projektanci wyliczają, co dla nich w tym projekcie było najważniejsze: „Elementy i rozwiązania, które zdeterminowały zaproponowaną formę budynku to orientacja działki, zastana i projektowana zieleń, szczególny nacisk na naturalny obieg powietrza oraz oświetlenie z jak największym wykorzystaniem światła słonecznego, prosta oraz stosunkowo zwarta, przy specyficznym dla szkół układzie liniowym, bryła budynku zapobiegająca powstawaniu mostków termicznych, wykorzystanie temperatury gleby, użycie wysokiej jakości materiałów budowlanych, zastosowanie zdecentralizowanej wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej z odzyskiem ciepła. W systemie ogrzewania budynku odniesiono się do ekologicznych źródeł energii- pompa ciepła, oraz zaproponowano opracowanie szczegółowego planu rozprowadzania wody deszczowej”.

Źródło informacji i ilustracji: www.grupahybryda.com


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Biura dla studentów
Biura dla studentów

Lipowy Office Park przy ul. Żwirki i Wigury w Warszawie został wybudowany w 2009 roku przez firmę Ho ...

Nagroda Architektoniczna Prezydenta m.st. Warszawy vol. 10 - wyniki konkursu architektonicznego
Nagroda Architektoniczna Prezydenta m.st. Warszawy vol. 10 - wyniki konkursu architektonicznego

To była jubileuszowa, dziesiąta edycja konkursu o Nagrodę Architektoniczną Prezydenta m. st. Warszaw ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera