Z szacunku do natury
Data dodania: 15.04.2014 Czas czytania: ~ 4 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 15.04.2014 Czas czytania: ~ 4 min
koncepcja architektoniczno-budowlana zespołu szkół w Skokowej
„Architektura nie ma sensu jeśli nie powstaje w danym czasie w danym miejscu. Aby dobrze odpowiedzieć na zagadnienia ekologiczne projekt musi zawsze być usytuowany i musi stworzyć dobre, logiczne relacje z miejscem, w którym powstaje” – to motto, które architektom z pracowni Grupa Hybryda towarzyszy przy każdym projekcie.
Ten sposób myślenia o projektowaniu zapewnił im też pierwsze miejsce w konkursie architektonicznym, zorganizowanym przez Gminę Prusice. Zuzanna Polak-Cytawa, Anna Wójtowicz i Marcin Skrzypczak zgłosili najciekawszą koncepcję dla zespołu szkół w Skokowej, najlepiej spełniając oczekiwania jury.
Regulamin przewidywał „budowę szkoły z oddziałami przedszkolnymi, klasą 0, klasami I-VI oraz oddziałami gimnazjalnymi wraz z zagospodarowaniem terenu infrastrukturą rekreacyjno-sportową oraz elementami zieleni i małej architektury. Oprócz sal, pracowni lekcyjnych i gabinetów projekt ma uwzględniać stołówkę, pełnowymiarową salę gimnastyczną i opcjonalnie kryty mini basen kąpielowy do nauki pływania”.
Ponadto regulamin wymagał, aby budynek standardem energooszczędności zbliżony był do obiektu pasywnego.
Pierwszą czynnością, jaką wykonali projektanci przystępując do pracy była analiza najważniejszych czynników, takich jak: „charakter miejsca, sąsiedztwo, natężenie światła, ruchu, kolory, materiały, oczekiwania funkcjonalne”. Zuzanna Polak-Cytawa i Marcin Skrzypczak, oboje z pracowni Grupa Hybryda oraz Anna Wójtowicz budynek szkoły ulokowali wzdłuż zachodniej i północnej granicy działki, tak aby główne elewacje części edukacyjnej zorientowane były w kierunkach wschód-zachód. „Elewacje zachodnia i północna ograniczają plac w centralnej części działki tworząc barierę chroniącą dzieci przed zewnętrzem i zapewniając łatwiejszą kontrolę nad nimi opiekunom” – podkreślają architekci w autorskim opisie.
Plan miejscowy wymagał konstrukcji dachów o symetrycznych połaciach i kącie nachylenia 40stopni. Architekci wykorzystali to, różnicując wysokości dachów poszczególnych części szkolnego kompleksu – dzięki temu cały zespół nabrał dynamiki i nie sprawia wrażenia monotonnego. Zresztą jedną z cech charakterystycznych zaprojektowanego obiektu jest jego zróżnicowanie – rozbicie na mniejsze segmenty, ciekawie względem siebie ustawione. „Rozproszona bryła tworzy wnęki i zagłębienia w elewacji wschodniej, ogrodowej. Zabieg ten pozwala na niejednolite zagospodarowanie terenu, w którym samoistnie wydzielają się przestrzenie o rożnym charakterze i funkcji” – tłumaczą to architekci.
Podział bryły na części ułatwił optymalne rozlokowanie wszystkich części zagospodarowania terenu – boiska, amfiteatru, promenady, prowadzącej do wejścia itd. Ich wzajemny układ zaaranżowano tak, aby jak najlepiej wykorzystać światło dzienne, by zachować jak najwięcej drzew na działce, wreszcie po to, by układ budynków sprzyjał oszczędzaniu energii (np. kumulowaniu ciepła czy wykorzystaniu światła dziennego). Na tym jednak nie koniec . jak podkreślają architekci, w przypadku obiektu o cechach architektury pasywnej niezbędne jest zastosowanie najwyższej jakości materiałów oraz najbardziej starannego wykonawstwa. Jeśli budynek ma zużywać minimum energii musi być szczelny, a więc dobrze zbudowany ze świadomie dobranych materiałów.
Jak zauważają to w swoim opisie architekci: „Proponowany budynek jest przykładem, że dyktatura ekologiczna może wzbogacić architekturę bryły”. Przy odrobinie wysiłku precyzyjne wymogi techniczne można połączyć z ciekawą, atrakcyjną formą. Projektanci wyliczają, co dla nich w tym projekcie było najważniejsze: „Elementy i rozwiązania, które zdeterminowały zaproponowaną formę budynku to orientacja działki, zastana i projektowana zieleń, szczególny nacisk na naturalny obieg powietrza oraz oświetlenie z jak największym wykorzystaniem światła słonecznego, prosta oraz stosunkowo zwarta, przy specyficznym dla szkół układzie liniowym, bryła budynku zapobiegająca powstawaniu mostków termicznych, wykorzystanie temperatury gleby, użycie wysokiej jakości materiałów budowlanych, zastosowanie zdecentralizowanej wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej z odzyskiem ciepła. W systemie ogrzewania budynku odniesiono się do ekologicznych źródeł energii- pompa ciepła, oraz zaproponowano opracowanie szczegółowego planu rozprowadzania wody deszczowej”.
Źródło informacji i ilustracji: www.grupahybryda.com
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej, na polecenie Prezydenta Miasta opracował koncepcję zintegrowan ...
Krakowskie Centrum Muzyki powstaje w Cichym Kąciku, w pobliżu Błoń. Nowoczesna sala koncertowa będzi ...
W malowniczej okolicy, niedaleko Barcelony, w St. Vicenç dels Horts, znajduje się niezwykła realizac ...
Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-...
Krakowskie Centrum Muzyki pows...
Pośród malowniczych małopolski...
Pod Łodzią, w centrum historyc...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz