Nowa Łódź Fabryczna
Data dodania: 23.07.2014 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 23.07.2014 Czas czytania: ~ 3 min
Dworzec Łódź Fabryczna
Dworzec Łódź Fabryczna ulokowany w centrum był główną stacją kolejową w mieście. Służył pasażerom od XIX wieku; latem 2013 roku został jednak zburzony. Wszystko po to by w jego miejscu mogła powstać nowa, podziemna stacja lepiej wpisująca się w kompleks nowej zabudowy nazywanej Nowym Centrum Łodzi.
Choć wyburzenie XIX-wiecznego dworca wywołało wiele kontrowersji, władze Łodzi tę decyzję motywowały nie tylko względami estetycznymi. Nowa stacja będzie wygodniejsza, ale i znacznie większa, będzie mogła obsłużyć nawet 200 tysięcy pasażerów dziennie. Dzięki ukryciu peronów pod ziemią okolice dworca będą też wyglądały lepiej – dadzą szansę rozwinięciu się tu nowego centrum miasta. W bezpośrednim sąsiedztwie dworca zaczyna właśnie działać rewitalizowany kompleks elektrociepłowni z centrum kulturalnym oraz muzeum techniki.
Nowy łódzki dworzec sięgnie ponad szesnastu metrów w głąb ziemi. „Na pierwszym poziomie, 8 metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi, a także pomieszczeniami dla dyrekcji stacji i pracowników technicznych. Tutaj również pasażerowie będą mogli przesiąść się do autobusów, ponieważ przewidywany jest tu również wielostanowiskowy przystanek autobusowy. Również tutaj znajdzie się parking dla samochodów i rowerów” – można przeczytać w opisie inwestycji. Jeszcze niżej, na głębokości 16,5 metrów znajdzie się właściwa stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami.
Na poziomie ulicy znajdą się cztery wejścia do budynku oraz pasaż handlowo-usługowy. Atrakcją obiektu ma być odtworzona w jego bryle elewacja dawnego, XIX-wiecznego budynku dworca. Jako że prawie wszystkie części dworca zostaną ukryte pod ziemią, na jej powierzchni widoczny będzie lekki, półprzejrzysty dach pasażu.
Dworzec jest wspólną inwestycją spółek kolejowych oraz władz miasta Łodzi. Przedsięwzięcie realizuje Konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor, które jest odpowiedzialne i za projekt i za realizację inwestycji. Nie ogranicza się ona tylko do samej stacji PKP – nowy dworzec Łódź Fabryczna będzie węzłem komunikacyjnym, łączącym kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.
Inwestorzy wyliczają: „Budowa nowego multimodalnego Dworca Łódź Fabryczna to największa tego typu budowa w Polsce. Na jej potrzeby będzie wykorzystanych ok. 750 tys. m3 betonu – to trzy razy więcej niż np. przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie. W ramach całej inwestycji trzeba wywieźć blisko 2 mln m3 ziemi - 1,5 mln m3 w obszarze budowy stacji i ok. 500 tys. m3 w obszarze budowy tunelu. 531 sekcji ścian szczelinowych jest na placu budowy. Długość jednej sekcji wynosi od 2,8 m do 7 m. Do jednej sekcji wchodzi średnio 200 m³ mieszanki betonowej tzw. "beton kontraktorowy".”
Oddanie nowej stacji do użytku planowane jest na wrzesień 2015 roku.
Dworzec Łódź Fabryczna
Lokalizacja: Łódź, Sałacińskiego 1
Inwestor: Miasto Łódź, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP S.A.
Projektanci: konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor
Wykonawca: konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor
Realizacja: 2011-2014
Powierzchnia użytkowa: 44000 m2
Powierzchnia handlowo-usługowa: 4000 m2
Koszt inwestycji: 1,75 mld zł
Źródło ilustracji: nlf-b2.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Znamy wyniki głosowania intern...
Architektura czasów PRL wzbudz...
Wydział Architektury Politechn...
To już drugie podejście do prz...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz