Jazda obok mostu
Data dodania: 17.09.2014 Czas czytania: ~3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 17.09.2014 Czas czytania: ~3 min
Konkurs FUTUWAWA
Przegląd projektów FUTUWAWA – to coroczne wydarzenie, mające na celu prezentację pomysłów i wizji dla Warszawy. Architekci, projektanci, artyści nadsyłają tu swoje koncepcje różnych rozwiązań dla miasta – od prostych i łatwych w realizacji po zupełnie futurystyczne i utopijne. Są tu wizje urbanistyczne, architektoniczne, są projekty sztuki w przestrzeni publicznej. Zebrane na stronie internetowej projekty poddawane są następnie ocenie – osobno swoją opinię wydają zaproszeni do jury specjaliści, osobno – internauci, a więc potencjalni odbiorcy i użytkownicy nadsyłanych projektów.
W tegorocznej edycji przeglądu FUTUWAWA oceniano 77 zgłoszonych pomysłów. Najwięcej głosów internautów zdobył projekt, opracowany przez Kamę Wybieralską i Mikołaja Molendę. Zaproponowali oni budowę ścieżki rowerowej – jednak nie do końca typowej, bo biegnącej po kładce, podwieszonej do warszawskiego Mostu Poniatowskiego nieco powyżej poziomu jezdni.
Ów most jest najpopularniejszą przeprawą przez Wisłę – najbardziej uczęszczaną tak przez rowerzystów, jak i pieszych. Projektanci kładki (oraz każdy, kto choć raz jechał tym mostem) zauważyli: „Wspólna komunikacja odbywa się dwoma chodnikami o szerokości 2,4 m, które w miejscach krytycznych zwężają się do 1,6 m. Chodniki sąsiadują bezpośrednio, nieoddzielone barierą ochronną, z jedną z ważniejszych arterii komunikacyjnych w centrum Warszawy. Dwupasmowa jezdnia nie ma pobocza, a kierowcy nierzadko przekraczają przepisy przemierzając rzekę z prędkościami dochodzącymi do 100 km/h. W tej sytuacji rozsądnym wyborem dla wielu rowerzystów jest poruszanie się po chodniku, co generuje nie tylko ogromy dyskomfort, ale także śmiertelne niebezpieczeństwo, zarówno dla nich samych, jak i dla pieszych. Wraz z prognozowanym wzrostem ruchu samochodowego i ze zwiększającą się co roku ilością rowerzystów, także dzięki rowerom miejskim Veturillo, problem infrastruktury na Moście Poniatowskiego staje się naglący”.
Infrastruktura rowerowa w Warszawie od kilku lat rozwija się coraz lepiej, wciąż jednak wolniej niż popularność roweru jako środka lokomocji. Trasa, wiodąca przez Most Poniatowskiego jest jedną z najmniej wygodnych i najbardziej niebezpiecznych w mieście. Dlatego też Kama Wybieralska i Mikołaj Molenda wymyślili, aby – wykorzystując strukturę nośną mostu – podwiesić poniżej niego specjalną kładkę dla rowerzystów. Szeroka na trzy metry, wykonana w lekkiej, stalowej konstrukcji kładka odseparowałaby jadących rowerami od ruchu na jezdni oraz od pieszych. Jak podkreślają autorzy: „Przewidywana wartość inwestycji jest ułamkiem kosztów, które miasto musiałoby ponieść, aby stworzyć nową, samonośną przeprawę pieszo-rowerową przez Wisłę. Lokalizacja kładki rowerowej poniżej poziomu jezdni dodatkowo separuje jej użytkowników od hałasu komunikacyjnego, daje bliższy kontakt z Wisłą, a także pozwala spojrzeć na zabytkową konstrukcję mostu z niespotykanej perspektywy”.
Most Poniatowskiego – to zabytek, jednak lekka konstrukcja kładki nie stanowiłaby znaczącej ingerencji w jego strukturę. „Decyzja o lokalizacji kładki od południowej strony mostu jest warunkowana niemożliwością bezkolizyjnego połączenia jej biegu z istniejącymi ciągami komunikacyjnymi bez znacznych wyburzeń elementów zabytkowych, a także analizą nasłonecznienia” – piszą projektanci. Ścieżka za pomocą ramp i platform z poziomu chodnia schodziłaby niejako na zewnątrz mostu, aby biec wzdłuż jego południowej strony nieco poniżej poziomu jezdni. Tak, gdzie byłoby to konieczne, kładka „wracałaby” na chodnik (np. przy skrzyżowaniach), jednak większość trasy byłaby zupełnie odseparowana od ruchu pieszego i samochodowego.
Projekt wzbudził wiele komentarzy i emocji, wywoła jednak przede wszystkim pozytywne reakcje. Może dzięki temu, że zdobył taką popularność, zostanie kiedyś zrealizowany?
Strona internetowa FUTUWAWA: futuwawa.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
11 września 2023 roku zakończył się remont wieży widokowej „Pachołek” w Gdańsku. Powstała ona w 1975 ...
Trwa konkurs marki Cerames pt. Kolory, które budzą wnętrza. Zapraszamy wszystkich architektów, proje ...
W epoce koncepcji Medycyny opartej na wartościach (Value Based Healthcare VBC) zainicjowanej przez h ...
11 września 2023 roku zakończy...
Trwa konkurs marki Cerames pt....
Modern Mokotów – to nazwa osie...
Konkurs „Architektura Roku Woj...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz