Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Szansa dla Leśnicy

 

Czas czytania: ~4 min


Konkurs architektoniczny

 

6IeS74gvPl3OvCJPxRCpI8xkDU6Ruj7wBMYmyWRLXfYmLlaxZvDMs4hKfnir_i-nagroda-les.jpg

I nagroda Grupa Projektowa SOA

Leśnica była niegdyś samodzielną, niewielką miejscowością, położoną na obrzeżach Wrocławia. W 1928 roku została włączona w obręb miasta, trudno jednak nazwać tę przestrzeń przyjazną dla mieszkańców. Jak można było się dowiedzieć z regulaminu konkursu: „Przez Leśnicę przechodzi droga krajowa nr 94 (prowadząc w kierunku Lubina, Zielonej Góry i dalej do Szczecina) a wraz z nią cały ruch tranzytowy. Deklaracja budowy obwodnicy Leśnicy oraz możliwość realizacji zapisanej w STUDIUM Wrocławia możliwości wykonania „obejścia” komunikacyjnego części wschodniej ulicy Średzkiej pozwala realnie przyjrzeć się możliwościom przekształcenia w przyjazny dla jego mieszkańców fragment miasta tym bardziej, iż leży na „zakończeniu” innej ważnej osi ulicy Kosmonautów - z przeważającą funkcją ruchu tranzytowego”.

OxVuhip6GoDAsUmxNJMQu6gCtW7OFsw5morgOgSyVoheKTkNUJo9iCuo6drq_i-nagroda-5-les.jpg

I nagroda Grupa Projektowa SOA

Oddział wrocławski SARP ogłosił więc konkurs studialny na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej zagospodarowania osi Średzkiej na terenie Leśnicy – miał na celu zebranie pomysłów i idei na to, jak w przyszłości, gdy obwodnica odciąży ulicę Średzką, będzie można tę przestrzeń przebudować, aby stała się bardziej przyjazna ludziom. „Przedmiotem Konkursu Studialnego jest opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej osi Średzkiej na terenie Leśnicy we Wrocławiu wraz z zaproponowaniem przekształcenia istniejącej tkanki, zaprojektowania nowych obiektów zgodnie z przewidywanymi potrzebami mieszkańców Leśnicy w momencie gdy zostanie zrealizowana obwodnica miasta odciążająca ulicę Średzką. Proponowane rozwiązanie powinno uwzględniać charakter przestrzeni zapisany w Studium miasta Wrocławia i uwzględniać sposób strukturalnego i wizualnego powiązania z otoczeniem, a także zawierać sugestie rozwiązania ruchu pieszego, rowerowego i samochodowego” - zapisano w regulaminie konkursu.

ozhL8kFRTSRbqYzTCS10CZdR8nsBjVQNYEsPMCRW2Wq26OXBwXIP2w80AQAc_i-nagroda-4-les.jpg

I nagroda Grupa Projektowa SOA

Kapituła konkursu w składzie: Włodzimierz Mucha (przewodniczący), Grażyna Adamczyk-Arns, Piotr Fokczyński, Maciej Hawrylak, Przemysław Matyja, Beata Urbanowicz, Marek Żabiński oceniła wszystkie nadesłane na konkurs propozycje i przyznała cztery nagrody, w tym dwie równorzędne trzecie.

TeEXSKe436ImBmU27QcDMuGSRdHpEMa2aOyZktAzkzNCNcNJcmhn75S4w4aL_i-nagroda-3-les.jpg

I nagroda Grupa Projektowa SOA

I nagrodę otrzymał projekt, opracowane przez grupę projektową SOA w składzie: Marcin Szewczyk, Ireneusz Kurowski, Konrad Onderko. Laur przyznano za: „trafne zaproponowanie strategii przebudowy rejonu osi średzkiej przy zastosowaniu właściwej skali adekwatnej do małomiasteczkowego charakteru Leśnicy.

Wnikliwe analizy i studia oraz kreatywne podejście do kształtowania układu przestrzeni publicznych a szczególnie strefy wjazdowej od strony Wrocławia – rozumiejąc iż cytat zadaszenia powinien być traktowany jako sugestia możliwości wzbogacania przestrzeni publicznych. Na uwagę zasługuje także dbałość o rozmieszczenie akcentów urbanistycznych, rozwiązanie detalu i małej architektury. Warta podkreślenia jest także trafność i oszczędność użytych środków zapisu ułatwiających zrozumienie idei.

Jury uznało za bardzo trafną decyzję wykorzystania strefy wzdłuż torów kolejowych oraz włączenie przystanku kolejowego w strukturę miasta”.

f8fb2hqiuiyeEiXrZRvpKl5UNjFb8S2TP5hOuQSyRJrdBTzDERFUf7Vpo5mh_ii-nagroda-2-les.jpg

II nagroda Maćkow Pracownia Projektowa

Dtms5qNekekOpNHbxKYt9eC38n44YAhnQFNZnXzXmC7Nd81wVYupHl2MnQcc_ii-nagroda-3-les.jpg

II nagroda Maćkow Pracownia Projektowa

II nagroda powędrowała do znanego wrocławskiego biura Maćkow Pracownia Projektowa (zespół: Zbigniew Maćków, Michał Zawadzki, Katarzyna Mrzewa, Michał Nykiel, Karolina Obuszko, Justyna Turowska). W werdykcie konkursu zapisano: „Autorzy przytaczają cytat Daniela Londona „Umiarkowana zmiana jest bardziej radykalna niż radykalna myśl bez żadnej zmiany”. Jury ocenia, że w koncepcji udało się zachować umiar projektowanych struktur przestrzenno-funkcjonalnych, skali, intensywności zabudowy zarówno w odniesieniu do zabudowy mieszkaniowej jak i komercyjnej. Proponują wyraźne, w odpowiedniej skali przestrzenie publiczne o zróżnicowanej funkcji. Na uwagę zasługuje umiejętne zintegrowanie nowych istniejących struktur”.

1PEfe50KXzyIZQAZXN9T3O4NDWMvvcXMB3msjcjE33EUKVEkA9O7qUugmw3R_iii-nagroda-grajperdobieszdubielecka-2.jpg

III nagroda Anna Grajper, Sebastian Dobiesz, Joanna Dubielecka

NGNpuqTqzefJDV3IzFjTE5Md3Stk06iPGnXOl13kAgkmRetTYUMLIBOfn2po_iii-nagroda-grajperdobieszdubielecka.jpg

III nagroda Anna Grajper, Sebastian Dobiesz, Joanna Dubielecka

III nagrodę równorzędną przyznano również zespołowi w składzie: Anna Grajper, Sebastian Dobiesz, Joanna Dubielecka. „Praca prezentuje dobre połączenie wszystkich obszarów aktywizujących dzielnicę. Na uwagę zasługuje doprowadzenie trasy tramwajowej do nowoprojektowanych terenów aktywności w tym strefy zmodernizowanego dworca kolejowego. Wątpliwości budzi język architektury i detalu architektonicznego, nieprzystający do skali i klimatu miejsca” - zauważyli jurorzy.

III nagroda Wojciech Napierała, Witold Śliwa, Katarzyna Magiera, Kamila Furmańska

T1uqivxDHTefZVvd293AEPDZVVRxIMLfxFwcJwKj7AevvUP5iJUoCD9QEtko_iii-nagroda-napieralasliwamagierafurmanska.jpg

III nagroda Wojciech Napierała, Witold Śliwa, Katarzyna Magiera, Kamila Furmańska

III nagrodę równorzędną otrzymał zespół w składzie: Wojciech Napierała, Witold Śliwa, Katarzyna Magiera, Kamila Furmańska. Jury tak uzasadniło swoją decyzję: „Praca realizuje cel konkursu w zakresie wykreowania nowej przestrzeni publicznej poprzez powiększenie placu Świętojańskiego. Przyjęte formy architektoniczne w należyty sposób honorują małomiasteczkowy charakter Leśnicy. Tym niemniej w ocenie sądu zaproponowany plac jest zbyt duży jak na skalę tego miejsca. Jednocześnie stworzenie nowego centrum usługowego w rejonie torów kolejowych daje szansę dla przekształceń tego obszaru. Niewystarczająca jest natomiast oferta jak i typy przestrzeni publicznych łączących nowe centrum z placem Świętojańskim wzdłuż ulicy Płońskiego”.

Źródło informacji: wroclaw.sarp.org.pl


Podepnij swój artykuł

tagi

Projekt przedszkola z cegły
Projekt przedszkola z cegły

Wśród realizacji architektonicznych nominowanych w konkursie Brick Award znalazły się obiekty o bard ...

Dom Kurtyna
Dom Kurtyna

Dom Kurtyna stanął na Mazowszu, niedaleko Warszawy. Powstał dla rodziny interesującej się sztuką, kt ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji

Przed nami dwunasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wspólne architekto ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera