Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Szansa dla Leśnicy

 

Czas czytania: ~4 min


Konkurs architektoniczny

 

6IeS74gvPl3OvCJPxRCpI8xkDU6Ruj7wBMYmyWRLXfYmLlaxZvDMs4hKfnir_i-nagroda-les.jpg

I nagroda Grupa Projektowa SOA

Leśnica była niegdyś samodzielną, niewielką miejscowością, położoną na obrzeżach Wrocławia. W 1928 roku została włączona w obręb miasta, trudno jednak nazwać tę przestrzeń przyjazną dla mieszkańców. Jak można było się dowiedzieć z regulaminu konkursu: „Przez Leśnicę przechodzi droga krajowa nr 94 (prowadząc w kierunku Lubina, Zielonej Góry i dalej do Szczecina) a wraz z nią cały ruch tranzytowy. Deklaracja budowy obwodnicy Leśnicy oraz możliwość realizacji zapisanej w STUDIUM Wrocławia możliwości wykonania „obejścia” komunikacyjnego części wschodniej ulicy Średzkiej pozwala realnie przyjrzeć się możliwościom przekształcenia w przyjazny dla jego mieszkańców fragment miasta tym bardziej, iż leży na „zakończeniu” innej ważnej osi ulicy Kosmonautów - z przeważającą funkcją ruchu tranzytowego”.

OxVuhip6GoDAsUmxNJMQu6gCtW7OFsw5morgOgSyVoheKTkNUJo9iCuo6drq_i-nagroda-5-les.jpg

I nagroda Grupa Projektowa SOA

Oddział wrocławski SARP ogłosił więc konkurs studialny na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej zagospodarowania osi Średzkiej na terenie Leśnicy – miał na celu zebranie pomysłów i idei na to, jak w przyszłości, gdy obwodnica odciąży ulicę Średzką, będzie można tę przestrzeń przebudować, aby stała się bardziej przyjazna ludziom. „Przedmiotem Konkursu Studialnego jest opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej osi Średzkiej na terenie Leśnicy we Wrocławiu wraz z zaproponowaniem przekształcenia istniejącej tkanki, zaprojektowania nowych obiektów zgodnie z przewidywanymi potrzebami mieszkańców Leśnicy w momencie gdy zostanie zrealizowana obwodnica miasta odciążająca ulicę Średzką. Proponowane rozwiązanie powinno uwzględniać charakter przestrzeni zapisany w Studium miasta Wrocławia i uwzględniać sposób strukturalnego i wizualnego powiązania z otoczeniem, a także zawierać sugestie rozwiązania ruchu pieszego, rowerowego i samochodowego” - zapisano w regulaminie konkursu.

ozhL8kFRTSRbqYzTCS10CZdR8nsBjVQNYEsPMCRW2Wq26OXBwXIP2w80AQAc_i-nagroda-4-les.jpg

I nagroda Grupa Projektowa SOA

Kapituła konkursu w składzie: Włodzimierz Mucha (przewodniczący), Grażyna Adamczyk-Arns, Piotr Fokczyński, Maciej Hawrylak, Przemysław Matyja, Beata Urbanowicz, Marek Żabiński oceniła wszystkie nadesłane na konkurs propozycje i przyznała cztery nagrody, w tym dwie równorzędne trzecie.

TeEXSKe436ImBmU27QcDMuGSRdHpEMa2aOyZktAzkzNCNcNJcmhn75S4w4aL_i-nagroda-3-les.jpg

I nagroda Grupa Projektowa SOA

I nagrodę otrzymał projekt, opracowane przez grupę projektową SOA w składzie: Marcin Szewczyk, Ireneusz Kurowski, Konrad Onderko. Laur przyznano za: „trafne zaproponowanie strategii przebudowy rejonu osi średzkiej przy zastosowaniu właściwej skali adekwatnej do małomiasteczkowego charakteru Leśnicy.

Wnikliwe analizy i studia oraz kreatywne podejście do kształtowania układu przestrzeni publicznych a szczególnie strefy wjazdowej od strony Wrocławia – rozumiejąc iż cytat zadaszenia powinien być traktowany jako sugestia możliwości wzbogacania przestrzeni publicznych. Na uwagę zasługuje także dbałość o rozmieszczenie akcentów urbanistycznych, rozwiązanie detalu i małej architektury. Warta podkreślenia jest także trafność i oszczędność użytych środków zapisu ułatwiających zrozumienie idei.

Jury uznało za bardzo trafną decyzję wykorzystania strefy wzdłuż torów kolejowych oraz włączenie przystanku kolejowego w strukturę miasta”.

f8fb2hqiuiyeEiXrZRvpKl5UNjFb8S2TP5hOuQSyRJrdBTzDERFUf7Vpo5mh_ii-nagroda-2-les.jpg

II nagroda Maćkow Pracownia Projektowa

Dtms5qNekekOpNHbxKYt9eC38n44YAhnQFNZnXzXmC7Nd81wVYupHl2MnQcc_ii-nagroda-3-les.jpg

II nagroda Maćkow Pracownia Projektowa

II nagroda powędrowała do znanego wrocławskiego biura Maćkow Pracownia Projektowa (zespół: Zbigniew Maćków, Michał Zawadzki, Katarzyna Mrzewa, Michał Nykiel, Karolina Obuszko, Justyna Turowska). W werdykcie konkursu zapisano: „Autorzy przytaczają cytat Daniela Londona „Umiarkowana zmiana jest bardziej radykalna niż radykalna myśl bez żadnej zmiany”. Jury ocenia, że w koncepcji udało się zachować umiar projektowanych struktur przestrzenno-funkcjonalnych, skali, intensywności zabudowy zarówno w odniesieniu do zabudowy mieszkaniowej jak i komercyjnej. Proponują wyraźne, w odpowiedniej skali przestrzenie publiczne o zróżnicowanej funkcji. Na uwagę zasługuje umiejętne zintegrowanie nowych istniejących struktur”.

1PEfe50KXzyIZQAZXN9T3O4NDWMvvcXMB3msjcjE33EUKVEkA9O7qUugmw3R_iii-nagroda-grajperdobieszdubielecka-2.jpg

III nagroda Anna Grajper, Sebastian Dobiesz, Joanna Dubielecka

NGNpuqTqzefJDV3IzFjTE5Md3Stk06iPGnXOl13kAgkmRetTYUMLIBOfn2po_iii-nagroda-grajperdobieszdubielecka.jpg

III nagroda Anna Grajper, Sebastian Dobiesz, Joanna Dubielecka

III nagrodę równorzędną przyznano również zespołowi w składzie: Anna Grajper, Sebastian Dobiesz, Joanna Dubielecka. „Praca prezentuje dobre połączenie wszystkich obszarów aktywizujących dzielnicę. Na uwagę zasługuje doprowadzenie trasy tramwajowej do nowoprojektowanych terenów aktywności w tym strefy zmodernizowanego dworca kolejowego. Wątpliwości budzi język architektury i detalu architektonicznego, nieprzystający do skali i klimatu miejsca” - zauważyli jurorzy.

III nagroda Wojciech Napierała, Witold Śliwa, Katarzyna Magiera, Kamila Furmańska

T1uqivxDHTefZVvd293AEPDZVVRxIMLfxFwcJwKj7AevvUP5iJUoCD9QEtko_iii-nagroda-napieralasliwamagierafurmanska.jpg

III nagroda Wojciech Napierała, Witold Śliwa, Katarzyna Magiera, Kamila Furmańska

III nagrodę równorzędną otrzymał zespół w składzie: Wojciech Napierała, Witold Śliwa, Katarzyna Magiera, Kamila Furmańska. Jury tak uzasadniło swoją decyzję: „Praca realizuje cel konkursu w zakresie wykreowania nowej przestrzeni publicznej poprzez powiększenie placu Świętojańskiego. Przyjęte formy architektoniczne w należyty sposób honorują małomiasteczkowy charakter Leśnicy. Tym niemniej w ocenie sądu zaproponowany plac jest zbyt duży jak na skalę tego miejsca. Jednocześnie stworzenie nowego centrum usługowego w rejonie torów kolejowych daje szansę dla przekształceń tego obszaru. Niewystarczająca jest natomiast oferta jak i typy przestrzeni publicznych łączących nowe centrum z placem Świętojańskim wzdłuż ulicy Płońskiego”.

Źródło informacji: wroclaw.sarp.org.pl


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Prima Aprilis na spacer
Prima Aprilis na spacer

Wielkanoc – to ważne święta, ale i czas odpoczynku, rodzinnych spacerów i wycieczek. W tym roku drug ...

Konferencja Kolor w architekturze
Konferencja Kolor w architekturze

W ostatnich latach kolor stał się bardziej popularny. Po inspirowanej modernizmem modzie na biel i m ...

Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.
Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.

Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera