Metro z nowym zadaszeniem - ażurowy beton
Data dodania: 19.11.2014 Czas czytania: ~2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 19.11.2014 Czas czytania: ~2 min
Nowe zadaszenie dla metra
Warszawa czeka na otwarcie II linii metra. Na fali tej ekscytacji łatwo można zapomnieć o działającej od 1995 roku pierwszej linii metra, która działa doskonale i pomaga w codziennym transporcie setkom tysięcy ludzi. Niestety stacje I linii powstały prawie 20 lat temu, w czasach, gdy o dobre materiały i jakość wykonania nie było wcale łatwo. Dlatego też zarządzający podziemną kolejką Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie w sierpniu 2014 roku ogłosił konkurs na projekt koncepcyjny architektury zadaszeń nad wyjściami ze stacji odcinka południowego pierwszej linii metra. Te stacje bowiem są w większości zadaszeń zupełnie pozbawione.
„Zamawiający oczekuje wykonania projektów koncepcyjnych dla wyznaczonych dwóch lokalizacji (Kabaty i Służew) z możliwością zaadaptowania zastosowanych rozwiązań dla innych lokalizacji przy podobnych warunkach gabarytowych wyjść” - zapisano w warunkach konkursu. „Chcemy uzyskać projekty na początku tylko dla tych dwóch stacji gdyż ze względu na naszą wiedzę tam jest największe zapotrzebowanie, które wyraziło się najczęstszymi głosami pasażerów. W zależności od tego jakie koncepcje otrzymamy w ramach konkursu, jeśli będą możliwości techniczne i finansowe, będziemy się starali zaadaptować te projekty do pozostałych stacji, na których również takie zadaszenia są potrzebne” – mówił Igor Krajnow, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego.
Na konkurs nadesłano 11 projektów. Spośród nich jury wybrało trzy zwycięskie. Pierwsze miejsce w konkursie zajęła wizja, opracowana przez biuro Iglo Pracownia Architektury Ewa Rams, Jacek Perkowski z Olsztyna. Druga nagroda przypadła projektowi Lechosława Góralczykowi i jego pracowni Sekama z Warszawy, trzecia – biuru Marek Szaniawski Architekci, także ze stolicy.
Projekt, który jurorzy ocenili najwyżej, zakłada wybudowanie nad wejściami na stację monolitycznych, prostych konstrukcji z betonu. Jasny, surowy beton mają „ocieplać” wycięte w nim ażurowe wzory. „Forma zadaszenia przypomina papierową układankę origami, dzięki czemu sprawia wrażenie lekkiej, mimo betonowego budulca. Aby wpuścić światło naturalne do przejścia, wprowadziliśmy ażurowe ściany w wybranych polach „układanki”. W słoneczne dni promienie będą penetrować przestrzeń przejścia, multiplikując efekt przezierności zadaszenia” - cytuje słowa autorów projektu portal transport-publiczny.pl. Perforacja ma odjąć ciężaru betonowym konstrukcjom, ma też otworzyć widok ze schodów na otoczenie stacji.
a razie nie wiadomo, kiedy zadaszenia zostaną zrealizowane – konkurs dotyczył koncepcji, teraz opracowany ma zostać projekt budowlany. Dopiero wtedy ZTM ma oszacować koszty te inwestycji i rozważyć jej realizację.
Źródło informacji i ilustracji: ztm.waw.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
25 marca 2024 roku w sanatorium Narcyz zameldowali się pierwsi kuracjusze. Obiekt, razem z kilkunast ...
W ostatnich latach kolor stał się bardziej popularny. Po inspirowanej modernizmem modzie na biel i m ...
Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...
Po raz kolejny przyznano wyróż...
Mający pomieścić 76 lokali kom...
Inwestor, Grupa Capital Park j...
Forest Line to projekt rezyden...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz