Metro z nowym zadaszeniem - ażurowy beton
Data dodania: 19.11.2014 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 19.11.2014 Czas czytania: ~ 2 min
Nowe zadaszenie dla metra
Warszawa czeka na otwarcie II linii metra. Na fali tej ekscytacji łatwo można zapomnieć o działającej od 1995 roku pierwszej linii metra, która działa doskonale i pomaga w codziennym transporcie setkom tysięcy ludzi. Niestety stacje I linii powstały prawie 20 lat temu, w czasach, gdy o dobre materiały i jakość wykonania nie było wcale łatwo. Dlatego też zarządzający podziemną kolejką Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie w sierpniu 2014 roku ogłosił konkurs na projekt koncepcyjny architektury zadaszeń nad wyjściami ze stacji odcinka południowego pierwszej linii metra. Te stacje bowiem są w większości zadaszeń zupełnie pozbawione.
„Zamawiający oczekuje wykonania projektów koncepcyjnych dla wyznaczonych dwóch lokalizacji (Kabaty i Służew) z możliwością zaadaptowania zastosowanych rozwiązań dla innych lokalizacji przy podobnych warunkach gabarytowych wyjść” - zapisano w warunkach konkursu. „Chcemy uzyskać projekty na początku tylko dla tych dwóch stacji gdyż ze względu na naszą wiedzę tam jest największe zapotrzebowanie, które wyraziło się najczęstszymi głosami pasażerów. W zależności od tego jakie koncepcje otrzymamy w ramach konkursu, jeśli będą możliwości techniczne i finansowe, będziemy się starali zaadaptować te projekty do pozostałych stacji, na których również takie zadaszenia są potrzebne” – mówił Igor Krajnow, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego.
Na konkurs nadesłano 11 projektów. Spośród nich jury wybrało trzy zwycięskie. Pierwsze miejsce w konkursie zajęła wizja, opracowana przez biuro Iglo Pracownia Architektury Ewa Rams, Jacek Perkowski z Olsztyna. Druga nagroda przypadła projektowi Lechosława Góralczykowi i jego pracowni Sekama z Warszawy, trzecia – biuru Marek Szaniawski Architekci, także ze stolicy.
Projekt, który jurorzy ocenili najwyżej, zakłada wybudowanie nad wejściami na stację monolitycznych, prostych konstrukcji z betonu. Jasny, surowy beton mają „ocieplać” wycięte w nim ażurowe wzory. „Forma zadaszenia przypomina papierową układankę origami, dzięki czemu sprawia wrażenie lekkiej, mimo betonowego budulca. Aby wpuścić światło naturalne do przejścia, wprowadziliśmy ażurowe ściany w wybranych polach „układanki”. W słoneczne dni promienie będą penetrować przestrzeń przejścia, multiplikując efekt przezierności zadaszenia” - cytuje słowa autorów projektu portal transport-publiczny.pl. Perforacja ma odjąć ciężaru betonowym konstrukcjom, ma też otworzyć widok ze schodów na otoczenie stacji.
a razie nie wiadomo, kiedy zadaszenia zostaną zrealizowane – konkurs dotyczył koncepcji, teraz opracowany ma zostać projekt budowlany. Dopiero wtedy ZTM ma oszacować koszty te inwestycji i rozważyć jej realizację.
Źródło informacji i ilustracji: ztm.waw.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
House X, zaprojektowany przez Bojaus Arquitectura, to wyjątkowy projekt domu jednorodzinnego, który ...
Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2024 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...
Pod pojęciem HoReCa w architekturze kryje się wszystko, co wchodzi w zakres usług oraz działań aranż ...
Danuta Olędzka urodziła się w...
Muzeum Książąt Lubomirskich is...
Fort 8 Rawelin – to nazwa luks...
Weź udział w Plebiscycie Polsk...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz