Program edukacyjny Izby Architektów RP - wyniki
Data dodania: 26.06.2015 Czas czytania: ~ 4 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 26.06.2015 Czas czytania: ~ 4 min
Program edukacyjny Izby Architektów RP - wyniki konkursu dla uczniów
Program edukacyjny Izby Architektów RP ma służyć poprawie wiedzy architektonicznej, podniesieniu świadomości i wiedzy, dotyczącej jakości przestrzeni, jej kształtowania, poczucia estetyki, dotyczącej zagadnień architektonicznych i urbanistycznych. Program edukacyjny Izby Architektów RP obejmuje projekty, dostosowane do systemu nauczania w szkołach ponadpodstawowych; w opracowaniu są w tej chwili także projekty, skierowane do najmłodszych uczniów podstawówek.
Program edukacyjny Izby Architektów RP jest adaptacją irlandzkiego oryginału "Shaping Space" autorstwa The Royal Institute of the Architects of Ireland. Jednym z elementów programu edukacyjnego Izby Architektów RP był konkurs dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, dotyczący kształtowania przestrzeni wokół nas. Hasło przewodnie tegorocznej edycji konkursu brzmiało: „Miejsca spotkań - dzieci, młodzież, dorośli, osoby w podeszłym wieku - razem i osobno”. Nagrody w konkursie rozdano podczas uroczystej gali, która odbyła się 24 czerwca w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki.
Program edukacyjny Izby Architektów RP ma za zadanie wzbudzać wrażliwość na to, jak wygląda przestrzeń wokół nas. Konkurs, jaki Izba ogłosiła dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych miał na celu zaktywizowanie uczniów do zastanowienia się na jakością przestrzeni, nad tym, komu powinna służyć, jakie zadania spełniać. Uczniowie pod opieką nauczycieli mieli zaproponować przebudowę wybranej przez siebie przestrzeni miejskiej na taką, która byłaby bardziej przyjazna użytkownikom i spełniała hasło, zawarte w tytule konkursu, czyli „Miejsca spotkań - dzieci, młodzież, dorośli, osoby w podeszłym wieku - razem i osobno”. Jak można było przeczytać w regulaminie konkursu: „Celem Konkursu jest zachęcenie młodzieży do przygotowania - najciekawszego pod względem merytorycznym oraz artystycznym – autorskiego projektu stanowiącego rezultat zajęć przeprowadzonych w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w ramach II edycji programu pn. „Kształtowanie przestrzeni” w postaci pracy konkursowej”.
Projekty na konkurs nadesłało ponad 20 szkół z całej polski. Jury do finału zakwalifikowało cztery prace i z tego grona wybrano laureatów nagród oraz wyróżnień. Nagrodę w kategorii szkół gimnazjalnych otrzymał zespół uczniów Publicznego Gimnazjum nr 1 w Siedlcach. Pod kierownictwem nauczycielki, Bożeny Prachnio opracował on wyposażenie placu zabaw w cztery otwarte pawilony, w których miejsce swoich aktywności znalazłby różne grupy – od dzieci po seniorów. Poza świetnym pomysłem, integrującym osoby w różnym wieku, a zarazem pozwalającym im spędzanie czasu we własnym gronie, uczniowie stworzyli bardzo udaną makietę swojego projektu.
Nagrodę w kategorii szkół ponadgimnazjalnych otrzymał w konkursie zespół Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelinie. Trzy uczennice pod opieką nauczycielki, Joanny Zator-Skórskiej przeprojektowały miejski plac tak, by był atrakcyjnym miejscem spotkań mieszkańców, by oferował im więcej niż dotychczas atrakcji i pretekstów do zatrzymania się, spędzenia czasu.
Wyróżnienie wśród gimnazjów przyznano uczniom Gimnazjum nr 55 im. Jana Bytnara ps. Rudy w Warszawie, którzy urzekli jury dogłębnym przygotowaniem się do projektu. Zanim podjęli się projektowania przeprowadzili ankiety wśród mieszkańców, pogłębili wiedzę historyczną i architektoniczną, poszukali też dla siebie inspiracji w innych miejscach miasta. Wyróżnienie wśród szkół ponadgimnazjalnych otrzymali uczniowie z I Liceum Ogólnokształcące im. M. Skłodowskiej-Curie ze Szczecina. Jury doceniło pełne społecznej wrażliwości podejście do tematu lecznictwa: uczniowie bowiem jako temat swojego projektu wzięli szpital, w którym i młodzi, i starzy tak samo walczą z chorobami, najczęściej w samotności. Autorzy projektu uznali, że można zmienić nieco przestrzeń szpitala, by ułatwić jego użytkownikom udzielanie sobie nawzajem wsparcia i integrację w trudnych chwilach.
Izba Architektów RP przyznała też wyróżnienie specjalne. Otrzymał je zespół, składający się z uczniów gimnazjum i liceum im. S. Sempołowskiej w Warszawie. Praca nie spełniała wymogów regulaminowych, jednak jurorów urzekła forma, w jakiej została zgłoszona: uczniowie przygotowali częściowo animowany film o swoim pomyśle rewitalizacji budynków dawnych zakładów naprawczych MZA w Warszawie. Film będzie reklamował Program edukacyjny Izby Architektów RP w kolejnych miesiącach.
Program edukacyjny Izby Architektów RP objęty jest patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministra Edukacji Narodowej. Partnerem akcji oraz sponsorem nagród jest firma FAKRO z Nowego Sącza.
Więcej o programie edukacyjnym Izby Architektów RP można się dowiedzieć w broszurze, dostępnej tu: static.scholaris.pl/49/20131217_52b0678ba954a/Kszta%C5%82towanie%20przestrzeni.pdf
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
W malowniczej okolicy, niedaleko Barcelony, w St. Vicenç dels Horts, znajduje się niezwykła realizac ...
Powstawanie centów aktywności międzypokoleniowej – to idea dość nowa, ale na naszych oczach zyskując ...
To już XVII edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL. Grupa Sztuka Architektury zaprasza do wspólne ...
Pośród malowniczych małopolski...
Pod Łodzią, w centrum historyc...
W styczniu 2025 roku Muzeum Ws...
Monument upamiętniający masowe...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz